A Bombardier hajtómű-ellátási problémák miatt két hónapra leállította a CSeries-ek gyártását, így kérdésessé vált, hogy a kanadai gyártó tudja-e majd tartani az előre kitűzött 30-35 darabos éves átadási rátát.

A Swiss CS100-asa Ferihegyen. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Swiss CS100-asa Ferihegyen. (Fotó: AIRportal.hu)

A Flightglobal adatai szerint december 31-én adták az eddigi utolsó CSeries gépet, egy 300-as került a típus indító légitársaságához, az airBaltichoz. A Swiss hatodik CS100-asa ugyan már elkészült, de a gép valamiért továbbra is Mirabelben vesztegel. (Március második hetében végül ezt a példányt átadta a Bombardier a Swissnek. Ez volt az első és eddig az egyetlen CSeries átadás 2017-ben. – frissítés: 2017.03.09.)

A zürichi légitársaság nem először szenved a CS100-asok késése miatt, korábban a beszállítói láncban (Pratt & Whitney) tapasztalt problémák miatt nem kaptak annyi gépet, mint kellett volna, ezért az Avrók kivezetése is csúszott: tavaly októberben már a legtöbb, Avróval repült járaton CS100-ra váltottak volna, ez idén márciusra csúszott.

A Bombardier most két okra vezeti vissza a gyártás leállítását. Egyrészt újfent a hajtóműveket gyártó Pratt & Whitney nem tud annyit készíteni, mint kellene, másrészt a leállás ideje alatt frissítik a repülőgép konfigurációját és a gyártási technológiában is változásokat eszközölnek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Alain Bellemare ügyvezető igazgató a Flightglobalnak azt mondta, korábban is tervezték már a leállást, de most a Pratt késését használják ki arra, hogy módosításokat hajtsanak végre a gyártásban, és a repülőgépen egyaránt. A szakember elmondása szerint olyan kisebb változtatásokat hajtanak végre a repülőgépeken, melyeknek köszönhetően az átadott repülőgépek megbízhatóbbak lesznek, a gyártósor optimalizálásával pedig a későbbi nagyobb darabszámú kibocsátásra készül fel a kanadai gyártó.

Greg Hayes, a Pratt tulajdonos United Technologies vezérigazgatója azt mondta, a gyártás felpörgetésének már semmi köze nincs a korábban tapasztalt műszaki problémákhoz, a speciális, hibrid anyagból készült turbinalapátokat nem tudják olyan ütemben gyártani, ahogy kellene, mert hosszabb időt vesz igénybe, mint azt korábban számolták.

A problémát a Japánban és Michiganben megnyitott új gyárak oldják csak meg, így a tervek szerint elegendő alkatrészt tudnak majd gyártani a PW1500G hajtóművekhez. Remélik, hogy ezzel már el tudják érni 2017-re a 350-400 darabos gyártási számot. Hayes elmondása szerint ezek közül 50 cseredarab lesz.

A Pratt 70 darabot a Bombardier-nak szállít le, így a másik két nagyon fontos ügyfélnek az Airbusnak, illetve az Embraernek kell majd osztoznia a fennmaradó hajtómű-mennyiségen.

Amint arról korábban beszámoltunk az A320neo repülőgépeken is alkalmazott Pratt & Whitney gyártmányú GTF, azaz geared turbofan hajtóműveknél a napokban egy újabb súlyos hiba lépett fel, de az egyelőre nem ismert, hogy ez a hiba miként érinti a CSeries típushoz készült hajtómű változatokat.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu