Miután fogadta a három nagy amerikai légitársaság, a Delta, az American és a United vezetőit, Donald Trump amerikai elnök támogatásáról biztosította őket az állami támogatással vádolt arab konkurenseikkel vívott harcukban. Ugyanakkor szigorú ellenintézkedést nem tervez: mint kijelentette, inkább az amerikai cégeket segítené jogszabályi változtatásokkal. Az Európai Bizottság azonban egyes hírek szerint a légügyi szabályozásban változtatásokat tervez, amellyel büntetné a tiltott szubvencióban részesülő, unión kívüli légitársaságokat – főképp az öböl-mentiekre célozva.

Váratlanul, bár eddigi megnyilatkozásait tekintve annyira mégse meglepő módon Donald Trump, az Egyesült Államok új elnöke támogatólag nyilatkozott a nagy amerikai légitársaságok (és repülőterek) vezetőivel való találkozója után.

Az aerotelegraph.com cikke szerint a Fehér Házban lezajlott megbeszéléseken az elnök azt mondta, hogy egyetért a Delta, az American és a United harcos kiállásával az öböl-menti arab légitársaságokkal, az Emirates-Qatar-Etihad trióval szemben. E konkurensek egy részét nagyvonalú állami támogatások segítik – mondta Trump, hozzátéve, hogy ez nem méltányos helyzet.

Obama elnöksége alatt nem sokra jutottak a cégek, csak háttéregyeztetések voltak, ám most Trump fogadta őket, és a „Make America Great Again” szlogen jegyében intézkedéseket ígért.

Ahelyett, hogy tevékenyen és korlátozóan lépne fel az Emirates-Qatar-Etihad trió ellen, Trump „fenomenális” intézkedéssorozatot ígért dereguláció, illetve adócsökkentések formájában az amerikai légitársaságok számára.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A három amerikai nagy cég célkeresztjében főleg az Emirates áll, mérete és kiterjedt útvonalhálózata miatt (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A három amerikai nagy cég célkeresztjében főleg az Emirates áll, mérete és kiterjedt útvonalhálózata miatt (Fotó: AIRportal.hu)

Ismert, az utóbbi években a nagy öböl-menti arab légitársaságok („middle-east big three”, azaz MEB 3) vélt vagy valós hazai támogatása állt a három nagy egyesült államokbeli vállalat (legyen mondjuk: BUSA 3, azaz „big US-airline trio”) célkeresztjében (kisebb aktivitással, de nagy európai légiholdingok is megszólaltak az ügyben).

A Delta, az American és a United alapos, 55 oldalas tanulmányt is benyújtott a kormányzatnak azért, hogy tegyen valamit a szerintük nem egyenlő versenyfeltételek miatt, például átgondolhatná a nyitott égbolt egyezmény bizonyos feltételeit.

Az öböl-mentiek tagadják a vádakat, a mérete okán leginkább célkeresztben lévő Emirates például kétszáz oldalas elllen-beadványban pontról pontra megcáfolta az ellene felhozott vádakat, feltárva a szerinte mögötte álló félreértéseket. Emellett az arab légitársaságok ugyancsak tiltott állami támogatással vádolják amerikai konkurenseiket.

Az úgynevezett Chapter 11 csődvédelmi eljárás intézménye, amint az atwonline.com szerkesztője, Karen Walker blogjában is olvasható, csak az Egyesült Államokban tekintendő nem versenytorzítónak, globális szinten annak minősíthető – hiszen itt globális szereplők globális versenyéről van szó. A szerkesztő arra is felhívja a figyelmet, hogy ott van még a többi pénzügyi manőver, amely megengedhető ezen eljárás időtartama alatt, ám más országban felmerülhet, hogy az ilyesmi versenytorzító hatású.

A Fed Ex kiáll a nyitott égbolt egyezmény és a szabad piac mellett (Fotó: Boeing) | © AIRportal.hu

A Fed Ex kiáll a nyitott égbolt egyezmény és a szabad piac mellett (Fotó: Boeing)

Emellett nem minden amerikai cég csatlakozott az otthoni tiltakozókhoz: a Jetblue, a Hawaiian, valamint két árufuvarozó vállalat, az Atlas és a Fed Ex kiáll a nyitott égbolt egyezményért.

Az „ellen-négyes” amerikai szövetség óva intett, hogy belenyúljanak különféle egyoldalú módosításokkal az egyes országokkal megkötött egyezményekbe, de kétségbe vonták azt is, hogy a három társuk az egész amerikai légipiac érdekét képviselnék.

A mostani találkozó után konkrétumokat nem árult el Trump, és vérmes visszavágásra sem kerül sor valószínűleg. Kijelentette ugyanis, hogy a külföldi befektetőknek is „széppé kívánják tenni az életet” Amerikában, akkor is, ha azok állami befektetők.

Az atwonline.com cikke szerint arról lehet majd szó, hogy a légitársaságokat terhelő költségek rendszerét gondolnák át, köztük a társasági adóét, de lehetséges a szabályozási környezet könnyítése is. Más forrásokban olvasni a reptéri díjak csökkentéséről is.

Trump egyébként megígérte az autóutak, vasúti rendszerek és a repterek fejlesztését is a találkozón.

Felkészül az Európai Unió

Felülvizsgálhatja az Európai Unió végrehajtó testülete, az Európai Bizottság a légügyi szabályozását, amelynek megváltoztatása a Reuters szerint a nagy öböl-mentiek növekvő európai jelenléte ellen irányulna – írja az atwonline.com portál.

Egy jogszabálytervezet ugyanis büntetné a tisztességtelen versenyt, akár azzal, hogy felfüggesztenék az unión kívüli légitársaságok berepülési jogait
– legalábbis a hírügynökség forrásai szerint létezik egy ilyen dokumentum.

Erre a szigorú lépésre akkor kerülhetne sor, ha bebizonyosodik a tiltott szubvenció vagy a részrehajló bánásmód egy légicég hazai bázisán, például a résidők kiosztásánál.

A bizottság egyik szóvivője a portálnak azt mondta, a Reuters híre egy kiszivárgott dokumentumon alapszik, és nem kommentálja.

Azonban az ATW tudomása szerint valóban zajlik a munka a jelenlegi légügyi szabályozás felülvizsgálatán, és még április végéig szeretnék hatályba léptetni.

Mint fentebb emlékeztettünk rá, az amerikai cégek mellett például az Air France és a Lufthansa is nehezményezte korábban az öböl-menti versenytársaik terjeszkedését.

Ugyanakkor a Lufthansa nemrég félretette az ellenérzéseit, és szoros együttműködésre lépett az Etihad Airways-holdinggal, amint arról az AIRportal.hu is beszámolt.

A Reuters megjegyzi ezen kívül, hogy ironikus módon létezik egy 2004-es uniós szabályozás, amely az amerikai légitársaságok vélt tisztességtelen árazási gyakorlata ellen jött létre, igaz, gyakorlatilag sosem alkalmazták.