Az öböl-menti légitársaságokkal, illetve repterekkel kelne versenyre az Iran Air, amelynek egy előnye biztosan van: rövidebb az út Távol-Kelet felé Teheránon át.

Forrás: Airbus | © AIRportal.hu

Forrás: Airbus

Most, hogy az Iran Air már át is vette, és hamarosan kereskedelmi forgalomba is állítja első új gépét, egy Airbus A321-est megérkeztek a tervek arról, hogy pontosan mit is csinálna az Iran Air a nyakába szakadó mintegy kétszáz új géppel. Az Aviation Week szaklapnak nyilatkozó Farhad Parvaresh elnök-vezérigazgató azt mondta, szeretnék kihasználni az öböl-mentiekhez képest jobb földrajzi elhelyezkedést.

Mint kifejtette, Teheránból a Közel-Kelet felé több mint két órával rövidebb az út, mint Dohából, Dubajból, vagy Abu Dzabiból, ezért egyértelmű, hogy a Qatar, az Emirates és az Etihad a fő ellenfél már csak azért is, mert az iráni piacon is elég erős a jelenléte ezeknek a társaságoknak.

A verseny azonban nem holnap fog elkezdődni, mivel a teheráni repülőtér eléggé lepukkant, nagyjából öt évbe telik, mire beruházásokkal olyan szintre fejlesztik, hogy alkalmas legyen nagy átszálló forgalom lebonyolítására és 15 milliós éves utasforgalom kezelésére. Ebből is kitűnik, hogy méretben jóval kisebb lenne az öböl-menti repülőterekhez képest, nagyjából egy budapesti repülőtér méretű létesítmény lehet majd.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Összehasonlításként: Dubajban idén 80 millió fölé várják az éves utasszámot, Dohában a Hamad repülőtéren 2015-ben 32 millióan fordultak meg. Teherában az Imam Khomeini Nemzetközi Repülőtéren ezzel szemben 2015-ben 7,2 millió utas volt. A képet viszont némileg torzítja, hogy a belföldi járatokat egy másik repülőtér, Mehrabad szolgálja ki, amely jóval forgalmasabb is: 13 millió utast kezelt 2015-ben.

Az Iran Air a napokban vette át első Airbus A321-esét, és még a héten kereskedelmi forgalomba is állítja egy belföldi járaton. A gépet további mintegy száz Airbus követ majd a december 22-én aláírt megállapodás értelmében. A céghez 46 A320-as, 38 A330-as és 16 A350-es érkezik. Az irániak a Boeinggel is megállapodtak gépek vételéről: nyolcvan új repülőgépet gyárt le Renton 2018 és 2028 közötti átadásokkal. A megrendelés szerint ötven 737 MAX, tizenöt 777-300ER és tizenöt 777-9X kerül majd Iránba.

Az első A321-es fedélzete. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az első A321-es fedélzete. (Fotó: Airbus)