Véglegesítette az Iran Air és az Airbus a repülőgépek beszerzéséről szóló megállapodást, Toulouse mégsem lehet teljesen boldog: nem kellettek az A380-asok.

Farhad Parvares, a légitársaság vezérigazgatója az ATW Online szerint a múlt héten beszélt arról, hogy a korábbi, 118 gépes rendelésből végül kihúzták a 12 darab A380-ast. Arról nem tudni, hogy a többi típust érintették-e a további tárgyalások.

A vezérigazgató szerint a listaárakon számolt szerződéses érték 23 milliárd dollár volt, ehhez képest a megállapodásban foglalt keretösszeg a 10 milliárdot sem fogja elérni. Igaz, a 23 milliárd dollárban még a legdrágább A380-asok is benne voltak, amelyek darabja 432 millió dollárba kerül.

Az első gépek már 2017-ben megérkezhetnek az Iran Airhez. Az aláírásra még ebben az évben sor kerülhet.

A végleges megrendelés összesen 100 darab repülőgépről szól, melyben 46 darab A320-as családba tartozó keskenytörzsű repülőgép, 38 darab A330-as és 16 darab A350-es szerepel.*

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Iran Air Airbus A300-asa Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Iran Air Airbus A300-asa Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu)


A szaklap megkeresésére az Airbus nem kommentálta az értesüléseket, mondván, folyamatban lévő ügyekről nem nyilatkoznak. Az idén januári bejelentés szerint 21 darab, „klasszikus” hajtóművel szerelt, valamint 24 darab neo A320-as típucsaládba tartozó gépet, illetve 27 darab A330ceót, 18 darab A330-900-ast és 16 darab A350-1000-est kért volna irán a 12 darab A380-as mellett.

Az A380-asok elhagyása azt is jelenti, hogy az Airbus továbbra is kanosszát jár a világ legnagyobb utasszállító gépével, amelyre egész évben egyetlen egy vevőt sem talált. Kettőt ugyan rendelt az Emirates, másik két gépet azonban megrendelője visszamondott. Jelenleg 116 gépre van még megrendelése az Airbusnak.

A Boeing december elején írta alá a megállapodást 80 darab repülőgép leszállításáról az Iran Airrel. E szerint 50 darab 737 MAX-ot, 15 darab 777-300ER-t és ugyanennyi 777-9-est vásárolnak az irániak, az üzlet listaáron számolt értéke 16,6 milliárd dollár. A megrendelés volumene némileg alacsonyabb, mint arról a korábbi hírügynökségi források szóltak, ugyanis 109 gép vételéről lehetett tudni, és a megállapodásban 747-eseket is sejtettek az ügyet ismerő források.

* Frissítve: 2016.12.22.