A Swiss International Air Lines (SWISS) menetrend szerinti járataként érkezett a magyar fővárosba a világ első Bombardier CS100-as utasszállító repülőgépe. A repülő műszereit a NASA-val közösen fejlesztették, hajtóműve 50%-kal csendesebb, a gép 2 liter/100 utaskm-es üzemanyag-fogyasztása 20%-kal alacsonyabb, mint a korábbi modelleké. A magyar utasok rendszeresen repülhetnek a világ legújabb fejlesztésű utasszállítójával Budapest és Zürich között – közölte lapunkkal a légitársaság.

Első „munkanapján”, július 15-én Budapestre, a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre vezetett az útja a SWISS új, Bombardier CS100 repülőgépének. A menetrend szerinti LX 2258/59-es Zürich – Budapest – Zürich járat 19:05 perckor landolt a magyar fővárosban, majd az esti órákban indult vissza a legnagyobb svájci városba.

A géptípus fokozatosan váltja ki a Budapest és Zürich között eddig közlekedő Avro RJ100-asokat, így a magyar utasok is egyre többször fedezhetik fel a Bombardier CS100-as gépet a Budapestről induló SWISS járatokon.

A Swiss első CS100-as repülőgépének első leszállása Ferihegyen. | © AIRportal.hu

A Swiss első CS100-as repülőgépének első leszállása Ferihegyen.


A SWISS július 1-jén vette át a világon elsőként a Bombardiertől az első CS100-at. Ez az iparág legújabb fejlesztésű repülőgépe, amely kívül-belül számos műszaki újdonságot és kényelmi megoldást vonultat fel. A kéthajtóműves, rövid- és közepes távolságú utakon használt gép pilótafülkéjét és műszereit a NASA-val közösen tervezték.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Pratt & Whitney fejlesztésű, egyenként 103,6 KN tolóerejű hajtóművek zajszintjét mintegy 10-15 decibellel, a korábbi érték felére sikerült csökkenteni. Ugyancsak felére csökkent a hajtóművek nitrogén-oxid kibocsátása, míg a teljes gép üzemanyag-fogyasztása a fejlett aerodinamikai tervezésnek és a gépen alkalmazott alumínium, illetve szénszálas anyagoknak is köszönhetően 20%-kal alacsonyabb.

A 34,9 méter hosszú, 11,5 méter magas és 35,1 méter szárnyfesztávolságú repülőgép személyzete 2 pilótából és 3 utaskísérőből áll. A 871 km/h csúcssebességű gép teljes terhelés mellett 3650 km megtételére képes egyetlen feltöltéssel.

Modern, világos belső tér, nagyobb komfort az utasoknak

 | © AIRportal.hu

A kabin is számos újdonságot tartogat az utasok számára: a Bombardier a SWISS számára 125 üléses kivitelben szállítja a CS100-asokat, a gép ablakai 30 százalékkal nagyobbak, illetve kisebb a távolság két ablak között, ezért lényegesen több fény jut az utastérbe.

A kabin oldalfalának speciális kialakítása miatt vállmagasságban is nagyobb a tér, az utastér megvilágítása pedig LED-alapú. A korábbinál vékonyabb és könnyebb, egyúttal komfortosabb üléseket az autóiparból származó megoldásokkal tervezték, így ugyanakkora sortávolság mellett nagyobb lábteret biztosítanak. A lehajtható asztal tartója egyetlen központi elem, így a térdeknek is több hely jut.

Az ülések szélessége 47 cm, míg a folyosó 51 centiméteres. A poggyásznak 25 százalékkal több hely jut, a fej feletti tároló rekeszek felfelé csukhatók, könnyebben működtethetők és összességében nagyobb fejteret, tágasabb kabint eredményeznek. A fedélzeten utasonként 0,2 m3 tárolókapacitás áll rendelkezésre.

Budapestre rendszeresen közlekedik majd az új repülőgép

 | © AIRportal.hu

„Nagyon örülünk annak, hogy a Bombardier CS100 indító légitársaságaként a SWISS mutathatja be a magyar utasoknak a világ legújabb repülőgép-típusát” – mondta Thomas Klühr, a SWISS elnök-vezérigazgatója. „A jövőben folyamatosan közlekedik majd az új gép Budapest és Zürich között, a többi CS100 érkezésével – a második gép már várhatóan augusztus közepén üzembe áll – pedig rendszeres vendége lesz a magyar légikikötőnek, így a SWISS utasai a korábbinál sokkal komfortosabb körülmények között repülhetnek” – tette hozzá. A SWISS naponta háromszor közlekedtet járatot Budapest és Zürich között, és a magyar utasok előszeretettel választják a svájci légitársaságot tengerentúli útjaikhoz is. A tavalyi év folyamán a legtöbb magyar utas Miamiba repült.

SWISS: fél éven belül a második jelentős flottabővítés

A SWISS még 2008-ban döntött emellett a típus mellett, mivel a piacvezető repülőgépgyártóknak akkor nem volt a kínálatukban a rövid távú járatokra alkalmas, nagyságrendileg 100 fős kapacitású gépük. A Bombardier új típusának kifejlesztése közel egy évtizedet vett igénybe, a svájci légitársaság összesen 30 darabot rendelt a CS100-ból, illetve nagyobb testvéréből, a CS300-ból.

Ezek a gépek először a SWISS AVRO RJ100-asait, majd később egyéb típusait váltják, illetve részben hozzájárulnak a légitársaság flottájának bővüléséhez.

Az innovatív új repülőgép bevezetése ebben az évben már a második jelentős lépés a SWISS flottájában, hiszen a légitársaság februárban állította üzembe új Boeing 777-300ER típusú, nagy távolságú repülőgépét, amelyből összesen kilencet rendelt. A svájci cég összesen 2 milliárd dollárt fordít a 30 Bombardier CS gép vásárlására, és ez a repülőgép-megrendelés a jövőben mintegy 150 új állást hoz létre.

Cikkajánló Kipróbáltuk a Swiss első Bombardier CS100-asát

Az új típus hivatalos sajtóbemutatóját követően egyórás tesztrepülésen próbáltuk ki a Swiss vadiúj Bombardier CS100-as regionális repülőgépét. Verdiktünk szerint az eddigi legjobb regionális gépet alkották meg a kanadaiak.

Részletek…