Megkapta az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, az EASA típusengedélyét az A330-200-as megnövelt teljesítményű, 242 tonna maximális felszállósúlyú legújabb változata, amellyel a légitársaságok akár 15 órás útvonalakat is repülhetnek.

Airbus A330-200-as prototípus repülés közben. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Airbus A330-200-as prototípus repülés közben. (Fotó: Airbus)

Szinte a semmiből tört elő az Airbus a 242 tonnás A330-200-as típusengedélyének hírével, merthogy a gyáriak eddig egyáltalán nem hallattak a rövidebb törzsű A330-as megnövelt felszállósúlyú változatának tanúsító eljárásáról. Mindenesetre az áprilisi EASA engedélyt követően, amely a hosszabb törzsű A330-300-asnak szólt immáron az A330-200-asnak is megvannak a forgalomba bocsátáshoz szükséges papírjai. Egész pontosan európai papírjai, mivel a nagy amerikai hatóság, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) majd csak ezután fogja certifikálni a típust.

A 242 tonnás A330-300-ast az Airbus alapos propagandával illette, a szaksajtón keresztül a nyilvánosságot csaknem minden részletbe bebocsátva. A prototípus végszerelésének kezdetétől a szűzfelszálláson át egészen a típusengedélyek megszerzéséig, majd az ünnepélyes átadóig egymásutánjában érkeztek és szóltak a gyári közlemények, valamint fényképes beszámolók. Olyannyira, hogy a megrendelők egynémelyike által néha nehezményezett szerkezetkész, de még hajtómű nélküli gépről is közöltek képeket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ehhez képest a 242 tonnás A330-200-asról lényegében semmi hír nem szólt, és összevetve az A330-300-as fényképáradatával a tájékoztatást a mai, EASA engedélyről szóló közleményhez is az Airbus mindösszesen egy 2010-es számítógépes grafikát csatolt, ezzel igen szerényen szemléltetve a típust.

Sok mindent övez még kérdőjel

A megnövelt teljesítményű A330-as jellemzői infografikán. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

A megnövelt teljesítményű A330-as jellemzői infografikán. (Forrás: Airbus)

A részleteket illetően a legjellemzőbb adatokon kívül még most is igen szűkszavú az Airbus. Az indító légitársaság kiléte még mindig nem ismert, holott azt az A330-300-as esetében ilyenkor már rég tudni lehetett, hogy az a Delta Air Lines.

Eric Zanin, az A330-as program igazgatója inkább a típus nagyszerű megbízhatóságát és kiváló kényelmét dicsérte. Miután a gyáriak azt azért elárulták, hogy az eddigi 238 tonnás A330-200-ashoz képest az új, 242 tonnás verzió 350 tengeri mérfölddel (650 km) nagyobb hatótávra tett szert, amellyel már 7250 mérföldes (13400 km) útvonalak is teljesíthetővé válnak, köszönhetően az aerodinamikai és a hajtóművön végzett fejlesztéseknek, amelyek révén mindemellett további 2%-os üzemanyag takarékosságot is sikerült elérni.

A forgalomba bocsátás tervezett idejéről csakugyan nincs friss hír, de korábbi tájékoztatásból kiindulva az 2016-ra várható, és talán ezért is hallgatagabb az Airbus, hisz ahhoz van még egy kis idő. A lehetséges üzemeltetők közül pedig legalább egyet biztosnak lehet látni. A spanyol Iberia ugyanis, amikor anyacége, az IAG jóváhagyásával A330-200-asok beszerzéséről döntött jelezte, hogy nekik a legnagyobb teljesítményű variánsra van szükségük a távoli dél-amerikai járataik hatékony kiszolgálása érdekében.

Az Airbus ─ noha ezt az ismétlés erejével élve most nem nyomatékosították ─ előzőleg összesen 11 ügyfélről számolt be, akik 242 tonnás A330-ast rendeltek.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!