Jobban megfelel az útvonalhálózat igényeinek, ezért megrendeléséből hatot a legnagyobb Dreamlinerre, a 787-10-esre konvertált a KLM Royal Dutch Airlines. A holland légitársaság 2020-tól tervezi forgalomba állítani a típust.

KLM Boeing 787-9 látványterv. (Forrás: KLM) | © AIRportal.hu

KLM Boeing 787-9 látványterv. (Forrás: KLM)

Augusztus 19-én szűkszavú közleményben tudatta a KLM, hogy módosított a Dreamliner-szerződésén, és hat 787-9-est a hosszabb törzsű 787-10-esre váltott. Indoklásul a légitársaság útvonalhálózati terveit megadva, ami azt jelenti, hogy a flottának 2020-tól szüksége lesz a legnagyobb, 323 utassal a fedélzetén 13000 kilométeres útvonalak teljesítésére alkalmas Dreamlinerre.

Az Air France-KLM csoport 2011 decemberében eredetileg összesen 25 darab Boeing 787-9-est rendelt a flottái számára, a szerződést még 25 gépre szóló opciós kötéssel kiegészítve. A vállalat hajtóműválasztása a General Electric GEnx-1B erőforrására esett. Az erről szóló döntést viszont csak tavaly márciusban hozták nyilvánosságra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Boeing 787-10 adatok

Kategória: kéthajtóműves szélestörzsű utasszállító repülőgép

Törzshossz: 68 méter
(5.5 méterrel hosszabb a törzse a 787-9-eshez képest, az alaptípus 8-as szériához mérten pedig 11.6 méter a különbség.)
Szárnyfesztáv: 60 méter
Magasság: 17 méter

Hajtómű: 2db General Electric GEnx-1b v. Rolls-Royce Trent 1000
Hatótáv: 13000 km
Utaskapacitás: 323 fő
Max. felszállósúly: 252,6 tonna

Aktuális listaár: 306,1 millió USD/db
(81,5 millió dollárral drágább a 787-8-as alaptípusnál)
Várható forgalomba bocsátás: 2018

9-es és 10-es Dreamlinerek együtt, grafikán. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

9-es és 10-es Dreamlinerek együtt, grafikán.
(Forrás: Boeing Company)

Boeing 787-9-est a csoporton belül elsőként a KLM fog forgalomba állítani, a tervek szerint idén októberben. A francia légitársaság várhatóan 2016 novemberében veszi át az első Dreamlinerét, ami az eredeti tervezethez képest három hónappal korábbi céldátum, noha az idén nyáron szárnyra kapott legfrissebb hírek szerint az Air France mégis inkább késleltetésben gondolkodik, hogy a „Perform 2020” költséghatékonyságot növelő stratégiájához, mintegy formaidőzítse az új generációs kompozit gépek érkezését.

Annak ellenére, hogy a Boeing hivatalos rendelésösszesítőjében az Air France-KLM neve mellett változatlanul 25 darab 787-es szerepel idén márciusban más számok láttak napvilágot. Amikor ugyanis az Air France üzemeltetési igazgatója bejelentette a 2016. év végi Dreamliner-érkezést a vállalat 12 787-est tulajdonított a francia és 23-at a holland flottának. Ennek, vagyis az aktuális, konkrét rendelésszám tisztázását a legfrissebb, rövidre szabott KLM-közlemény sem segíti, mivel az egy szóval sem említi, hogy összesen mennyi Dreamlinert vásárolnak a flottának. Hangsúlyos azonban, hogy a 787-10-es konverzió és nem új megrendelés.

Egy biztos, a KLM döntésével a 787-10-es új ügyféllel gazdagodott. 2013 júniusában a párizsi légi szalonon indított program 2015 júliusáig 140 megrendelést szerzett abból az összesen 1095 darabból, amelyet a háromtagú 787-es típuscsalád addig összegyűjtött.
A megrendelők táborát gazdagítja az Air Lease Corporation (ALC), az All Nippon Airways, a British Airways, az Etihad Airways, a GECAS, a Singapore Airlines, az United Airlines és immáron a KLM.

A 10-es Dreamliner gyári konfigurációs terveit tavaly áprilisban zárta le a Boeing, miután júliusban döntöttek róla, hogy a legnagyobb típusváltozat gyártását kizárólagosan a Boeing South Carolina North Charleston-i üzeme fogja végezni, 2017-től kezdődően.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!