Csaknem 2 milliárd dollár értékben találtak gazdára az ATR regionális útvonalakra szánt turbolégcsavaros gyártmányai az idei párizsi légi szalonon. Az európai gyártó zárójelentése szerint 46 gépet véglegesített, míg 35-öt opciós formában értékesítettek. Sikerült betörni a japán piacra és meglett a sűrűn székezhető Armonia kabinnal szerelt típusváltozat első vevője is.

ATR 42-600 és 72-600 gyári színekben. (Fotó: ATR Aircraft) | © AIRportal.hu

ATR 42-600 és 72-600 gyári színekben. (Fotó: ATR Aircraft)

Jelenlegi kínálatának mind a két típusára, a 46-50 üléses 42-600-asra, valamint a 68-78 üléses 72-600-asra is talált vevőt a múlt heti párizsi légi szalonon az ATR. Az európai gyártó kisebb típusából 11 darab, a nagyobbikból 35 darab talált gazdára a francia fővárosban, összesen 8 ügyféltől. Opciós kötés ugyanannyi lett, mint amennyi 72-600-asra fix vevőt sikerült szerezni.

A szalon egyik legfontosabb vevője a Cebu Pacific. A Fülöp-szigeteki légitársaság nemcsak, hogy a legtöbb gépet vásárolta, 16 darab 72-600-as mellé tízet opcióba is foglalt, hanem szerződésének két másik fontos aspektusa is van. A 2008 óta ATR üzemeltető Cebu Pacific most először rendelt a gyártó legújabb, 600-as szériájából, másfelől pedig indító légitársasága lesz annak a sűrűn székezhető, 78 utas befogadására alkalmas Armonia kabinkonfigurációnak, amellyel az ATR 72-600 még nagyobb hatékonyságra tehet szert. Az új, vékonyított háttámlájú ülések mellett ez a kabincsomag 30%-kal terebélyesebb fej feletti poggyászrekeszeket is kínál. A Cebu gépeinek a szállításai 2016 harmadik negyedévében veszik kezdetüket, a légitársaságnak addig be kell érnie a jelenleg rendelkezésre álló 8 darab 72-500-as típusával.

Az ATR Párizsban bemutatott új arculata

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: ATR YouTube Csatorna

Az idei párizsi szalon másik más jelentős kötése a Japan Airlineshoz (JAL) fűződik, mivel az ATR-nek most először sikerült japán légitársaság személyében vevőt találnia gyártmányaira. A távol-keleti szigetországban több mint 130 regionális utasgép van üzemben, amelyek többsége (109 db) az ATR-hez hasonló turbolégcsavaros gyártmány, átlagéletkoruk pedig 14 év, ezért az ATR-nél nagy reményekkel vannak a piacot számukra megnyitó JAL szerződéssel. Várhatóan mindent meg is tesznek majd érte, hogy a légitársaság által megrendelt 8 darab 42-600-asnak hamar elterjedjen a jó híre Japánban, illetve, hogy az opciósan lekötött 15 gép lehetőleg mihamarabb valós vétellé változzon. Típusainak népszerűsítése érdekében az ATR döntött is róla, hogy kereskedelmi képviseletet nyit Tokióban.

A harmadik legjelentősebb vevő a fix szerződések sorában a spanyol Binter, amely a Kanári-szigetekről működve igyekszik kamatoztatni az ATR-ek teljesítményét, méghozzá igen hosszú ideje, mivel a légitársaság már 1989 óta ATR üzemeltető. A Binter ez alkalommal további 6 darab 72-600-asra szerződött a jelenleg 18 darab 72-500-asból álló flottája modernizálása érdekében, így már épp egy tucatnyi új generációs ATR 72-est jegyeznek a papírjaikban. Az első gép szállítása idén augusztusban várható.

A következő vevő a svéd Braathens Aviation, amely 5 darab 72-600-ast és további tízet opciós formában igényelt. A gépek a jelenleg meglévő 5 darab 72-500-as mellé fognak érkezni, egyúttal lecserélve a Braathens Regional flottájának Saab 2000-es típusait is.

Párizs 2015 – A legjobb ATR pillanatok

Forrás: ATR YouTube Csatorna

A Bahama-szigeteki Bahamasair teljesen új üzemeltetője lesz az ATR-nek, ők ráadásul csakis konkrét, lezárt megrendelést formáltak 3 darab 42-600-asra és 2 darab 72-600-asra vonatkozólag, amellyel a lehető legkorszerűbb utaztatást kívánják biztosítani utasaiknak a régió szigetvilágában. A légitársaságnak erre a célra jelenleg öt Bombardier Dash 8-300-as áll rendelkezésre, amelyeket az ATR-ek még az idén év végén kezdődő szállításaival kivonnak a forgalomból.

A hatodik vevő a mennyiségi sorban az Air Madagascar, amely már közel 20 éve ATR üzemeltető, és most 3 darab 72-600-asra írt alá megrendelést közvetlenül a gyártóval, de a légitársaságnak lesz még két ilyen gépe lízingszerződés útján, amelyekkel nemcsak meg tudják újítani a jelenleg egy 42-500-asból és két 72-500-asból álló ATR gépparkjukat, hanem kapacitásfejlesztést is véghez visznek.

Az ATR 600-as széria új Armonia kabinja

Forrás: ATR YouTube Csatorna

Az Air New Zealand (ANZ) egyetlen 72-600-ast rendelt, amely valójában a korábbi szerződésük opciós kötésének megrendeléssé formálása, ezzel tovább bővítve a meglévő 11 72-500-asból és 7 új 72-600-asból álló regionális flottát. A hetedik gép ünnepélyes átadóját ráadásul a párizsi légi szalonra időzítették a felek, ezzel is figyelmet hívva a kontraktusra. Az Air New Zealand a ázsiai-óceániai térségnek az egyik legjelentősebb ATR üzemeltetője lesz 2017-re azáltal, hogy addigra már összesen 25 darab ATR (ebből 14 72-600-as) fog működni a flottájában. Az ANZ-nél a 72-600-asok 68 üléses kivitelben állnak forgalomba, amely ideális viszonyítási támpont a Cebu Pacific által választott sűrűbb székezésnek. A Fülöp-szigeteki légitársaság ugyanis kereken tíz utassal többet fog elhelyezni egy-egy 72-600-assal kiszolgált járatán.

Végül, de nem utolsó sorban volt egy magát egyelőre felfedni nem kívánó vevő, egy légitársaság, vagy lízingcég, amely 2 darab 72-600-asra kötött végleges szerződést, így jön ki az összesen 8 ügyfél, amelyek a listaárakon számítva 1,98 milliárd dolláros beszerzéseikkel járultak hozzá az ATR párizsi eredményeihez.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!