Közeleg a búcsú, várhatóan szeptember végéig marad már csak szolgálatban az Emirates utolsó Airbus A340-500 gépe. A dubaji légitársaság menetrendje szerint a nagy teljesítményű típus a hátralévő időben egyetlen útvonalra, az afganisztáni Kabulra van állítva.

Emirates Airbus A340-500-as Kijevben. (Fotó: Emirates) | © AIRportal.hu

Emirates Airbus A340-500-as Kijevben. (Fotó: Emirates)

Nincs már sok hátra az Air France utasszállító Boeing 747-eseinek – adtuk hírül nemrég, miután a francia légitársaság a következő téli menetrendben már csak egyetlen útvonalára szervezte megmaradt Jumbóit. Most ugyanez a helyzet egy másik légitársaság másik négy hajtóműves típusával, az Emirates A340-500-asával.

A legfrissebb menetrendi információk szerint az Emirates szeptember 30-án üzemelteti utoljára menetrendszerű járaton az A340-500-ast. A nagy teljesítményű Airbus addig az EK640/641 járatpáron, Dubaj és Kabul között közlekedik napi rendszerességgel, de lehetséges, hogy a járatszervezés más útvonalat is kijelöl számára, amire azért is nagy az esély, mert például a térségbeli járataikon az Öböl-menti légitársaságok gyakorta váltanak típust a forgalomtól függően.

A jelen információk alapján őszre várható A340-500 kivonást követően sem marad azonban Kabul A340-es nélkül, október 1-jétől ugyanis a flotta A340-300-asai teljesítik az útvonalat, amelyből még négy darab áll rendelkezésre az Emiratesnél. Általános trend, hogy az üzemeltetők sorra válnak meg a mára már kevésbé költséghatékony négy hajtóműves gépeiktől, ezért az A340-300-asoknak sem lesz sokkal hosszabb életük a flottában, de azok kivonása későbbi időpontra van tervezve.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ausztrália és az Egyesült Államok is elérhetővé vált

Airbus A340-500 adatok

Törzshossz: 67.93 méter
Szárnyfesztáv: 63.45 méter
Magasság: 17.28 méter

Maximális hatótáv: 16670 km
Hajtómű: 4 db Rolls-Royce Trent 500
Utaskapacitás: 282 fő (két osztályon)
Maximális felszállósúly: 380 tonna
Hasznos terhelhetőség: 43.3 tonna
Üzemanyag-kapacitás: 222 850 liter

Szűzfelszállás: 2002. február 11.
Típusengedély: 2002. december 3.
Gyártásban: 2002-2011.

Az Emirates összesen tíz darab A340-500-ast üzemeltetett a flottájában. Az első gépet minden más üzemeltetőt megelőzve 2003 decemberében állították forgalomba. A extra nagy hatótávú (16670 km) típus tette lehetővé az Emirates számára, hogy közvetlen járatot nyisson az Amerikai Egyesült Államokba, elsőként New York városába, de rendszeresen megfordult Ausztrália irányába is, sőt eredetileg a Sydney járaton vezették be.

Az A340-500-as az aktuális konfigurációja szerint három osztályos elrendezésben összesen 258 utast vehet fedélzetére. Szolgáltatási színvonalának emelése és kabintermékei tekintetében az Emirates kiemelt szerepet szánt az A340-500-asnak. Nemcsak a minden utasosztályon elérhetővé tett korszerű ICE fedélzeti szórakoztató rendszer, hanem az új First Class Suite kabin is rajta debütált.

A kivonást költséghatékonysági okokra hivatkozva 2013 szeptemberében kezdte meg az Emirates. Mára egyetlen, az A6-ERE lajstromú, 2004 májusában átvett gép maradt. Idén őszig ez teljesít még járatokat.

Az Emirates vadonatúj A340-500-asa az Airbus 2003-as fotóján. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az Emirates vadonatúj A340-500-asa az Airbus 2003-as fotóján. (Forrás: Airbus)

Bemutatásakor az A340-500-as legnagyobb hatótávú típusa volt, és az Emirates ezért is döntött elsők közt a beszerzése mellett, de utána a hasonlóan nagy teljesítményű két hajtóműves utasszállítók megjelenésével hamar kiszorult a piacról, gyártását a teljes A340-es típuscsaláddal együtt 2011-ben állította le az Airbus.

Európai hálózatában Budapesthez legközelebb a bécsi, valamint a kijevi járatain üzemeltetett A340-500-ast az Emirates.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!