Sikeresen teljesítette szűzfelszállását a Bombardier repülőgépgyár ötödik és egyben utolsó CSeries 100-as prototípusa. A berepülési programnak legújabban átadott gép március 18-án repült először. Ez az első CSeries, amelynek utaskabinját teljes értékűen kiépítették.

Az FTV5 felszállása Mirabelből, 2015. március 18-án. (Fotó: Bombardier) | © AIRportal.hu

Az FTV5 felszállása Mirabelből, 2015. március 18-án.
(Fotó: Bombardier)

A kanadai közlekedési hatóság március 12-én adott engedélyt az ötödik CSeries 100 prototípus (FTV5) felszállására, amelynek alapján hat nappal később, március 18-án a gép és személyzete sikeresen végre is hajtották az első repülést. A fedélzeten összesen négyen tartózkodtak: Simon Bowell gépparancsnok és Mark Elliot első tiszt munkáját két fedélzeti mérnök, Constantin Stan és Cristian Salas segítették.

A CSeries 100 berepülő flottája ezzel teljessé vált. A Bombardier több prototípust ebből a szériából nem épít. Az FTV5 különlegessége az eddigi prototípusokhoz képest, hogy ez az első, amelynek fedélzetét, az utaskabint teljesen kiépítette a gyár, ezért ezt a gépet elsősorban az utaskiszolgáló rendszerek és kényelmi berendezések, beleértve a világítást, a légkondicionálást, az üléseket, a mosdókat és konyhákat fogják működésükben tesztelni.

Az FTV5 egyébként az első CSeries, amelyen evakuációs próbát végeztek a vészkiürítés nemzetközi szabványainak figyelembe vételével, még a gép első repülése előtt. A vészcsúszdákon való gépelhagyás első gyakorlatát a Bombardier saját munkatársai közül toborzott utasokkal hajtotta végre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az első sorozatgyártott gépet is bevonják

Annak érdekében, hogy tartható legyen az idei évre kitűzött 2400 repült óra elérése, amely a típusengedélyek megszerzéséhez szükséges a Bombardier még egy CS100 tesztrepülőgépet fog bevetni. Az Air Transport World Rob Dewartól, a CSeries programigazgatójától származó információi szerint ez azonban már nem prototípus, hanem az első sorozatgyártott gép lesz, és feladata a rendszerellenőrző, megbízhatósági tesztekben való részvétel lesz.

Repülés közben az ötödik CSeries 100 prototípus. (Fotó: Bombardier) | © AIRportal.hu

Repülés közben az ötödik CSeries 100 prototípus. (Fotó: Bombardier)

A Bombardiernek az öt CS100-as mellett már szolgálatban van az első hosszított törzsű CS300-as prototípusa is, amely február 27-én repült először. A gyár tájékoztatása szerint a program mindkét típust együttéve több, mint 1200 repült óránál tart, amelynek nagy részét a CS100-asok teljesítették, tekintve, hogy a legelső gépet 2013 szeptemberében emelték magasba a pilóták.

A kanadai gyárnak eddig összesen 603 darab CSeriest sikerült értékesítenie, ebből viszont csak 243 darab a végleges megrendelés, a többi mind vásárlási szándéknyilatkozat, vagy opciós lekötés. A lezárt szerződések többsége, 180 gép a hosszabb törzsű CS300-as változatra érvényes. Ebből következik, hogy CS100-ast mindössze 63 darabot adtak el.

Legutóbb március 17-én jelentett be új megrendelőt a Bombardier. Egy újonnan létrejövő maláj légitársaság, a Fly Mojo összesen 40 darab CS100-asra formált igényt, amelyből húsz gép opciós foglalás.

A CSeries 100 FTV5 első repülése videón

Forrás: Bombardier Aerospace YouTube Csatorna

Az első sorozatgyártott gépet is bevonják című keretes résszel 2015. március 21-én 11:27-kor frissítve.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!