Fontos mérföldkövéhez érkezett a Bombardier repülőgépgyár CSeries programja. A hosszú törzsű CS300 repülőgép sikeresen végrehajtotta első repülését. A kanadai gyártó által kifejlesztett új típuscsalád a 100-149 férőhelyes egyfolyosós repülőgépek szegmensében kínál majd alternatívát a légitársaságok számára.

Levegőben a CS300. (Fotó: Bombardier Aerospace) | © AIRportal.hu

Levegőben a CS300.
(Fotó: Bombardier Aerospace)

A CS300 prototípusa, a C-FFDK lajstromjelet viselő repülőgép 2015. február 27-én, pénteken helyi idő szerint 11 órakor szállt fel Montréal–Mirabel Nemzetközi Repülőtérről és 15:58 szállt le a repülőtéren.

A közel öt órás szűzrepülés során a repülőgép 41.000 láb (12.500 méter) magasságot és 255 csomós (470 km/h) maximális sebességet ért el.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A gépet Andris (Andy) Litavniks kapitány repülte, aki a rövidebb törzsű CS100 prototípus 2013. szeptember 16-i, első repülésénél a gép első tisztje volt.

A kapitány beszámolója szerint a repülőgép a szimulációk alapján elvárt módon reagált a pilóták parancsaira.

Kiemelte, hogy a CS300 nagyon hasonlóan kezelhető a rövidebb CS100-hoz, melynek köszönhetően a pilóták átképzési költsége a CSeries típusok közt alacsonyan tartható a légitársaságok számára.

A CSeries berepülési programja most érte el az 1.000 repült órát. A CS300-as prototípusa az öt darabos CS100-as berepülő flottához csatlakozik.

A gyártó a rövidebb törzsű CS100-as modell hatósági engedélyeit 2015. év második felére tervezi megszerezni. Bombardier az első CS100-as átadást a típus első üzemeltetőjének nem sokkal az engedélyek megszerzését követően tervezi. A CS300 típus hatósági tanúsítása és az első gép átadása körülbelül fél évvel fogja követni a rövidebb törzsű változatot.

A felszállás

Forrás: Bombardier Aerospace Youtube csatorna

Bombardier CS300 adatok

Törzshossz: 38.7 méter
Szárnyfesztáv: 35.1 méter
Magasság: 11.5 méter

Hatótáv: 2950 tengeri mérföld (5463 km)
Hajtómű: 2db Pratt&Whitney PurePower PW1500G
Utaskapacitás: 135-160 fő
Maximális felszállósúly: 58-65 tonna (változattól függően)
Utazósebesség: 0.78 Mach / 829 km/h

Listaár: 71 millió USD/db (2013. évi adat)
Összehasonlításképp, egy Airbus A319-es aktuális listaára: 85.8 millió USD/db.

(Fotó: Bombardier Aerospace) | © AIRportal.hu

(Fotó: Bombardier Aerospace)

A gyártó közlése szerint a CS300 kategóriájában a legalacsonyabb költségeket kínálja majd egy ülésre és egy mérföldre vetítve.

Amint arról korábban beszámoltunk, a megrendelések tekintetében eddig mindössze 243 fix szerződést sikerült csak kötnie a programnak, amelyből a nagyobb rész, 180 darab gép szól a CS300-as változatra. A 300-ast választotta többek közt a Korean Air, az airBaltic, az Ilyushin Finance Co., az Iraqi Airways és a Republic Airways Holdings is.

A CSeries legelső prototípusa, a Flying Test Vehicle, vagyis FTV1-es 2013. szeptember 16-án repült először. Azóta összesen hat darab CSeries épült, amelyből eddig négy vett részt a berepülési programban.

Az első sorozatgyártott CSeries az eredeti, igencsak optimista tervek szerint már 2013-ban szolgálatba állt volna, de a program sorozatos késedelmei miatt ez a jelentőségteljes momentum immáron legalább két éves csúszásban van.

A nehézségek ellenére is fontos kiemelni, hogy a CSeries-zel a Bombardier egy teljesen új fejlesztésű utasszállító repülőgépet kínál, amely a nagyobbik változatában akár az Airbus A320-as és a Boeing 737-es térfelén is labdába rúghat, és még a késésekkel is csak későbbre, 2018-ra várható Embraer E-Jet második generációs E2 szériájának is mindenképp komoly piaci vetélytársa lehet.

A leszállás

Forrás: Bombardier Aerospace Youtube csatorna

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!