Egyre fogyatkoznak az A340-es típuscsalád legnagyobb tagjának üzemeltetői, miután két légitársaság, a Thai Airways International és a China Eastern Airlines is megválni készül a mára már kevésbé gazdaságos Airbus A340-600-as típusaitól.

China Eastern Airlines A340-600. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

China Eastern Airlines A340-600. (Fotó: Airbus)

A tavasz folyamán két távol-keleti légitársaság is kivonja flottájából Airbus A340-600-as utasszállító gépeit. Az Airline Route járatinformációs portál szerint előbb, március 28-án a Thai Airways International, majd utána, április 29-én a China Eastern Airlines indítja utolsó, a négy-hajtóműves típussal teljesített járatait.

A thaiföldi légitársaság, amelynek gépparkjában hat darab A340-600-as teljesít szolgálatot eredetileg későbbre tervezte a teljes kivonást. Annak okát, hogy mi miatt kell hamarabb távoznia a típusnak nem közölte a légitársaság. Az utolsó járat Frankfurtból száll fel és repül vissza Bangkokba.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A német nagyvárosba a Thai Airways ezt követően várhatóan a flotta legnagyobb típusát, az Airbus A380-800-ast rendszeresíti, míg a másik tipikusan A340-600-as célpontra, Zürichre pedig a Boeing 777-300ER kerül. A legnagyobb triplahetes Boeingből egyébként idén januárban vett át legutóbb a Thai Airways, és további két vadonatúj gép is megrendelés alatt áll, ami részben magyarázatot ad a típuscserére.

A Thai Airways egyenként összesen 267 utas szállítására alkalmas A340-600-as gépeinek jövőbeni sorsáról egyelőre nem tudni biztosat, nem úgy a China Eastern Airlines esetében, amely a Boeing 777-300ER megrendelésekor magával az amerikai repülőgépgyárral állapodott meg az összesen öt darab A340-600-asának adás-vételéről.

A kínai légitársaság ráadásul előrébb jár a kivonással, ők már csak mindössze két darab aktív A340-600-assal rendelkeznek. Az utolsó menetrendszerű járat pedig Torontóból Sanghajba fog visszaérkezni. A China Eastern Airlines egyértelműen a Boeing 777-300ER-t nevezte meg, mint az A340-600-as váltótípusát. Húsz gépes megrendelésükből az elsőt tavaly szeptemberben adta át a Boeing repülőgépgyár, és azóta már négy darab megnövelt hatótávú 777-300-asuk van.

Az A340-600-as a szűzrepülésének napján, 2001. április 23-án. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A340-600-as a szűzrepülésének napján, 2001. április 23-án. (Fotó: Airbus)

A költséghatékonyság nem tűri meg a négy hajtóművet

Az A340-600-as 2001. április 23-án teljesítette szűzfelszállását, a kezdetek kezdetén mint az európai repülőgépgyárnak a Boeing 747-400-assal szemben állított alternatívája. A két-osztályos elrendezésben 359 utas szállítására alkalmas, Rolls-Royce Trent 500 hajtóműveivel 14 600 kilométeres hatótáv teljesítményű típust, amelynek törzse az A340-300-asnál 12 méterrel hosszabb aztán a Virgin Atlantic állította elsőként forgalomba, 2002 augusztusában. Kínában egyébként éppen a China Eastern volt az első üzemeltető.

A Boeing 777-300ER, amely két-hajtóművel is ugyanekkora teljesítményre képes hamar a piac kedvencévé vált, és az A340-es család eladásai egyre csak alább hagytak, míg végül 2011 végén az Airbus le is állította a gyártást, inkább az új, kompozit generációs A350XWB programra koncentrálva.

A Boeing 747-8-as megjelenéséig a leghosszabb törzsű utasszállító címet is viselő típust ma már csak az Etihad Airways, az Iberia, a Lufthansa, a South African Airways, a Virgin Atlantic Airways és a Qatar Airways üzemelteti nagyobb számban.

Cikkajánló Múltidéző: az A340-600-as szűzrepülése

2001. április 23-án az A340-600-as prototípusa 5 óra 22 percet töltött a levegőben a szűzrepülése alkalmával. Azóta mindössze 13 év telt el, de a típus már nincs gyártásban, odaveszett a költséghatékonysági versenyben, legyűrték a hasonlóan nagyteljesítményű két-hajtóművesek.

2011. április 23-i megemlékező cikkünk bemutatja a típus történetét és videót is tartalmaz az első repülésről.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!