Kész az első CSeries 300 prototípus, amely a földi ellenőrző tesztek elvégzését követően a gyáriak reményei szerint idén év elején teljesítheti is az első felszállását. Az alaptípushoz képest 2.7 méterrel hosszabb törzsű, ezért több utast szállítani képes 300-as CSeries, ha minden jól megy 2016-ban állhat forgalomba.

Végszerelő soron az első CS300. (Fotó: Bombardier Aerospace) | © AIRportal.hu

Végszerelő soron az első CS300. (Fotó: Bombardier Aerospace)

Óvatosan kell azonban kezelni a Bombardier CSeries programjának céldátum bejelentéseit, mivel az új, reduktoros sugárhajtóműves keskenytörzsű utasszállítójuk már többszöri késedelmet szenvedett, sőt egyszer hosszabb időre a berepülési programot is fel kellett függeszteni, ami újabb, egyáltalán nem várt csúszást eredményezett, de ha másnak nem, annak mindenképp hinni lehet, hogy a gyár fotóin már teljes festésben, Pratt&Whitney hajtóműveivel házasítva látható az első CSeries 300-as.

Az első hosszított törzsű CSeries tavaly novemberben gördült ki a mirabeli végszerelő sorról. A program tavaly év vége óta ugyan nem hallatott magáról, de minden bizonnyal a kanadai gyártó is hamarosan felélénkül és újabb részleteket közöl a fejleményekről. A legutolsó, decemberi tájékoztatás szerint ugyanis már csak a rendszerellenőrző tesztek vannak hátra a földi guruló próbák elvégzése előtt, amely egyenesen az első felszálláshoz vezet.

Bombardier CS300 adatok

Törzshossz: 38.7 méter
Szárnyfesztáv: 35.1 méter
Magasság: 11.5 méter

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Hatótáv: 2950 tengeri mérföld (5463 km)
Hajtómű: 2db Pratt&Whitney PurePower PW1500G
Utaskapacitás: 135-160 fő
Maximális felszállósúly: 58-65 tonna (változattól függően)
Utazósebesség: 0.78 Mach / 829 km/h

Listaár: 71 millió USD/db (2013. évi adat)
Összehasonlításképp, egy Airbus A319-es aktuális listaára: 85.8 millió USD/db.

Bob Dewar, a CSeries program vezetője közölte, hogy a CSeries 300-as fedélzeti számítógépei már a legújabb, a négy CS100-as prototípus által gyűjtött és kiértékelt adatok alapján fejlesztett szoftvereket kapják meg, amivel szerinte ez lett a legjobban felkészített tesztgép.

Népszerűbb a CS300-as

A CS300-as forgalomba bocsátását a Bombardier a 100-as széria bevezetését követően mintegy hat hónappal tartja megvalósíthatónak. A 100-as első átadása pedig aktuálisan 2015 második félévére van tervezve. A megrendelések tekintetében eddig mindössze 243 fix szerződést sikerült csak kötnie a programnak, amelyből a nagyobb rész, 180 darab gép szól a CS300-as változatra. A 300-ast választotta többek közt a Korean Air, az airBaltic, az Ilyushin Finance Co., az Iraqi Airways és a Republic Airways Holdings is.

Itt pedig már a szabad ég alatt, az üzemenyag töltési próbák közben. (Fotó: Bombardier Aerospace) | © AIRportal.hu

Itt pedig már a szabad ég alatt, az üzemenyag töltési próbák közben. (Fotó: Bombardier Aerospace)

A CSeries legelső prototípusa, a Flying Test Vehicle, vagyis FTV1-es 2013. szeptember 16-án repült először. Azóta összesen hat darab CSeries épült, amelyből eddig négy vett részt a berepülési programban. Az első sorozatgyártott CSeries az eredeti, igencsak optimista tervek szerint már 2013-ban szolgálatba állt volna, de a program sorozatos késedelmei miatt ez a jelentőségteljes momentum immáron legalább két éves csúszásban van.

A nehézségek ellenére is fontos kiemelni, hogy a CSeries-zel a Bombardier egy teljesen új fejlesztésű utasszállító repülőgépet kínál, amely a nagyobbik változatában akár az Airbus A320-as és a Boeing 737-es térfelén is labdába rúghat, és még a késésekkel is csak későbbre, 2018-ra várható Embraer E-Jet második generációs E2 szériájának is mindenképp komoly piaci vetélytársa lehet.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!