Magyarországi járatüzemeltetésének 85. évfordulóját ünnepelte a mai napon a KLM Holland Királyi Légitársaság, amely ez alkalomból a déli, 1975/1976-os járatpárjára látványos, retro festésű Boeing 737-esét is elhozta. Az elegáns gépet az érkezéskor a ferihegyi Liszt Ferenc repülőtéren az ilyenkor szokásos módon diadalív vízsugaras köszöntés fogadta.

A KLM retro festésű Boeing 737-800-as gépének ünnepi köszöntése szeptember 12-én. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A KLM retro festésű Boeing 737-800-as gépének ünnepi köszöntése szeptember 12-én.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A sajtótájékoztatón elhangzottak

Magyarország-Hollandia évszázadokra visszanyúló, eredményes kétoldalú kapcsolatát hangsúlyozta Őexcellenciája Gajus Scheltema, Hollandi magyarországi nagykövete. „Hollandia stabil, megbízható befektető Magyarországon, több ezer magyar embernek adnak munkát. Magyarország turisztikai kínálatának bővülésével ugyanakkor folyamatosan növekszik a Budapesten regisztrált holland turisták vendégéjszakájának száma, és ebben a KLM társaságnak kiemelt szerepe van. Nélkülük, az általuk nyújtott sokrétű szolgáltatások elengedhetetlenek a további építkezésben.” – fogalmazott a nagykövet.

„85 év – ez egy különleges mérföldkő minden légitársaság életében. Büszkék vagyunk, hogy a KLM azon kevesek közé tartozik, amelyek elmondhatják magukról, hogy közel 100 éve, megszakítás nélkül, ugyanaz a név alatt működnek, ismertek és elismertek. A 85 év azt is bizonyítja, hogy Magyarország mennyire fontos piac számunkra regionális, és nemzetközi szempontból is. Büszkék vagyunk, hogy járatainkon folyamatosan növekszik az utasforgalom, nekik rendkívüli kedvezményekkel, minőségi szolgáltatásaink bővítésével kedveskedünk. Jelenleg is zajlik nagyszabású őszi kampányunk, a magyar utazók által kedvelt desztinációkra nyújtunk foglalási lehetőséget. Álom desztinációk – álomáron csak két hétig, jelen esetben szeptember 18-ig, és örömmel tapasztaljuk, hogy milyen nagy az érdeklődés a promóció iránt, ilyen sokan döntenek ismét a KLM mellett.” – mondta Olivier Hours, az Air France – KLM regionális vezérigazgatója.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Dror Harel, a KLM és az Air France magyarországi ügyvezető igazgatója a fejlesztések, az innováció fontosságát hangsúlyozta. „Az Air France – KLM csoport számára mindig is fontos volt, hogy egységesen, az utasok igényeit a legmagasabb színvonalon szolgálja ki. Idén áprilisra a KLM teljes 747-es flottáján megújult a business osztály. Jelenleg a Boeing-ek fedélzetén zajlik a felújítás. Nemcsak a dizájn, a berendezés és a kárpitok újultak meg, hanem vízszintesre dönthető ülések is ki lettek építve, az üzleti utazók kényelmének és privát szférájának biztosítása a fő irányelv. Az Air France 500 millió eurót fektet be, hogy fokozatosan, kezdetben tizenkilenc kiválasztott Boeing 777-300ER típusú nagyteljesítményű utasszállítóján kivitelezze legújabb első osztályát. Az Air France La Premiere kabinjai egy olyan magas színvonalat képviselnek, amelyek a világon egyediek.”

Nyolc és fél évtized egy ember életében is nagy idő, hát még egy légitársaság esetében. Igazán kevés olyan vállalat van, amely elmondhatja magáról, ilyen régen indított először járatot egy városba. A KLM viszont a világ legrégebbi légitársasága, amely 1919 októbere óta létezik, így nem csoda, hogy tíz évvel később, 1929-ben útvonalhálózatuk már a magyar fővárost, Budapestet is magába foglalta.

Ráadásul nem is akármilyen járattal, a társaság Fokker F-VII-esei, amelyek kezdetben repültek ugyanis nem kizárólag Amszterdam és Budapest között közlekedtek, hanem Budapest, a mátyásföldi repülőtérrel az egyik közbenső állomásként szerepelt a világ akkori egyetlen interkontinentális járatának útvonalában.

A fiatal és feltörekvő holland légitársaság, miután már több európai nagyvárosba is kiépítette járathálózatát 1924-ben gondolt egy nagyot és távoli gyarmata, a Holland Kelet-India fővárosával, Batáviával (ma Jakarta) készült légi összeköttetést teremteni.

Az első próbajárat ez év októberében el is indult, majd a légitársaság 1929-től rendszeressé tette az útvonalat, amelyet a korabeli Fokker típusok 12 nap alatt tettek meg, 18 repülőtér érintésével, köztük Budapesttel. Ezzel a járatával a KLM-nek több, mint 10 éven át, egészen 1940-ig sikerült magáénak tudnia azt a kitüntető címet, amely a leghosszabb, több mint 15 ezer kilométeres légi járat üzemeltetését is hordozta.

Az első nyugati légitársaság Ferihegyen

A forgalomnak 1950. május 7-én átadott ferihegyi reptérre 1957. február 7-én, mint az első nyugati légitársaság indított Amszterdamból menetrendszerű járatot a KLM Douglas DC-6-os típussal, amellyel még a Malévet is sikerült megelőznie, mivel a magyar légivállalat csak 1958-ban kezdte meg amszterdami járatainak üzemeltetését. A legelső KLM-járat egyébként 1956 nyarán landolt Ferihegyen, de az még nem menetrendszerű üzemben.

A KLM magyarországi működésének évtizedei folyamán a budapesti légikikötő egyik legjelentősebb külföldi légitársaságává nőtte ki magát. Hosszú ideig a Malévvel is szoros partnerségben állt, olyannyira, hogy volt olyan időszak, amikor a magyar társaságra bízták az amszterdami összeköttetést, code-share egyezmény alapján. Ennek 2010-ben vetettek véget, amikor is újra megjelentek a ferihegyi betonon a legtöbb repülésrajongó számára kedves, kék festésű repülőgépek.

A KLM manapság is az egyik legfontosabb nemzeti légitársaság a Liszt Ferenc repülőtéren, ahová a flotta NG Boeing 737-esei a nyári időszakban napi négy, a téliben napi három járattal közlekednek, igény szerint igen kedvező csatlakozási lehetőségeket kínálva a társaság hosszú távú járathálózatára.

Budapest ugyanakkor egy másik szempontból is jelentőséggel bír a vállalat számára, tudnillik itt működik az Air France – KLM regionális központja. A budapesti vezérképviselet dolgozik és alakítja a térségbeli marketing politikát, szervezi a pénzügyeket és az értékesítést.

Nagy múltú légitársaság, nagy múltú budapesti jelenléttel, ezt hangsúlyozta ma a KLM, amely már az 1920-as évek legvégén bekapcsolta Magyarországot a nemzetközi hálózatába, és ahogy már akkor, a holland vállalat napjainkban is változatlanul fontos piacának tekinti a magyart, ennek fényében ünnepelt ma a KLM és a Budapest Airport közösen, meghívott vendégeinek körében.

Dror Harel, az Air France - KLM képviseletvezetője és Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója átadják az ünnepi tortát a mai KL1975-ös járat személyzetének. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Dror Harel, az Air France – KLM képviseletvezetője és Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója átadják az ünnepi tortát a mai KL1975-ös járat személyzetének. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
Tortaszelés a SkyCourt konferencia teremben. A képen balról jobbra haladva Olivier Hours, Gajus Scheltema, az egyik légi-utaskísérő és mellette Dror Harel. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Tortaszelés a SkyCourt konferencia teremben. A képen balról jobbra haladva Olivier Hours, Gajus Scheltema, az egyik légi-utaskísérő és mellette Dror Harel.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
A retro KLM vízsugaras köszöntése. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A retro KLM vízsugaras köszöntése. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

A KLM retro festésű Boeing 737-800NG gépe PH-BXA lajstrommal. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A KLM retro festésű Boeing 737-800NG gépe PH-BXA lajstrommal. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Érkezés a 42-es számú állóhelyre, háttérben az irányítótoronnyal. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Érkezés a 42-es számú állóhelyre, háttérben az irányítótoronnyal. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

A hajózószemélyzet csoportképe a retro Boeing előtt. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A hajózószemélyzet csoportképe a retro Boeing előtt. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
A géptörzs, a légitársasági felirattal. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A géptörzs, a légitársasági felirattal. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
A vezérsík, a korabeli KLM emblémával. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A vezérsík, a korabeli KLM emblémával. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
A retro festés részletei közelebbről. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A retro festés részletei közelebbről. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
A KLM légi-utaskísérők csoportképe a Boeing 737-es hajtóműve előtt. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A KLM légi-utaskísérők csoportképe a Boeing 737-es hajtóműve előtt. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
KLM retro II. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

KLM retro II. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
KLM retro I. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

KLM retro I. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!