Megkezdte a felkészülést az Airbus A320neo prototípusa a szűzfelszállás végrehajtásához. Az MSN 6101 gyári számú gépet ugyanis a tervek szerint még szeptemberben levegőbe szeretné emelni az Airbus, hogy hozzáláthassanak a berepülési programhoz, amelynek végső célja a 2015 októberére tervezett forgalomba bocsátáshoz szükséges típusengedélyek megszerzése.

Noha az Airbus hivatalos közleményben egyelőre nem számolt be a gurulópróbák kezdetéről, a szemfüles toulouse-i repülőgépfotósok elől aligha maradhatott rejtve a tesztsorozat kezdete, kiváltképp, hogy a gép szép, napsütéses időben állt neki a kijelölt feladatoknak.

Az Airbus július 1-jén gördítette ki a legelső A320neo, vagyis új hajtómű opciós prototípust, amely a Pratt&Whitney féle reduktoros 1100G hajtóművel futhat neki a felszállásnak, hogy ezzel az erőforrással szerelt széria 2015 októberében forgalomba állhasson.

Az első A320neo prototípus szeptember 10-én Toulouse-ban. (Fotó: Clément Alloing - flickr) | © AIRportal.hu

Az első A320neo prototípus szeptember 10-én Toulouse-ban. (Fotó: Clément Alloing – flickr)


A két legfontosabb NEO-újítás közelről: a sharklet szárnyvég és az új generációs hajtómű. (Fotó: Clément Alloing - flickr) | © AIRportal.hu

A két legfontosabb NEO-újítás közelről: a sharklet szárnyvég és az új generációs hajtómű.
(Fotó: Clément Alloing – flickr)


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Innen, ebből a szögből is jól látszik, mennyivel nagyobbak az új P&W hajtóművek.
(Fotó: Clément Alloing – flickr)


A fényképek a szerző hozzájárulásával kerültek közlésre.

A berepülési programnak azért némi könnyebbség, hogy az A320neo esetében nem egy teljesen új konstrukcióról van szó, mint mondjuk az A350XWB esetében, amelynek alapos tesztsorozatáról az AIRportal.hu rendszeresen beszámolt. A legnagyobb újdonságot tulajdonképpen az új hajtómű jelenti, mivel a sharklet szárnyvégek, amelyek alapfelszereltségei a neo-családnak már átestek a tanúsító eljárásokon és számos légitársaság A320-asain megtalálhatók, egyelőre mint extra kiegészítő.

Mindez persze nem azt jelenti, hogy a tanúsító program során át lehetne ugrani a legfontosabb vizsgatételeket. Az első A320neo, akárcsak más prototípus még nem lesz teljes fedélzettel kiépítve, a géptörzsben mérőműszerek és számítógépes megfigyelő állomások kapnak helyet, és ugyanazokat a karakterisztikákat fogják vizsgálni, mint amelyeket egy vadonatúj géptípus esetében is elvárnak az egyes repülések alkalmával.

Ugyanúgy szükség lesz végigmenni az irányíthatóságot és a hajtóművek teljesítményét, működőképességét próbatételnek kitevő teszteken, mint máskor, így az A320neo-nak is lesznek többek közt magashegyvidéki, illetőleg forró és hideg éghajlati vizsgái, csak hogy a legalapvetőbbeket említsük az avionika, a futómű, a hidraulika és az üzemanyag ellátó rendszer üzemtesztjeiről nem is beszélve.

Ráadásul mindezeket duplán kell majd elvégezni, mivel a gépnek a másik rendelhető hajtóművel, a CFM LEAP-1A-val is át kell esnie mindezeken. Ebből a szempontból például a már említett A350XWB egyszerűbb feladat volt, mivel ahhoz egyetlen hajtómű, a Rolls-Royce Trent XWB áll rendelkezésre.

A gyár egyébként összesen nyolc prototípust készül építeni, két-két A320neo mellett egy-egy A319neo és egy-egy A321neo lesz, fele-fele arányban Pratt&Whitney, illetőleg CFM International hajtóművekkel szerelve.

Az Airbus legutóbbi, augusztus havi összesítője szerint a háromtagú A320neo típuscsalád eddig 60 légitársaságtól, illetőleg lízingcégtől összesen 3257 darab rendelést szerzett. A legnagyobb példányszámban az A320-as széria fogyott, 2484 darab, míg a legkevesebbet az A319neo-ból sikerült eladni, abból mindössze 49 darabot értékesítettek. A leghosszabb törzsű szériából, az A321-esből pedig 724 gépre szerződtek.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!