Az ötvenedik A380-800-as átadás-átvételét ünnepelte ma közösen Hamburgban az Airbus és az óriásgép tulajdonosa, az Emirates. A dubaji légitársaság annak idején másodikként kezdte el üzemeltetni a típust, mára a világ legnagyobb Superjumbo-flottájával büszkélkedhet.

Az ötvenedik Emirates A380-as

Az ünneplők és az ünnepelt. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az ünneplők és az ünnepelt. (Fotó: Airbus)


Az ünnepi torta felszelése. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az ünnepi torta felszelése. (Fotó: Airbus)


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A magasból is készült egy felvétel a gépről, és az ember-csoport alkotta ötvenes számról. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A magasból is készült egy felvétel a gépről, és az ember-csoport alkotta ötvenes számról. (Fotó: Airbus)


A gép korántsem üresen repül haza. Az Airbus 41 tonna segély rakománnyal pakolta meg, amelyet az ENSZ fog szétosztani Dubajból. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A gép korántsem üresen repül haza. Az Airbus 41 tonna segély rakománnyal pakolta meg, amelyet az ENSZ fog szétosztani Dubajból. (Fotó: Airbus)


Egy Airbus A380-as törzse 72.72 méter hosszú, szárnyfesztávja 79.75 méter, legnagyobb magassága pedig 24.09 méter. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Egy Airbus A380-as törzse 72.72 méter hosszú, szárnyfesztávja 79.75 méter, legnagyobb magassága pedig 24.09 méter. (Fotó: Airbus)

Nagy nap a mai az Airbus A380-as programja számára, átadásra került az ötvenedik gép az Emirates légitársaság számára. Egyébként is, de tekintve, hogy az európai repülőgépgyár eddig összesen 136 darab A380-ast szállított le megrendelőinek az ötvenes mérték még impozánsabban hat.

Az Airbus 2007 októberében az Singapore Airlines-szal közösen vezette forgalomba a világ mindmáig legnagyobb utasszállító típusát, de rögtön utána, 2008 augusztusában az Emirates következett a sorban és második légitársaságként kezdte el működtetni a kétszintes óriást, majd hamar a legnagyobb üzemeltetővé nőtte ki magát. 2012 októberében máris a huszonötödik A380-asukat ünnepelték, most pedig, csaknem két évvel később már a félszázadik gép köré gyűlhetett üdvözlő sereg.

Ez a félszázas szám, ami a flottát illeti még semmi, a tavalyi dubaji légi szalonon ugyanis további 50 gépre írtak alá szerződést, amivel összességében az Emiratesnek még 90 darab A380-asra van rendelése. Csak a viszonyítás végett, az aktuális listaárak szerint egy darab A380-800-as 414.4 millió dollárba kerül, de ha valahol, akkor itt, az Emirates esetében aztán biztos, hogy érvényes az a sokat emlegetett flottakedvezmény, amellyel barátibb árat lehet kialkudni a gyártóktól.

Hogy a hajtóművekről is szó essen, az Emirates minden gépét az Engine Alliance GP7200-as hajtóműcsaládjával rendelte, szemben a másik opció, a Rolls-Royce Trent 900-asával. Egyetlen ilyen erőforrás 311kN tolóerőre képes, ami mintegy háromszor akkora, mint a legkisebb Airbus, az A318-as hajtóművének a teljesítménye. Igaz, az A380-as esetében 560 tonnát kell tudni a levegőbe emelni.

Nemcsak a legnagyobb flotta, a legnagyobb útvonalhálózat is

Abból fakadóan, hogy az Emirates a legnagyobb A380-as flottával büszkélkedhet a típussal teljesített útvonalhálózata is a legkiterjedtebb az üzemeltetők körében, amelyből egyébként jelen állás szerint összesen 11 van, legutóbb júniusban az Asiana Airlines vette át első Superjumbóját.

Dubajból az Emirates 5 kontinensen összesen 27 repülőtérre kínál közvetlen, az A380-assal üzemelő járatokat és ez a szám – ahogy jönnek az újabb és újabb menetrend fejlesztési tervek – várhatóan csak folyamatosan növekszik, pláne hogy további gépek is érkeznek bőven, de hogy konkrétumok is említésre kerüljenek, az idei év végéig máris 33-ra emelkedik az A380-as desztinációk száma, július 16-tól Kuvaitban, július 21-től Mumbaiban, szeptember 1-jétől Frankfurtban, október 1-jétől Dallasban, december 1-jétől San Franciscóban, és végül december 3-tól Houstonban is rendszeres vendég lesz a kétszintes Airbus gép.

Az A380-as és a társaság párosához rekord is kötődik, az Emirates üzemelteti ugyanis a leghosszabb A380-as útvonalat, amely Dubaj és Los Angeles között közlekedik. A két város között a gépnek 16 óra 20 perces repülésre van szüksége.

A fedélzeten három-osztályos elrendezésben az egyik konfiguráció szerint összesen 489, míg a másik szerint 497 utas foglalhat helyet. Mindegyiken van első-, business-, és turista osztály. A gépek üzemeltetéséhez, a járatok kiszolgálásához az Emirates több mint tízezres légi-utaskísérő és kilencszáz főből álló pilóta állományt alkalmaz szerte a világból, köztük magyar származásúakat is.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!