Nem kevesebb, mint 15 %-kal csökkentette környezeti terhelését, pontosabban az ún. széndioxid-lábnyomát a Budapest Airport. A magyar főváros repülőtere négy évvel ezelőtt csatlakozott a környezettudatos repülőterek mozgalmához és tavaly először sikerült érdemi csökkenést elérni a széndioxid kibocsátásban.

A Budapest Airport 2011-ben csatlakozott a repülőterek ún. karbon-akkreditált csoportjához. Ez az angol eredetű kifejezés (carbon-accreditation) egy több lépcsős, éveken átívelő, átfogó környezetvédelmi program, amelynek végén szeretnék elérni, hogy az adott repülőtér a környezet széndioxid-terhelése nélkül működhessen. Ezt a hosszú távú célt tűzte ki maga elé a Budapest Airport is, amikor csatlakozott az ACI, az Airports Council International nevű nemzetközi repülőtéri szövetség karbon-akkreditációs programjához.

Ennek első lépéseként 2011-től kezdve rendszeresen mérik és hitelesítik a Budapest Airport által kibocsátott széndioxid mennyiségét. Ez az adat mutatja a legkézenfekvőbb módon egy-egy intézmény, vállalat vagy iparág energia-felhasználását és a hozzá kapcsolódó környezeti terhelést. A Budapest Airport évről-évre jelentést készít erről, amit egy független szakértői iroda hitelesít. A korábbi évek stagnáló mértékű vagy néhány százalékban csökkenő kibocsátásai után tavaly jelentős, összesen mintegy 15%-os széndioxid-kibocsátás csökkenésről számolhatott be a Budapest Airport.

A kiváló eredménynek az ad különös hangsúlyt, hogy a héten tartották Frankfurtban az ACI éves közgyűlését, ahol kiderült: a nemzetközi karbon akkreditációs programban – a budapestivel együtt – immár 102 nagy nemzetközi repülőtér vesz részt. Ebből 85 repülőtér Európában található. A programban a nemzetközi légiforgalom 23,6%-át jelentő repülőterek vesznek részt, a közösen megtakarított széndioxid kibocsátás pedig elérte a 133 599 tonnát, ami 5,98%-nak felel meg. A Budapest Airport büszke arra, hogy 2013-ban ennél jóval nagyobb mértékben tudta csökkenteni környezeti terhelését, vagyis az üvegházhatású gázok kibocsátását.

„A tavalyi volt az első évünk, amikor nemcsak feltérképeztük a széndioxid-lenyomatot, hanem érdemi csökkenést tudtunk elérni, és erre külön is büszke vagyok.” – jelentette ki Szarvas Gábor a Budapest Airport környezetvédelmi igazgatója. Hozzátette: „Az évek óta kifejtett erőfeszítések meghozták az eredményt. Egyebek mellett lekapcsoltunk a hálózatról egy sor energia-pazarló berendezést, leállítottuk az üresen álló, elhagyott épületek fűtését, illetve optimalizáltuk az energia ellátó rendszereket a nyári és téli időszak eltérő igényei szerint egy energia-racionalizálási program keretében, az irodáinkban már régóta napelemes kollektorok biztosítják a használati melegvizet. Biztos vagyok abban, hogy a készülő hosszútávú energia-stratégiánk elfogadása után tovább jelentős megtakarítást érhetünk el.”

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Repülőtéri Karbon Akkreditációs programot az Európai Unió a földrész 3 legsikeresebb programja között tartja számon, amelyek hozzájárulnak az üvegházhatású gázok kibocsátásának tényleges csökkentéséhez.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!