A Dassault Aviation a mai napon hivatalos közleményben tudatta, hogy új taggal bővül a népszeű Falcon típuscsalád: megérkezett a Dassault Falcon 8X.

Ahogy azt korábban sejteni lehetett, új típussal bővítette a Falcon gépcsaládot a francia gyártó, a Falcon 7X nyújtott törzsű, még nagyobb hatótávú változatát Falcon 8X néven dobja piacra. Ezzel Falcon 900, 2000, 5X és 7X mellett ötre bővül a Dassault által árusított üzleti repülőgéptípusok száma.

„A Falcon 8X lesz a típuscsalád új zászlóshajója, és nagyszerűen kiegészíti az eddigi termékpalettánkat” – jelentette be Dassault Aviation elnök-vezérigazgatója, Eric Trappier. „Építése során felhasználtuk a Dassault szakértelmét az aerodinamika, a számítógépes tervezés és gyártás, valamint a digitális vezérlőrendszerek terén. Ezáltal minden idők legjobb Falcon típusát alkotva meg. A Falcon 5X és 8X segítségével kibővített gépcsaládunk megfelel a vásárlók legszélesebb körű igényeinek az üzleti repülőgépek piacának élvonalában is.”

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A gépcsalád egyik leggyönyörűbb tagja lett a Falcon 8X. (Forrás: Dassault Aviation) | © AIRportal.hu

A gépcsalád egyik leggyönyörűbb tagja lett a Falcon 8X. (Forrás: Dassault Aviation)

A Falcon 8X a gépcsalád leghosszabb kabinját (a pilótafülkét és a csomagteret leszámítva 13 méter) ajánlja a vásárlók számára, sőt az ügyfeleknek nagy szabadságot adnak a belső kialakításakor: több mint 30 üléselrendezés közül választhat a delikvens. A nyújtott törzs több üzemanyag tárolását teszi lehetővé, így tovább nőtt az ultranagy hatótávú típus hatósugara: háromfős személyzettel és 8 utassal 11 945 km, ezzel leszállás nélkül teljesítheti a Peking – Los Angeles, a Moszkva – Los Angeles, a Páris – Szingapúr vagy a Hong Kong – London távolságot.

Az új típus megkapja a Falcon 7X ultrahatékony szárnyát, de a belső szerkezetét tömegcsökkentés okán némileg áttervezték (több mint 270 kilogrammot nyertek vele), sőt az aerodinamikai kialakítás is változott kissé (újratervezték például a wingleteket) a kisebb utazósebességi légellenállás elérése érdekében.

A módosítások ellenére a hosszabb törzs miatt nőtt az üres tömeg, amiatt a típus leszállósebessége (197 km/h) és pályaszükséglete (1829 m) is növekedett némileg. Ezt kompenzálandó, „csavartak” egy kicsit a hajtóműveken, a Pratt&Whitney Canada PW307 típusú erőforrások immáron 29.9 kN tolóerő leadására képesek egyenként, a PW307D típusjelű konstrukció ráadásul kisebb fogyasztást és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást is kínál.

A Falcon 8X megkapja az 5X-hez fejlesztett, 3. generációs EASy avionikát, mely a továbbfejlesztett homloküveg-kijelző segítségével képes a pilóta elé vetíteni a gép előtti terület képét, így rossz időjárás esetén is biztosított a megfelelő látási viszony.

A Falcon 8X belső tere még nagyobb kényelmet kínál. (Forrás: Dassault Aviation) | © AIRportal.hu

A Falcon 8X belső tere még nagyobb kényelmet kínál. (Forrás: Dassault Aviation)

A Falcon 8X első prototípusának gyártása a Dassault Aviation tájékoztatása szerint „előrehaladott állapotban van”, a következő hónapokban befejeződik összeszerelése a Bordeaux-Merignac közelében található üzemben. A kötelező földi rendszerpróbákat követően 2015 elején kerülhet sor a szűzfelszállásra. Amennyiben a berepülési program során minden a tervek szerint halad, 2016 közepére szerezheti meg a típusalkalmassági bizonyítványt. Az első sorozatgyártású példányok 2016 második felében kerülhetnek a megrendelőkhöz. Az AviationWeek információi szerint a típus listaára körülbelül 10 százalékkal lesz magasabb a Falcon 7X 52.8 millió dolláros árcédulájánál, így közel 58 millió zöldhasút kell kicsengetniük a leendő vásárlóknak.

A Dassault tavaly decemberben jelentette be, hogy bővíti az arkansasi Little Rock mellett található gyáregységét és új gyártósort létesít a Falcon 5X számára, most az is kiderült, hogy a Falcon 8X példányai is itt készülnek majd. Kezdetben havi 3 gép gyártásával számolnak, de ez az érték a megrendelések számától függően módosul majd.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!