Egyelőre nem indítja el szaúdi leányvállalatát a Qatar Airways. Az ugyanis inkább vadonatúj gépekkel szeretné üzemeltetni a járatokat, az új Airbusokra pedig várni kell. Az idei egyébként is a „flotta éve” a vezérigazgató szerint: két új típus is érkezik, először nyáron az A380-as, majd késő ősszel az A350XWB.

A januári bahreini légi szalonon a Qatar vezér, Akbar Al Baker még úgy nyilatkozott, a szaúdi belföldi járatokat kínáló leányvállalatuk, az Al Maha az év közepe táján megkezdheti működését azokkal a repülőgépekkel, amelyek az anyacég flottájából kerülnek át – idézi fel az ArabianAerospace.

A hétfőn kezdődött idei Arabian Travel Market (ATM) kiállításon Dubajban viszont a vezérigazgató már mást közölt a publikummal. Úgy döntöttek, a szaúdi légitársaságukat inkább vadonatúj gépekkel indítják. „Sajnos a repülőgép nem fán terem” – mondta Al Baker, így tehát várni kell. Az első Airbus A320-asok várhatóan novemberben érkeznek az Al Maha számára. Korábbi bejelentés szerint a flotta tíz géppel fog felállni, s egészében 50 gépesre tervezik, köztük nemcsak keskenytörzsű, hanem nagyobb teljesítményű, szélestörzsűekkel is.

Ezt követően, tehát valamikor az év végén kezdheti meg működését az Al Maha, amely ugyanúgy Dammam városából fog repülni, mint leendő konkurense, a magántulajdonú Saudi Gulf légitársaság.

Júniusban érkezik az A380-as, novemberben az A350-es

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Nagyfőnök a kapitányi ülésben, az A350XWB prototípusának dohai látogatásán. (Fotó: Airbus)

A flotta fejlesztésével kapcsolatos legfrissebb bejelentéseket aztán a légitársaság saját csatornáin is kiadta: A vezérigazgató végre kihirdette, június elejére várják az első Airbus A380-800-as gépüket az új dohai Hamad nemzetközi repülőtérre, amely mint arról beszámoltunk április 30-án kezdte meg működését. A Qatar a tervek szerint május végétől fog onnan működni. Az A380-as pedig elsőként London-Heathrow repülőterére közlekedik majd június 17-i kezdettel.

Az ATM nyitónapján Akbar Al Baker ismét megragadta az alkalmat, hogy bemutassa a meghívottaknak és a média képviselőinek a kétszintes Airbusra szánt kabin-termékeket, különös tekintettel a First Class szolgáltatásra, annak üléseire, amely akárcsak premierjén a márciusi berlini ITB-n, most a dubaji kiállításon eredetijében is kipróbálható, de legalább akkora hangsúlyt kaptak a fedélzetre kerülő, a First és a Business utasok számára igénybe vehető exkluzív társalkodó (lenti képen), valamint mosdó helyiségek prezentációi is.

Al Baker, aki 1997 óta áll a Qatar Airways élén, aki mindenből a legjobbat várja el, akinek vezetése alatt ért a légitársaság a legmagasabb nívójúak közé bizonyára nagy fájdalommal élte meg, hogy legutóbb a SkyTrax „Év Légitársasága” díjat nem a Qatar, hanem a dubaji konkurens, az Emirates nyerte el, második helyre szorítva a dohai társaságot, amely 2011-ben és 2012-ben egymás után első tudott lenni.

Al Baker azonban elmondta, nem a légitársasága működött rosszabbul, hanem az eddigi dohai reptér túlzsúfoltsága és kiszolgálási hiányosságai vezethettek ide, ezért a Hamadon mindent meg is tesznek annak érdekében, hogy újra elnyerjék az utazók legtöbbjének kegyeit.

Azért, hogy a fellegekben továbbra is a legjobbak közt legyenek a flottafejlesztés nagy hangsúlyt kap, mint mondta, az idei a flotta éve. Az első A380-asok átvétele mellett novemberre várják az első A350-900XWB-t, az Airbus legújabb generációs szélestörzsű típusát, amelynek a Qatar az indító légitársasága. A hosszabb távú tervekben pedig mintegy 60 milliárd dollár értékben csaknem 300 repülőgép flottába vétele szerepel. Úgy mint 13 darab Airbus A380-800-as, 80 darab A350XWB, 60 darab Boeing 787-es Dreamliner, 50 darab új generációs B-777-X, 13 darab jelenlegi szériás B-777-es és 80 darab A320neo is szerepel a listákon.

Csak a Superjumbókon lesz First Class

A kabin szolgáltatások fejlesztését, a megújulást előre vetítő a BusinessTraveller magazin értesülése, amely szerint Al Baker megerősítette, a teljes hosszú távú gépparkon felújítják a business osztályt egy 24 hónapos program keretében, hogy megőrizzék díjnyertes színvonalat. Ennek érdekében egy új, „super business class” ülés fejlesztésén dolgozik a Qatar.

Azzal kapcsolatos érdeklődésre, hogy látva az Etihad Airways legújabb (az A380-asokra szánt) First Class kabinját, amely páratlan luxust, önálló utazó-szobákat, pompás társalkodókat és ellátást kínál, nem változtatja-e meg korábbi álláspontját, amely szerint a First Classnak csak csekély piaca van, azt válaszolta, nem lát nagy visszatérést a First Class kabinban, a Qatar legfőbb prémium terméke továbbra is a Business Class marad, ezért csak alacsony számú First ülést tartanak fenn az A380-asaikon, és az összes többi gépen a Business lesz a legmagasabb komfortfokozat.

Mindebből az következik, hogy az új Business osztály kiépítését követően olyan típusokról is eltűnhet a First, mint a Boeing 777-es, az Airbus A340-es, vagy az A330-as. A Boeing 787-es Dreamlinerek például eleve csak két-osztályos kabinnal működnek a társaságnál, és az előbb említett típusok közül pedig kizárólag az A340-600-asokon van mind First Class, összesen négy gépen, a 777-eseken, illetőleg 330-asokon csak némelyiken vehető igénybe az első osztály.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!