Vizsgálatot indított az Európai Bizottság az Etihad Airways és a Delta Air Lines részvénytulajdonlásával kapcsolatosan, amely érinti az Air Serbia-t és az Air Berlin-t, valamint a Delta részéről a Virgin Atlantic vállalatot is – írja az Aviation Week.

A Bizottság indoklása szerint kétségek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy az Öböl-menti légitársaság által kivitelezett beruházások összhangban vannak-e az Európai Unió tulajdonlással és vállalatirányítással kapcsolatos jogszabályaival. A német és szerb kormányt már értesítették arról, hogy további adatokra van szüksége az EB-nek az Etihad két európai légivállalatot érintő befolyásával és irányításával kapcsolatban.

Az eljárás alá került a svájci regionális légitársaság, a Darwin Airline is, amely Etihad Regional néven üzemel, köszönhetően a légitársaság 33,3%-os tulajdonlásának. A Bizottság felkérte a svájci államot, hogy vizsgálja meg a tulajdonjogi felvásárlást, valamint állapítsa meg, hogy a légitársaság irányítása svájci avagy arab behatás alatt áll-e nagyobb mértékben.


Bár sem Svájc, sem pedig Szerbia nem tagja az Európai Uniónak, azonban mindkét állam esetében legitim a vizsgálat kiterjedése. A közép-európai államszövetség egy széleskörű légiközlekedési egyezmény tagja az európai szervezettel, míg déli szomszédunk hivatalos uniós tagjelölt, amelynek érdekében ez év elején megindultak a tárgyalások és a csatlakozás előkészületei. Mint tagjelölt, az uniós jogszabályok betartása számára is kötelező érvényűek.

A Balkan Insight hírportál információi szerint még az eljárás megkezdésének napján, azaz április 4-én megváltoztatta állampolgárságát Davor Miseljic, az Air Serbia igazgatósági tagja. Az eddig kanadaiként feltüntetett Miseljic a szerb cégjegyzék szerint mostantól szerb állampolgár, amellyel már megfelel az igazgatósággal kapcsolatos uniós jogszabályoknak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Etihad egyre nagyobb befolyást szerez Európában, amelyet a kontinensbeli óriáslégitársaságok nem néznek jó szemmel. (Fotó: Kovács Gábor - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Etihad egyre nagyobb befolyást szerez Európában, amelyet a kontinensbeli óriáslégitársaságok nem néznek jó szemmel. (Fotó: Kovács Gábor – AIRportal.hu)


Az EX-YU Aviation által hivatkozott Vesti hírlapnak nyilatkozó források szerint a Bizottság döntését a Lufthansa is ösztönözte, ugyanis az Etihad még nagyobb európai teret kíván nyerni magának az Air Berlinben való tőkéje emelésével, valamint a válságban lévő Alitalia kisegítésével. Már februárban felszólította a német nemzeti légitársaság az EB-t, hogy akadályozzák meg az olasz légifuvarozó felvásárlását, amely a piaci versenyt érintő jogszabályok kijátszását hozhatja magával.
A Bizottság a múlt pénteken kérte az olasz hatóságok éberségét a tervezett felvásárlás kapcsán, ugyanazon a napon, amikor az Öböl-menti légivállalat a hivatalos, 40%-os tulajdonrész vásárlásáról szóló ajánlatát benyújtani kívánta.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!