Az eddigi hónapok során küszködő cég terveiről és az elmúlt időszakban végbement személyi és tulajdonjogi változásokról számolt be hétfőn délután Lucsik János, a Sólyom Airways új ügyvezetője egy szűk körű sajtóbeszélgetésen. A régi-új vezető állítása szerint az eredeti, sokszor megosztó terveket és elképzeléseket új koncepció váltja, amelyet az új menedzsment fogalmazott meg és tervez végrehajtani a következő hónapok során.

Az elmúlt néhány hónapban a céggel kapcsolatos hírek megritkultak a tavaly nyár végi és ősz eleji állapotokhoz képest. Ahogyan a 2013-as év vége felé kiderült, a Sólyom Hungarian Airways eladásra került a Charity March Jótékonysági Menet Kft. számára, amelyről október 9-ei dátummal adásvételi szerződés is készült. Ezt követően a tulajdonjogi változásról benyújtott kérelem a cégbíróság határozata szerint hiányos volt, amelyről hiánypótlás nem került beadásra a vevő részéről.

2014. február 13-án a Charity March Kft. bejelentette a Sólyom Hungarian Airways Kft. megvételétől való elállási szándékát. A visszalépés eredményeképp a Kft. visszakerült a Sólyom Holding 100%-os tulajdonába. Február 28-án Vágó József ügyvezető lemondott tisztségéről, melyet követően az új menedzsment március 1-jével Lucsik Jánost bízta meg a vállalat ideiglenes vezetésével, amelyet az új ügyvezető május 31-ei határidőig vállalt. Vágó József lemondása ellenére külső tanácsadóként továbbra is foglalkoztatva van.


A fent említett eseménysornak köszönhetően a korábbi és a jelenlegi ügyvezetés között a munka és a dokumentumok átadás-átvételi eljárása zajlik, amely várhatóan március 31-ével lezárul. Lucsik János vezetésével elindult a jelenlegi állapotok feltérképezése, valamint a repülőgép-üzemeltetésre jogosító engedély, vagyis az AOC megszerzéséhez szükséges feltételek és feladatok végrehajtása.

A három lépéses válságkezelés – AOC, tartozáskiegyenlítés, kisgépes üzletág fejlesztése

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Lucsik János a sajtó képviselőinek elmondta, hogy jelen pillanatban három fontos feladatot jelölt meg, amelyet a szóban forgó megbízatási határidőg kíván teljesíteni. Ezek közül az első pont a már említett AOC megszerzése, amelyhez a postholderek támogatása is fennáll.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiállított engedélyhez elengedhetetlen egy ún. Customize FCOM, vagyis a repülőgép üzemeltetéséhez nélkülözhetetlen műszaki dokumentáció, amelyet kizárólag a Boeing jogosult kiállítani a típusaihoz. Ennek érdekében a Sólyom Airways és a repülőgépgyár között megtörtént a kapcsolatfelvétel valamint a dokumentáció összeállításának kifizetéséről szóló számla kiállítása az elmúlt héten.

Az elkészítést és a kibocsátást a Boeing 6-8 hetes határidővel vállalta, amelyet követően megkezdődhet az AOC audit, vagyis az engedélykiadáshoz szükséges felülvizsgálat az NKH részéről, amely két hetet vesz igénybe.

A második feladatként Lucsik János a tartozásállomány rendezését jelölte meg. Elmondása szerint az elmúlt időszakban sikerült jelentősen csökkenteni a Budapest Airport és a NAV felé hatályos adósságát, így az adóhatóság felé tavaly októberben fennálló 55-60 millió forintos összeg mára a negyedére, míg a Minősített Beszállítói Adatbázissal kapcsolatos tartozás a felére csökkent.

Az új ügyvezető ugyancsak felhatalmazást kér a beszállítókkal szembeni pénzügyi kötelezettség kifizetésének ütemezéséről való megállapodásra. Lucsik János elmondta, hogy megbízatását csak azzal a feltétellel vállalta, hogy a jelenlegi összes tartozás rendezésre kerül, erre a felhatalmazást meg is kapta. Mindemellett az átadás-átvételi procedúrát követően a fennmaradó tartozás a NAV és a dolgozók irányába is kifizetésre kerül.

Ad-hoc charterezés és a kisgépes üzletág – ez válthatja a félszáz gépes flotta vízióját

A Vágó József által felvázolt vízió elbukott, jöhet az új koncepció. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Vágó József által felvázolt vízió elbukott, jöhet az új koncepció. (Fotó: AIRportal.hu)

Az új menedzsment új koncepcióban és üzleti tervben gondolkozik, amely az eredeti hatgépes, menetrend szerinti üzemelés helyett ma egy 1+1 gépes, ad-hoc charter modellben történő működést kíván megvalósítani. Ez Lucsik János elmondása szerint rentábilisan kivitelezhető a korábbi elképzelésekkel ellenkezőleg, amelyről az ügyvezető kijelentette, hogy ezek a tervek „elbuktak, nem lehet, valamint nem lehetett megvalósítani.”

Arra a kérdésre, hogy a charter piac telítettsége nem jelent-e problémát a Sólyomnak, Lucsik János elmondta, hogy az ad-hoc charter szekció nem csupán az utazási irodákkal leszerződött járatok közlekedtetésére vonatkozik, hanem számos, világszerte megrendezésre kerülő rendezvénnyel kapcsolatban szükség van légijárműre, amelyekre nincsenek évekkel előre lekötve repülőgépek. Mindezek mellett a piac folyamatosan változik, amely újabb lehetőségeket generálhat akár a Sólyom Airways számára is.

Harmadik lépésként a Sólyom Airways kisgépes üzletágának fejlesztését tűzte ki célul az új ügyvezető igazgató. Lucsik János nyilatkozata szerint a Sólyom Airways ezen üzletága minden szükséges feltétellel és eszközzel rendelkezik ahhoz, hogy biztosítva legyen a rentábilis üzemeltetés.

Jelen pillanatban az 5700 kg alatti repülőgépek kategóriájában 20-féle típus üzemeltetési és légialkalmassági engedélyével rendelkezik a vállalat üzletága, míg 40 típusra a karbantartási jogosítványa is a Sólyom Airways kisgépes ágazatának rendelkezésére áll. Ez az üzletág ma is működik és folyamatos bevételt termel, amelynek felfejlesztése az elkövetkezendő 2-2,5 hónapban várhatóan végbemegy annak érdekében, hogy közel 5-10 millió forintos árbevételt érhessenek el.

Arab finanszírozás helyett hazai befektetőket keres a Sólyom Airways

Ahogyan arról olvasni lehetett, a légitársaság mögül az arab befektetők kihátráltak, így jelenleg a Sólyom Airways-nek nincsen befektetője. Lucsik János véleménye szerint a jövőben potenciális magyar befektetőkkel szeretnének megállapodni, hiszen a stratégiaváltásnak köszönhetően a befektetendő összeg és így a befektetők részéről vállalt kockázat is jelentősen csökkent.

Lucsik ugyancsak hozzátette, hogy nem kívánják átvenni egy nemzeti légitársaság feladatait, csupán egy olyan munkahelyteremtő és profittermelő magyar gazdasági társaság megvalósítását tűzték ki célul, amely a magyar emberek és a magyar turizmus légiközlekedési igényeit kívánja kielégíteni.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság a repülőgép üzemeltetésre való engedély kiadásához az üzleti modellt és a kifizetődő működést is vizsgálja, így az eddig a hatóság felé beadott üzleti terv módosításra szorul a jelenlegi koncepcióhoz igazítva. A Sólyom Airways-nek jelen pillanatban 53 munkavállalója van, ez a személyi, valamint az infrastrukturális állomány elegendő a légifuvarozó működésének megkezdéséhez.

Mi lesz veled Álmos Vezér?

Az AIRportal.hu kérdésére Lucsik János hozzátette, hogy a már megkötött lízingszerződés még nem került módosításra, a lízingcéggel a következő idők során zajlik majd tárgyalás a lízingelt géppark méretének csökkentéséről.

A nyár közepén létrejött megállapodás hat darab Boeing 737-500 típusú repülőgépről szólt, amely közül kettő már a légitársaság színeiben áll tárolás alatt Bournemouth repülőterén. A HA-SHA lajstromú, Álmos Vezér névre keresztelt gép mindössze egyszer járt Budapesten, augusztusban, míg a HA-SHC lajstromú Boeing 737-500 jelenleg hajtómű-karbantartás alatt áll.

Míg Álmos Vezér légialkalmassági engedélye már megszerzésre került, addig a HA-SHC lajstromú repülőgépnek csupán a lajstromba vétele történt meg eddig az ügyvezető szerint.

A Sólyom Airways tényleges indulására időpontot nem jelöltek meg, ám ez néhány hónapon belül megtörténhet. Lucsik János zárásképp hozzátette, céljuk, hogy ez a kezdeményezés ne csupán egy álom maradjon, hanem egy kézzelfogható, új fejezete legyen a magyar légiközlekedésnek.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!