Az Alitalia az elmúlt időszakban rendkívül nehéz anyagi helyzetbe került, így teljesen nyilvánvaló volt, hogy ha nem érkezik valamiféle külső segítség, akkor a cég akár már ezen a hétvégén fizetésképtelenné válhat, és a társaság gépeit nem fogják kiszolgálni a repülőterek.

Ezt elkerülendő a vállalat vezetése 2013.10.11-én közgyűlést tartott, hogy a további intézkedésekről tárgyaljanak, miután csütörtökön már az állami kézben lévő olasz postán (Poste Italiane) keresztül kaptak egy 75 millió eurós támogatást a kormánytól. A közvetlen állami mentőövet az Európai Uniós törvények tiltják, így az olasz kormány ezzel a kiskapuval próbálta kijátszani a szabályokat, hiszen a posta is, mint befektető szerepel a Alitalia részvényesei között.

A kormány és a cégvezetés reményei szerint ez az állami segély majd ösztönözni fogja a bankokat és a részvényeseket, hogy újabb pénzeket fektessenek be a talán már-már reménytelen helyzetben lévő vállalatba.

A hét közepe felé a sajtó az Air France – KLM cégcsoportra mutogatott, mint lehetséges megmentő, mivel a két nemzeti cég az Alitalia részvényeinek mintegy 25%-át birtokolja. A francia-holland kettős viszont már egy előző tőkeemelési javaslatot is vonakodva szavazott meg, és mivel saját házuk tájékán is akadnak problémák, így most úgy néz ki, hogy nem fognak tudni segíteni az olasz partnernek, akivel szoros együttműködésben állnak.

A The Wall Street Journal értesülései szerint a csütörtöki állami beavatkozás azért is volt szükséges, mivel az Alitalia üzemanyag szolgáltató partnere, az ENI kilátásba helyezte azt, hogy nem hitelez többet a légitársaságnak, és nem ad el annak több üzemanyagot.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Alitalia közleménye szerint az 500 millió eurós segélyből 300 millió eurónyi új tőkét hoznának létre, 200 millió euróval pedig a bankok növelnék meg a cég hitelkeretét. Az egyik érintett pénzintézet az Intesa Sanpaolo SpA bank, mely egyben részvényes is, és a légitársaság vezetőségében is jelen van. Azon tulajdonosok, akik nem kívántak pénzt adni a tőkeemelésre, hétfőn fognak összegyűlni, amikor is egy rendkívüli ülésen újratárgyalják a javaslatot.

A támogatásért cserébe Enrico Letta kormánya szükségesnek találja a légitársaság vezetésének átalakítását, valamint egy új üzleti terv kidolgozását is. Helyi hírek alapján az olasz posta (Poste Italiane) is megkezdte saját üzleti tervének kidolgozását, melyet majd az Alitalia rendelkezésére bocsát.

Az olasz közlekedési miniszter, Maurizio Lupi kihangsúlyozta, hogy a cégnek egy nagyobb szövetségi partnert kell keresni, annak érdekében, hogy túlélje a kritikus időszakot. Javaslata szerint az Air France – KLM csoporttal, valamint a Skyteam szövetséggel kellene a lehető legszorosabbra fűzni az együttműködést.

(Fotó: Rimóczi Roland – AIRportal.hu)


Az állami beavatkozás nem csak több ezer alkalmazottat mentett meg a munkanélküliségtől, de egy kis időt is adott a francia és holland cégegyüttesnek, hogy átgondolják a légitársaság esetleges átvételét, és az Alitalia római bázisának bővítését.

Természetesen a tőkeinjekció bejelentése nem maradt reakció nélkül a rivális légitársaságok részéről sem. A British Airways-t és az Iberiát is tulajdonló International Airlines Group (IAG) azonnal felszólította az Európai Bizottságot, hogy vessenek véget a teljes mértékben szabálytalan segélyezésnek, mivel az az így is rendkívül éles versenyhelyzetet torzítja, és a többi cégnek hatalmas károkat okoznak ezzel.

A bizottság részéről is érkezett már nyilatkozat, melyben kihangsúlyozták, hogy ha az Európai Uniós előírásoknak megfelelve, a szükséges átszervezések megtörténnek, akkor az Alitalia lesz jogosult a segély felvételére.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!