Az Alitalia Madridból Rómába tartó AZ-63-as járata beragadt jobb oldali főfutóművel hajtott végre leszállást vasárnap este a római Fiumicino repülőtéren. A jelentések szerint a fedélzeten tartózkodó 151 fő közül senki sem sérült meg. Az Olasz Kereskedelmi Pilóták Szövetségének (ANPAC) képei szerint azonban a gép komoly károsodást szenvedett.

Az Alitalia EI-EIB lajstromú Airbus A320-200 típusú repülőgépe vasárnap este helyi idő szerint 20:10-kor végzett megközelítést a 16L jelzésű futópályára, amikor a repülőszemélyzet a megfelelő futómű-visszajelzés hiányában átstartolás mellett döntött.

A rutinellenőrzések elvégzése után alacsony áthúzást hajtottak végre a 16L pálya felett, így a földi személyzet is megerősíthette azt, hogy a jobb főfutó nem nyílt ki és nem csak egy hibás jeladó keltett pánikot.

A római Fiumicino repülőtér a balesetet követően az alábbi NOTAM üzenetet adta ki, miszerint a repülőtér 16L/34R futópályáját lezárták légijármű balesete miatt:

NOTAM
A6444/13 NOTAMN
Q) LIRR/QMRLC/IV/NBO/A/000/999/4148N01214E005
A) LIRF B) 1309291930 C) 1309301000 EST
E) RWY 16L/34R CLOSED TO ALL TRAFFIC DUE TO CRASH ACCIDENT.
REF AIP AD 2 LIRF 2-1

A pilóták 50 perccel az átstartolás után a felkészülést követően egyetlen nyitott főfutóval végeztek leszállást a 16L futópályára, mely akkor már a helyi tűzoltóság által egy különleges habréteggel fel volt locsolva, ami egy esetlegesen bekövetkező tűz kialakulását hivatott megakadályozni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az utasok és a személyzet vészcsúszdák segítségével hagyták el a gépet. A landolás és a vészkiürítés a nyilvánosságra került videó és fotók alapján az előírásoknak megfelelően lett végrehajtva, így a repülőgép nem sodródott le a futópályáról.

A vészkiürítés pilanatai. (Fotó: ANPAC)


Habár a leszállás előtt viharjelenségre figyelmeztetett a METAR a repülőtér környékén szinte biztosan állítható, hogy az aktuális időjárásnak semmi köze nem volt az Airbus futómű-meghibásodásához, viszont a személyzet képzettségét dicséri, hogy az esti órákban erős szél mellett ilyen kritikus manővert végre tudtak hajtani, még akkor is, ha normál esetben gyakran találkoznak viharfelhőkkel a világ számos légikikötője felett.

A képek jól mutatják, hogy a gép súlyos sérüléseket szenvedett, de egyelőre még nem érkezett hivatalos információ a gépet ért károkról így az is kérdéses, hogy ki tudják-e javítani az A320-ast.

Újra játszódott a Wizz Air balesete?

A tegnapi kényszerleszálláshoz hasonló balesete volt a nyáron a Wizz Air egyik Airbus A320-asának is.

A low-cost légitársaság 2013. június 8-i, Bukarestből a római Ciampino reptérre tartó járata a futómű meghibásodása miatt 165 utassal és 6 fős személyzettel a fedélzeten átstartolást végzett, majd a legénység biztonságosan landolt 08:15-kor a Fiumicino repülőtéren, az utasok a mentőcsúszdán keresztül hagyták el a gépet.

Mint kiderült, akkor az Airbus A320 típusú repülőgép bal főfutója nem nyílt ki és a személyzet szintén egy főfutóra történő leszállást hajtott végre mintaszerűen. A HA-LWM lajstromú repülőgép sérüléseit a gyár szakembereivel kijavították, az A320-as azóta ismét forgalomban van.

A részletes vizsgálatok fogják tudni kideríteni, hogy az Alitalia A320-ast érintő esemény hátterében ugyanaz műszaki hiba állt-e, mint a Wizz Air gépe esetében.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!