Jövő májusban készül végleg búcsút venni Boeing 767-200ER típusú utasszállító repülőgépeitől az American Airlines. Az Airline Route információi szerint az utolsó járat Los Angeles és New York JFK között közlekedik majd. A rövid törzsű 767-est megnövelt hatótávú Airbus A321-esek váltják a flottában.

Megkezdődött a visszaszámlálás, nem sokáig lehet már Boeing 767-200ER típussal utazni az American Airlines (AA) útvonalhálózatában, ugyanis a oneworld légiszövetséghez tartozó légitársaság bejelentette, hogy mikor készül kivonni a forgalomból a transzkontinentális járatokat teljesítő kisebbik 767-eseit.

Az utolsó, utasokat szállító kereskedelmi járat a tervek szerint 2014. május 7-én Los Angeles és New York JFK között fog közlekedni. Ezt követően lezárul egy korszak. Mintegy 32 évi szolgálat után végleg távozik a flottából a Boeing 767-200-as, amelyből jelenleg még 12 darab -200ER (Extended Range) változat teljesít szolgálatot az American Airlines-nál.

A meglévő gépek közül a legidősebb (N319AA) 1985. november 18-án, míg a legfiatalabb (N339AA) 1988. január 11-én került az American Airlines tulajdonába. A típus és a légitársaság közös története viszont még régebbre, egészen 1978-ig nyúlik vissza, amikor is az első megrendelőt, a United Airlines-t követően az American Airlines és a Delta Air Lines 50 darabos igényt jelentettek be a Boeing legújabb, egyben első két-hajtóműves szélesztörzsű, az első változatban 767-200-asként kínált gépére.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A legelső Boeing 767-200-asok egyike a levegőben. (Fotó: Boeing Company)


Az American Airlines, mint a Boeing 767-es indító légitársaságainak egyike 1982-ben állította forgalomba a típust. A legelső, General Electric CF6-80A hajtóművel szerelt gép (N301AA) november 4-én érkezett a légitársasághoz és egészen 2003-ig szolgált, majd két évvel később szétbontották.

A jelenleg futó konfiguráció szerint az American B767-200ER gépei három komfortosztályon összesen 168 utas szállítására alkalmasak. A fedélzet 10 első (First), 30 üzleti (Business) és 128 turista (Economy) osztályú ülést kínál.

A flottamodernizációs program a költséghatékonyságot és a versenyképes fedélzeti szolgáltatást szem előtt tartva azonban már nem számolt a hosszú távú belföldi útvonalakon, New York Kennedy repülőteréről elsősorban Los Angelesbe és San Franciscóba közlekedő egyébként jól bevált, de mára kétségkívül kiöregedett típussal. Elérkezett hát a frissítés ideje és az American Airlines döntése értelmében a transzkontinentális járatok Boeing 767-200ER teljesítette útvonalain Airbus A321T (T, vagyis Transcon) típusok állnak fokozatosan szolgálatba.

…és a váltótípus, az Airbus A321 business ülései számítógépes látványterven. (Forrás: American Airlines)


A nagyobb hatótáv érdekében Sharklet szárnyvéggel és kiegészítő üzemanyagtartályokkal ellátott A321-esek szállításai még idén év végén kezdetüket veszik, hogy január 7-én New York JFK és Los Angeles közötti járaton már debütálhasson is a típus. Az európai gyártású gépeken ugyancsak háromféle komfortosztály, az elsőn és az üzletin ággyá is alakítható ülések, Wi-Fi hálózat és érintőképernyőn elérhető fedélzeti szórakoztató rendszer várja azt a gépenként összesen 102 utast, akik jegyet foglalhatnak a Boeing-váltó vadonatúj keskenytörzsű Airbusra.

Az American Airlines az A300-as 2009-ben történt kivonását követő négy évi szünet után, idén júliusban vált ismét Airbus üzemeltetővé, amikor átvette első A319-115(WL) típusú repülőgépét.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!