Elkészült a 737 MAX-8 típuskonfigurációjával a Boeing. A legújabb 737-es típuscsalád forgalomba állítási sorrendjében első, 8-as széria gyártása 2015-ben indul. A berepülési program 2016-ban veheti kezdetét, az első sorozatgyártott példány pedig 2017-ben érkezhet meg az indító légitársaság, a dallasi Southwest Airlines flottájába.

A gyáriak két éve dolgoznak azon, hogy a lehető legtökéletesebb 737 MAX konfigurációt állítsák össze. Ez idő alatt összegezték a piac, illetőleg a megrendelők hosszú távú igényeit, tanulmányozták és kipróbálták az alkalmazható technológiákat miközben persze árgus tekintettel voltak a legnagyobb vetélytárs, az Airbus konkurens típusának, az A320neo párhuzamos fejlesztési programjára.

A tét nem kicsi, hisz mindkét gyártó elszánt mód meg kívánja őrizni a 100-200 üléses keskenytörzsű utasszállító repülőgépek piacán betöltött vezető szerepét. A légiközlekedési szektort sem kímélő világgazdasági válság és az egekbe szökő üzemanyag árak következtében a megrendelők érdemi fejlődést várnak el. Keith Leverkuhn, a 737 MAX programfőnöke azonban felettébb magabiztos. Állítása szerint a MAX nemcsak a legtakarékosabb repülőgép lesz, hanem továbbra is fenn fogja tartani a 737-es piacvezető megbízhatóságát is.

A Boeing háromféle szériában örökíti tovább a mai, 1998-ban bevezetett, s azóta is kiváltképp sikeres Next Generation (NG) családot: elsőként a most véglegesítés fázisába érkezett 737 MAX-8 érkezik 2017-ben, majd a leghosszabb törzsű 737 MAX-9 2018-ban és végül 2019-ben a legrövidebb törzsű 737 MAX-7 áll forgalomba. A felsorolásból jól látszik, hogy egyedül a 737-600-asnak nem lesz MAX generációs útóda. A Boeing egyébként tavaly le is állt a legkisebb NG típus gyártásával.

Sokan várják már a legújabb 737-eseket, a Boeingnek ez idáig összesen 1495 darab MAX gépet sikerült értékesítenie. A megrendelőket ráadásul egy kellemes hírrel is sikerült megörvendeztetni. A júniusi párizsi légi szalon alkalmával a gyár büszkén közölte, hogy az eredetileg tervezetthez képest három hónappal korábban, 2017-nek már a harmadik negyedévében megkezdik a szállításokat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

De mit is tudnak majd az új 737-esek? Az újítások sorát gazdagítja a CFM International LEAP-1B hajtómű, a jelenlegi szárnyvégekhez képest további 1.5%-os hatékonyságot felmutató kettős tollazatú Advanced Technology Winglet, az újratervezett, aerodinamikai szempontból előnyösebb farokkúp, a fly-by-wire vezérlésű szárnyféklapok, továbbá a négy nagyméretű színes kijelzővel ellátott pilótakabin. Az alapfelszereltség részét képezi majd az NG-k esetében még opcionális Boeing Sky Interior (BSI) belső, amely az utasok kényelme mellett a hatékonyabb üzemet is szolgálja, valamint az elektromos ellátórendszereknek teret engedve megjelenik az elektromos levegőelvételi szisztéma is.

A 737 MAX a mai konkurens típusokhoz képest 13, míg a közeljövőben forgalomba állókhoz, így az A320neo-hoz is képest 8%-kal lesz üzemanyag takarékosabb – ígéri a Boeing, amihez ráadásul nagyobb hatótáv teljesítmény is társul. A 737 MAX átlagosan véve 3500 tengeri mérföldes hatótávval rendelkezik, amely a különböző típusváltozatokat figyelembe véve 400-540 mérföldes többletet jelent a Next Generation modellekhez képest. Ezen tulajdonság révén pedig az üzemeltetők az eddigi, 737NG-k biztosította lefedettséghez képest újabb útvonalakat is nyithatnak.

A 737 MAX menetrendszerű közlekedéséig azonban még legalább négy évet kell várni. A Boeing most folytatja a munkát. Megvannak a kritériumok, pontos számítások és adatok, amelyek birtokában a mérnökök megkezdhetik a részletekbe menő tervezést és vele ily módon a gyártás előkészítését.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!