Kiszivárgó információk, találgatások, pletykák a szakmában és a médiában, politikai szimpátiától függő vélemények, nyilatkozatok, ellentmondásos, a cég üzleti modelljét eleve életképtelennek minősítő cikkek, előre nevetség tárgyává tett elnevezés, domain kalózoknak látszó cégek által lefoglalt webcímek – így indul az új magyar légitársaság története.

Hetek óta folyik a polémia az újságok hasábjain a jelenleg formálódó, új magyar légitársaságról. 2012. február 3-a, a Malév csődje óta a Sólyom Airways néven futó formáció tűnik a legkomolyabb és legígéretesebb kezdeményezésnek, hogy betöltse a nemzeti légitársaság megszűnése után keletkezett űrt a magyar légiközlekedésben – legalábbis az eddig nyilvánosságra került információk szerint.

Magyarosan indul a story…

Normális Ideális esetben egy légitársaság alapítását úgy képzelnénk, hogy egy nagyszabású sajtókonferencián bejelentik, hogy megalakult a cég, bemutatják a vállalati arculatot, a tulajdonosokat és felsővezetőket, megjelölnek egy konkrét időpontot, hogy mikor kezdik meg a jegyek értékesítését.

Felfedik, hogy mikor indul az első járat, hogy fog kinézni az útvonalhálózat és a repülőgép-flotta.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A bejelentés nagyot kellene, hogy durranjon, hiszen ez a lépés már az utasokért folyó ádáz küzdelem része és nem mellesleg egy fontos mérföldkő az új cég imidzsének kialakításában.

A Sólyom Airways körüli találgatásokat, pletykákat és információ-káoszt csak nagy adag jóindulattal nevezhetjük ’teaser kampánynak’, azaz egy olyan figyelemfelkeltő beetetésnek, melyet tudatos és igen hatékony marketing elemként új márkák, termékek bevezetésénél vagy pl. filmek bemutatása előtt szoktak alkalmazni.

A légitársaságról elmúlt hetekben kiszivárgó információmorzsák sokkal inkább emlékeztetnek a politikai kommunikációs módszerekre, mintsem egy profin kézben tartott, tudatosan épített márka és marketingstratégiára, amilyenre egy igen éles versenyhelyzetben szüksége lenne egy új légicégnek.

Ami a magyar médiában hetek óta folyik a légitársasággal kapcsolatban – már-már a napi bulvárhír-verseny részeként – az rendkívül káros lehet az induló cégre nézve és komolytalanná tehet egy egyébként komolynak induló kezdeményezést. Nehéz nem felfedezni némi párhuzamot e média-káosz és a 2012. januárban a Malév csődje körüli, önbeteljesítő jóslatként keringő cikkek, a béna kacsaként kommunikáló, tanácstalan Malévos felsővezetők és politikusok által kiadott nyilatkozatok közt.

Az eddigi ‘kommunikáció’ két szegmens fantáziáját mozgatta meg leginkább. A Sólyom híre elsőként a légiközlekedési dolgozókban, közülük is főleg a jelenleg munka nélküli volt Malév és reptéri dolgozókban keltett – reméljük nem hiú – reményeket. A témára azonnal rámozduló másik réteg, a gyors és könnyű pénzt remélő domain kalózok csoportja volt, akik a hírek szerint számos webcím foglalási kérelmet nyújtottak be a Sólyom Air név különböző változataira.

Innen indulva igazi kihívás lesz a cég leendő marketingeseinek egy erős, versenyképes, megbízható légitársasági brand felépítése, amire a magyar és a külföldi utasok szívesen és nyugodtan váltanak majd jegyet.

Amit az eddigi hírekből, pletykákból tudni lehet:

• A Sólyom Hungarian Airways indulását augusztusra tervezik, a cég hagyományos, azaz nem low-cost (fapados) modellben fog működni.
• A Sólyom Hungarian Airways Légiszolgáltató és Kereskedelmi Kft. a 2000. óta, Tökölön működő Avicraft cég átnevezésével jött létre 2013. június 13-án.
• A légitársaság működtetéséhez szükséges (?), meglehetősen szerteágazó céghálót már bejegyezték, az induláshoz szükséges engedélykérelmek (pl. AOC) már benyújtásra kerültek a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH).
• A légitársaság központja Ferihegyen, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren lesz.
• A cég vezetője Vágó József, aki korábban a Nemzeti Közlekedési Hatóság légiközlekedési igazgatója volt.
• A légitársaság mögött a hírek szerint közel-keleti (emirátusi és ománi) befektetők állnak, akik 4 milliárd eurót fektetnének be, de a cég többségi tulajdona formálisan magyar magánszemélyek tulajdonában lesz. Állami szerepvállalás nem lesz a légitársaságban.
• A légitársaság 6 darabos, lízingelt flottával indul, de 2017-ig 50-re tervezik növelni a gépeik számát. Meg nem erősített hírek szerint a cég Airbus A320-as repülőgépeket fog lízingelni.
• A Sólyom Hungarian Airways Európába, valamint a Közel-Keletre fog repülni.
• A solyomairways.hu domain nevet a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holding Kft. jegyezte be 2013.04.05-én, a honlap még nem él.

Szövevényes cégháló

A Sólyom Air céghálója mai ismereteink és a publikus céginformációs adatbázisokban fellelhető adatok szerint összesen 14 darab Kft-ből áll, a céghierarchia tetején egy 2013. április 3-án bejegyzett holding cég, az 500 ezer forintos jegyzett tőkével rendelkező SÓLYOM Befektetési és Vagyonkezelési Holding Korlátolt Felelősségű Társaság áll. Ennek a cégnek a tagjai: Vágó József, Hurtyák Róbert András, Lucsik János.

Maga a légitársaság a SÓLYOM Hungarian Airways Légiszolgáltató és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság néven került bejegyzésre, jegyzett tőkéje 3 MFt, képviseletére Vágó József egy személyben jogosult. A cég tulajdonosa teljes egészében a fenti holding társaság.

A céghálóhoz további 12 darab, nagyrészt 2013. június és július hónapban bejegyzett, vagy jelenleg is bejegyzés alatt álló, rendkívül változatos tevékenységi köröket végző Kft. tartozik. Mindegyik társaság egyenként 500 eFt-os törzstőkével rendelkezik, a Kft.-k két különböző székhelyre vannak bejegyezve.

Ezen cégek mindegyikénél Lucsik János a képviseletre jogosult személy és szintén a fenti holding tulajdonában állnak.

Vágó József – fedőneve Sólyom?

Vágó húsz éve dolgozik a légiközlekedésben, a Szovjetunióban, a krasznodari Katonai Repülő Műszaki Főiskola repülőgép-vezető szakán végzett 1990-ben, majd a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Kossuth Lajos Hadtudományi Kar katonai nemzetbiztonsági vezetői szakirányán szerzett egyetemi diplomát, és 2007 augusz­tusi igazgatói kinevezéséig tagja volt a Nemzeti Légtér Koordinációs Bizottságának és a Légiközlekedés Védelmi Bizottságnak is.

A rendszerváltozás előtt katonai pilótaként szolgált, 1990 után a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) tisztje lett, s a Ferihegyi repülőtér védelmével bízták meg. A Gyurcsány kormány alatt a Nemzeti Közlekedési Hatóság légiközlekedési igazgatói posztját is betöltötte. Vágó Józsefet Gyurcsány Ferenc anyósához, Apró Piroskához és környezetéhez közel álló emberként ismerik, a Magyar Hírlap 2010. március 25-én megjelent cikke szerint.

Vágó a lap információi szerint azért került felfüggesztésre a Nemzeti Közlekedési Hatóság légiközlekedési igazgatói posztjáról, mert az izraeli Gulfstream típusú kémrepülőgépek a titkosszolgálatok előzetes értesítése nélkül repülhettek be a magyar légtérbe.

Hiszem ha… – mi kel ki majd a tojásból?

A légiközlekedési szakmában a legtöbben várakozva, de – a 2012. február 3-a óta keringő rengeteg, kacsának bizonyuló hír és a Sólyom Airways szerencsétlenül induló kommunikációja miatt – fenntartásokkal szemlélik az új légitársaság indulásáról szóló híreket. „Majd elhiszem, ha leszállt Ferihegyen az első gép!” – mondják sokan.

Erre a Magyar Hírlap szombati cikke szerint nem kell sokat várni, mert a jövő héten véglegesítik a Sólyom Hungarian Airways hat repülőgépének lízingszerződését, amelyből három – már felfestve – áthúz a terveik szerint augusztus 20-án a Duna fölött.

A szaktárca részéről komolytalannak nevezett vállalkozás vételi ajánlatot nyújtott be az Aeroplex és a Malév Ground Handling cégekre, amelyről a szaktárca már a Sólyom Airwaystől június 5.-én átvett dokumentumból értesült – teszi hozzá cikkében a Magyar Hírlap Online.

Mivel egy légitársaság indulásához első, másod és harmad sorban is pénz kell, így az első kérdés az, hogy mikor érkezhet meg a társaságba a „beígért” 4 milliárd eurós befektetés, no meg persze az is, hogy az új légitársaság valóban megkapja-e majd a nemzeti légitársaság (flag carrier) státuszt és ehhez kapcsolódóan a korábban a Malév által birtokolt, értékes repülési jogokat. A légitársaság elméletileg akár a Malév márkanév használatának jogát is megkaphatná az államtól (ha akarná), mert a Malév márkanév és minden ahhoz kapcsolódó jog nem a csődbe ment Malév Zrt., hanem a Nemzeti Vagyonkezelő tulajdona.

Ezen túl persze a lényegi kérdés, hogy a Sólyom Airways fel tud-e állítani egy életképes, működő üzleti modellt az igen erős versenyhelyzetben és a komoly válságban lévő légiközlekedési iparágban? Lesz-e elég erő és pénz, hogy a közép-kelet európai országok légitársaságainak ellehetetlenítésén, einstandolásán dolgozó, saját piacát és érdekeit (Lufthansa, Air france-KLM, British) pl. a közel-keleti légitársaságokkal szemben is bármi áron védő EU érdekeivel szembeszállva, talpon maradjon hosszabb távon is egy arab tőkéből működő relatíve kis (nemzeti) légitársaság? Kellő távolságot tud-e majd tartani a cég a mindenkori magyar politikai vezetéstől, nem lesz-e a 2014-es választási propaganda része, nem fogják-e ugyanúgy rángatni, mint annak idején a Malévet?

Kíváncsian várjuk mi is, hogy augusztusra tényleg kikel-e valami abból a bizonyos tojásból és ha kikel, valóban egy erős, életképes SÓLYOM lesz-e, vagy egy hírlapi kacsa, netán egy politikailag korrekt kakukk?

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!