Az Európai Unió új, közös szabályozással kívánja egységesíteni a légiforgalmi irányítók szakszolgálati engedélyeinek kiadását, a légi navigációs oktatási intézmények színvonalát és a hatósági ellenőrzések rendszerét.

Az európai méretű konzultációs folyamat fontos állomása volt 2013. április 11-12-én Budapest, mert a HungaroControl székházában rendezett nemzetközi szemináriumon találkoztak egymással az integrációs folyamatot lebonyolító Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és a nem uniós államok képviselői. A magyar légiforgalmi szolgálat nemcsak az integrációt segítette közreműködésével, hanem nemzetközi oktatási akadémiájával sikeres példát is mutatott a résztvevőknek.

Az Egységes Európai Égbolt program keretében megújul a kontinens légiforgalmi irányítási rendszere, összehangoltabbá téve a légi navigációs szolgáltatók működését. A folyamat részeként az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség egységesíti a légiforgalmi irányításhoz szükséges szakszolgálati engedélyek kiadásának szabályait és az oktatási intézményekkel szemben támasztott követelményeket. Az egységes szabályozás nemcsak a repülésbiztonságot erősít, hanem segíti az átjárhatóságot a tagállamok és légiforgalmi szolgáltatók között.

A konzultációs folyamatba a még nem uniós balkáni államok a HungaroControl közvetítésével tudtak bekapcsolódni: a montenegrói légügyi hivatal kezdeményezésére a magyar légiforgalmi szolgálat az Entry Point Central léginavigációs akadémiával közösen Budapesten szervezett kétnapos szakmai szemináriumot, amelyen a résztvevő államok alaposabban megismerhették és véleményezhették az uniós tervezetet. A tíz ország részvételével tartott fórumon a légiforgalmi irányítók oktatásának jövőbeli lehetőségeit és a határokon átívelő oktatási tapasztalatokat is bemutatták, és tárgyaltak a következő évek kutatás-fejlesztési irányairól.

„A légi forgalom növekedése és az integráció Európa-szerte fokozza az oktatási és szimulációs lehetőségek iránti keresletet, de csak korlátozott számban vannak olyan létesítmények, amelyek megfelelnek a magas technológiai követelményeknek. Ráadásul hiába dolgoznak hasonlóan a légiforgalmi irányítók a különböző országokban, a részletekben még ma is sok a különbség, miközben a szakszolgálati engedélyek mögött álló tudásnak ugyanolyannak kell lennie, bárhol szerzi meg azt az irányító az unión belül” – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Szepessy kiemelte: „A HungaroControl leányvállalata, az Entry Point Central légi navigációs akadémiája segíti az uniós célokat, mert infrastruktúrájának és skandináv partnereinek köszönhetően nemzetközileg elismert metódus szerint képzi a légiforgalmi irányítókat, ami már most megfelel az elvárásoknak, szolgáltatásait pedig 2013-tól külföldi üzleti partereink is igénybe vehetik”. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a HungaroControl a kétnapos rendezvénnyel is támogatja a balkáni országok légi közlekedési integrációját.

kapcsolódó Légy a repülők karmestere!
Szereted a kihívásokat? Úgy érzed nem vesznél el egy hipermodern irányító központ képernyőinek rengetegében sem? El tudod képzelni, hogy monitorok, szoftverek, rádiók és radarok high-tech világában irányítod a több száz tonnás repülő óriásokat? Bírod a stresszt, szereted a kihívásokat? Akkor nálunk a helyed! Légy a HungaroControl légiforgalmi irányítója!

A szemináriumon előadást tartott Michael Standar, az európai légiforgalmi kutatás-fejlesztési program (SESAR) stratégiai vezetője, aki megfogalmazta, hogy a légi közlekedés technológiai fejlődésével az oktatási programoknak és tréningeknek is lépést kell tartaniuk, hogy az irányítók jól fogadják az újdonságokat, tudásuk aktív és friss maradjon. Kitért arra is, hogy a SESAR támogatja az innovatív megoldásokat, akár a képzés, akár az aktív irányítói munka megújítását és fejlesztését szolgálják.

Az oktatást és a szakszolgálati engedélyek kiadását is érintő egységes európai szabályozás 2016-tól léphet érvénybe, miután lezárul az egyeztetési folyamat. Az uniós és unión kívüli államok közötti konzultációnak azért a HungaroControl adott otthont, mert a magyar légiforgalmi szolgálat EPC akadémiája sikeres példája a nemzetközi együttműködéssel megvalósuló képzési projekteknek, ezen kívül Budapestről irányíthatják majd a hamarosan újra megnyíló koszovói magas légtér forgalmát, így a magyar szolgáltató összekötő szerepet játszat a régió légiforgalmi integrációjában.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!