Századik repülőgépét adta át japán légitársaságnak az Airbus. Az európai gyártó 1980-ban szállított először a szigetországba utasszállító repülőgépet, ettől számítva több, mint három évtizednek kellett eltelnie a százas példányszám eléréséhez, de jövőre már az első japán üzemeltetésű A380-as is szolgálatba állhat.

A századik japán Airbus üzembeállítója a részben ausztrál tulajdonú Jetstar Japan, amely alig kilenc hónapja, 2012 júliusában kezdte meg működését. A low-cost modellben működő vállalat 33.3%-ban a Qantas, ugyancsak 33.3%-ban a Japan Airlines és 16.7%-ban a Mitsubishi Corporation tulajdona.

A Jetstar Japan flottája üzemeltetési modelljének megfelelően egyetlen típusból, 180 üléses kialakítású Airbus A320-asokból áll. A legutóbb átvett gép egyébként a tízedik A320-asa a légitársaságnak. A JA10JJ lajstromot viselő Airbus a típuscsalád 200-as szériáján bevezetett és alkalmazott hagyományos szárnyvég kialakítással (wingtip fence) és nem Sharklettel került átadásra, pedig a február 19-én átvett kilencedik A320-as már az újabb, 2.4 méter magasra felnyúló szárnyvégekkel érkezett.

Az első Airbust, egy A300B2-est 1980-ban adták át japán légitársaságnak, a Japan Air System-nek (JAS) az európaiak. Azóta 33 év telt el és csak most érte el a

A Jetstar Japan a japán légitársaságok közül elsőként állított forgalomba Sharkletes A320-ast. (Fotó: Airbus)

százas gépátadási példányszámot az Airbus. Bár a vállalat közleményében igyekszik hangsúlyozni, hogy a japánok egyre növekvő érdeklődést mutatnak típusaik iránt, de ha a két legnagyobb légitársaság a Japan Airlines és az All Nippon Airways (ANA) flottájára nézünk jól látható, hogy egyikben sem meghatározók az Airbus típusok. Olyannyira nem, hogy a nemzeti légitársaság gépparkjában egyetlen sem, míg az ANA-nál mindössze 18 darab A320-as van szolgálatban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Airbus persze igyekszik növelni jelenlétét a japán piacon, de az amerikai Boeing egyértelmű fölényben van. Noha a statisztikákban jól mutat, hogy az idei évre tervezett A320-as gépátadások száma egy tucattal több, mint a 2012-es 16 darabos adat, de azért ez sem túl jelentős.

A szélestörzsű gépek értékesítésében áttörést a Skymarks Airlines hozott, amely Japánból elsőként rendelt Airbus A380-ast. A tokiói székhelyű légitársaság először négy, majd további két óriásgépre jelentette be igényét, amelyekkel terveik szerint európai és amerikai desztinációkra repülnek majd. 2011-es közleményük szerint a gépek szállításai, akárcsak új A330-300-as típusaiké 2014-ben veszik kezdetüket.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!