Hamarosan, még az ősszel megkezdi a Sharklet szárnyvégek Airbus A321-es típuson végrehajtandó berepülési programját az Airbus – tudatta a repülőgépgyár a berlini ILA légi szalonon. Az első Sharkletekkel szerelt Airbus A321-es várhatóan 2013 őszén áll szolgálatba a budapesti Liszt Ferenc repülőtérre is menetrendszerűen közlekedő Finnair flottájában.

Az idei berlini ILA légi szalonon jelentette be az Airbus, hogy az Air Asia lesz az első üzemeltetője a Sharklettel szerelt A320-as típusnak. A hatósági engedélyek beszerzéséhez is szükséges berepülési programot az Airbus tavaly novemberben kezdte meg, amikor először szállt fel Sharklet szárnyvéggel szerelt A320-as tesztrepülőgép.

A berepülési programot mindkét rendelhető hajtómű változattal, így a CFM International CFM56, valamint az International Aero Engines V2500-as típusával is végre kell hajtania az európai repülőgépgyárnak a tanúsítványok megszerzése, illetőleg a forgalomba állítás érdekében. A tesztek a CFM erőforrással szerelt prototípuson vették kezdetüket és idén júliusban a Qatar Airways gépén folytatódtak az IAE hajtóművel.

A soron következő típus az A320-as család leghosszabb törzsű változata, az A321-es, amelynek Sharklettel szerelt prototípusa még az idén ősszel megkezdi a várhatóan 250 órát igénybe vevő berepülési eljárást. Az Airbus tájékoztatása szerint mindez azt jelenti, hogy az A321-es, amelynek szárnyszerkezete különbözik a kisebb, A320-as változatétól mintegy 5 hónapot fog tesztek és különböző mérések kereszttüzében tölteni.


Az első felszállás: 2011. november 30-án (Forrás: Airbus’ YouTube Channel)

Az már tudható, hogy a CFM hajtóművel szereltet az Air Asia, míg az IAE erőforrással szerelt A320-ast a Qatar Airways állítja szolgálatba elsőként Sharkletekkel ellátva. A legfrissebb mérések szerint akár 4%-os üzemanyag takarékosságot is elérni képes Sharkletet az A321-es típusváltozaton pedig a Finnair fogja bevezetni, amelyet az AIRportal.hu érdeklődésére a finn légitársaság sajtóosztálya is megerősített.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Sharklet szárnyvég-technológia a költséghatékonyság jegyében újratervezett, várhatóan 2015-ben forgalomba álló A320Neo típuscsalád számára készült, annak lesz alaptartozéka, de az Airbus elérhetővé tette az újonnan rendelt, még nem a Neo-családba tartozó A320-asok megrendelői számára is az üzemanyag fogyasztás csökkentő hatású kiegészítőt.

A oneworld légiszövetségi tag Finnair 2010-ben rendelt öt darab Sharkletekkel szerelt Airbus A321-est, amelyek hajtóműválasztását ma jelentette be a légitársaság. A finnek döntése értelmében a megnövelt hatótávú, Boeing 757-eseik leváltását szolgáló A321-esek az IAE V2533-A5 hajtómű típusával érkeznek majd a flottába.

Az új A321-esek nemcsak csendesebbek és komfortosabbak lesznek a jelenleg szolgáló négy darab Boeing 757-200-asnál, hanem mintegy 5%-kal alacsonyabb üzemanyag fogyasztásúak is lesznek – írja oldalunkhoz eljutatott közleményében a környezetvédelem iránt elkötelezett Finnair. A kiválasztott hajtóművekkel éves szinten (gépenként) mintegy 300 tonna szén-dioxid kibocsátást tud megspórolni a vállalat, amely legalább annyira fontos szempont volt számukra, mint a takarékosabb, vagy épp halkabb üzem.

Az Airbus 2010-ben, a megrendelés aláírásakor kiadott grafikája még a korábbi Finnair arculattal (Forrás: Airbus)

Ugyancsak fontos szempont továbbá, hogy a 757-esek, amelyeket leginkább már csak charter járatokon üzemeltet a Finnair egyben az utolsó Boeing típusok is a flottában, így azok kivonásával a légitársaság üzemeltetési, és karbantartási oldalról nézve is költséghatékonyságot célzó előrelépést tesz.

A Sharkletes A321-eseket Európán belüli menetrendszerű, valamint olyan távolabbra irányuló charter járatokon, mint amilyen a Kanári-szigetekre vezető tervezi üzemeltetni a Finnair.

A budapesti repülőtéren nagy valószínűséggel a Qatar Airways Airbus A320-asa lesz az első, amely Sharklettel érkezik, de talán lesz némi esély a Finnair „cápauszony-szárnyvéggel” ellátott A321-esének köszöntésére is.

A Boeing 757-eseket váltó Sharkletes A321-esek már az új Finnair arculattal érkeznek a flottába. A képen egy hagyományos wingtip-fence-szel ellátott Airbus A321-es látható. (Fotó: Finnair)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!