Napra pontosan 45 évvel ezelőtt, 1967. április 9-én szállt fel először a Boeing Commercial Airplanes repülőgépgyár új modellje, a Boeing 737-100. Ezzel kezdetét vette minden idők talán legsikeresebb, egyfolyosós, keskenytörzsű repülőgép típusának története.

A Boeing 737-es keskenytörzsű, két sugárhajtóművel felszerelt kis-és középhatótávú utasszállító típusként indult, amely lehetővé tette székezéstől függően 85 vagy 124 utas szállítását 2.850 km távolságra 50.300 kg maximális felszállósúly mellett.

Az évtizedek során megszülettek az újabb és újabb altípusok (-200 ,-300 ,-400 ,-500 ,-600 ,-700 ,-800 ,-900ER), melyek napjaink igáslovaiként lehetővé teszik akár 215 utas szállítását átlagosan 6.000 km távolságra, miközben a maximális felszállósúly 85.100 kg-ra nőtt.

A Boeing 737 a világ egyik legnépszerűbb közepes hatótávolságú keskenytörzsű repülőgéptípusává vált, a valaha legnagyobb példányszámban gyártott sugárhajtású utasszállító repülőgép, 7000 darabot adtak már át, további 2300 darabra van megrendelése az amerikai repülőgépgyártónak! Jelenleg havi 35 darab repülőgép készül el, 2014-ig ezt a kapacitást 42 darabra tervezik emelni.

A Boeing 737 története röviden

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing 737-es konstrukció ötlete az 1964-es évben merült fel a Boeing 707 és a Boeing 727 kisebb méretű alternatívájaként, amely a két, modern hajtóművének köszönhetően olcsóbban üzemeltethető, mint a fentebb említett típusok (a 707-es és a 727-es fejlettségi szintjét mutatja, hogy a 737-est ugyanazzal az orr-és törzsszerkezettel szerelik össze mind a mai napig). 1965-ben több meghatározó légitársaság (Lufthansa, United Airlines) kezdett érdeklődni a típus iránt, amelyet 1966 Decemberében mutattak be a nagyközönség számára.1967. Április 9-én egy B737-100-as teljesítette a típus első repülését, amely az év végére megkapta az összes FAA engedélyét a kereskedelmi repülések végrehajtására, majd 1968 Februárjában már a német Lufthansa színeiben szállította az utasokat.
(Fotónkon az első Boeing 737-100-as repülőgép látható a gyártósoron, a fényképet a Boeing törtészének, Michael Lombardinak köszönhetjük!)

A Boeing 737 típusváltozatai

Boeing 737-100
A típuscsalád első variánsa és egyben legkisebb tagja, mely teljesítette a szűzrepülést. 1968-ban állt szolgálatba, de csak 30 darabot gyártottak belőle, mára egy üzemképes példány se maradt. A prototípust a NASA használta, több mint 30 évet töltött a levegőben, jelenleg a Seattle-i repülési múzeumban van kiállítva.

Boeing 737-200
A -200-as verzió létjogosultságát a United Airlines már 1965-ben szorgalmazta, az eredeti repülőhöz képest megnövelt törzshosszal rendelkezett a nagyobb befogadóképesség érdekében. Szintén 1968-ban állították szolgálatba, majd megjelent a B737-200 Advanced, melyen számos újítás látott napvilágot: javítottak a sárkány aerodinamikáján, nagyobb teljesítményű hajtóműveket kapott, növelték a tüzelőanyag tartályok méretét és ezzel a hatótávolságot.
A -200-as verziókból összesen 1.095 darabot gyártottak, az utolsót 1988-ban a Xiamen Airlines számára.

Boeing 737 classic (-300/-400/500)

A Boeing 737-300/-400/500 altípusok egy ideig New Generation névvel repültek, míg el nem indult a B737NG (Next Generation) program. Azóta a -300/-400/500-as repülőgépek B737 ‘klasszik’ néven ismertek a szakmában.

Boeing 737-300
A Boeing 737-300-as típust 1981-ben állították forgalomba a USAir és a Southwest Airlines színeiben, egy osztályos elrendezésben legfeljebb 137 utas elszállítását tette lehetővé. A -300-as altípust 1999-ig gyártották, összesen 1.113 darab jött le a gyártósorról, az utolsót az Air New Zealand vette át 1999. December 17-én.

Boeing 737-400
A -400-as verzió a -300-as hosszabb változata, melyet 1988-ban a Piedmont Airlines állított forgalomba. 2000. Februárjában adták át az utolsó, a 486. darab repülőgépet a cseh CSA Airlines számára

Boeing 737-500
A classic sorozat legkisebb tagját az -500-ast szintén a Southwest Airlines állította szolgálatba 1990-ben. A törzs hossza megegyezik a -200-as változat hosszával azonban a modernebb hajtóművek és elektronika segítségével sikerült teljesíteni a kor elvárásait. Összesen 389 darabot szereltek belőle össze, az utolsót a japán All Nippon Airlines számára 1999 nyarán.

Boeing 737 Next Generation (-600/-700/-800/-900)

Az 1990-es évek elején a Boeing számára is nyilvánvalóvá vált, hogy az új európai konstrukció az Airbus A320 család komoly konkurenciát állít a Boeing 737-esnek. Az 1993-as év végén a vezetőség jóváhagyta az új Boeing 737-es fejlesztési programjának elkezdését. Kezdetben csak a -600-as, a -700-as, és a -800-as verzió volt tervbe véve. A Boeing 737NG program célja az üzemeltetési költségek további csökkentése, modern pilótafülkével (glass cockpit) való felszerelés, illetve a hatótáv és befogadóképesség növelése volt.

Boeing 737-600
A -600-as változat az -500-asok piacát célozta meg, azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Kis mérete miatt több konkurenciája lett (Airbus A318, Embraer 195, Sukhoi SSJ-100), üzemeltetési költségek tekintetében pedig alig hozott jobb értékeket, mint a nagyobb -700-as testvére. Összesen 69 darabot adtak át belőle 2010-ig, azóta nem érkezett újabb megrendelés a gyártónak erre az altípusra.

Boeing 737-700
A -700-as sorozat képviselte először az NG családot, ez az altípus került elsőként a forgalomba 1998-ban. 2011. Decemberéig 1.079 darab hagyta el a szerelőcsarnokot, további 329 gépre érkezett még megrendelés.

Boeing 737-800
A -800-as altípus a -700-as megnyújtott változata, 1998-ban állították forgalomba az akkori Hapag-Lloyd Flug (ma TUIfly) légitársaság égisze alatt. Egy osztályos elrendezésben 189 utast képes elszállítani, a Boeing 737-es család eddigi legsikeresebb tagja, 2011. Decemberéig 2.402 darabot adtak át és további 1.545 darabra van rendelése a repülőgépgyártónak.

Boeing 737-900ER
1997-ben indították el a Boeing 737-900-es gyártását, amely a -800-as verzió hosszabb és nagyobb teljesítményű változataként volt tervezve. A vészkijáratok száma miatt (ugyanannyi volt, mint a -800-ason) kezdetekben a -800-as verzióval megegyező értékekben maximalizálták az utasok számát és a maximális felszállósúlyt. Később plusz vészkijáratok létrehozásával sikerült növelni ezeket, így született meg a B737-900ER típus, mely képes akár 215 fő elszállítására is. Az első darabot a Lion Air vette át 2006-ban, azóta 106 darabot gyártottak le és további 311 darabra jegyeznek rendelést.

Boeing 737 egyéb felhasználása

A konstrukció sikerességét jelzi, hogy nem csak menetrendszerinti utasszállításra alkalmas a repülőgép.
Az 1998-ban bemutatott BBJ (Boeing Business Jet) program a -700-as változat átalakított verziójaként indult, azóta már gyártják a BBJ2-t a -800-asra és a BBJ3-t a -900ER-re alapjaira épült luxusfelszereltségű, megnövelt hatótávú repülőgéptípusokat.

A Boeing 737-es típus bizonyított áruszállító repülőgépként is, számos példányt alakítottak át cargo verzióra, melyeket világszerte használnak kisméretű csomagok és a napi posta szállítására. A Boeing 737-est előszeretettel használják charter utakra szakosodott légitársaságok, több ország kormánya használja a Boeing 737-est delegációk, vagy éppen katonai csapatok szállítására.

A Boeing 737-es katonai vonatkozásában is egyre komolyabb szerepet tölt be, az AWACS 707-esek modernebb de a 767-esnél kisebb és gyengébb képességű légtérellenőrző változata a 737-700-ason alapuló 737-7ES Wedgetail AEW&C az Ausztrál, a Török és a Dél-Koreai légierő aktív résztvevője. A másik jelentős katonai alváltozat a -800-ason alapuló P-8 (737-8FW) Poseidon, ez a régi P-3 Orionok váltótípusa. Parti/tengeri ellenőrző és tengeralattjáró vadász gép, vízi bombákkal, illetve torpedókkal felszerelhető. Eddig a US NAVY és az Indiai Légierő rendelt belőlük.

A Boeing 737 repülőgépek napjainkban

Sajnos az eredeti, Boeing 737-100-as változatot már csak múzeumban tekinthetjük meg, már egy repülőképes példány sem létezik. A Boeing 737-200-assal a szerencsésebbek még manapság is találkozhatnak, de számuk napról napra csökken.

Európában leginkább átalakított magángépként fordul elő, azonban csak ritkán mutatják meg magukat. Információink szerint a kontinens nyugati felén az Aviogenex YU-ANP lajstromú gépe, Oroszországban pedig a SAT Airlines RA-76003 lajstromú gépe repül még menetrend szerint. A Boeing 737 classic sorozat tagjai a mai napig teljesítenek szolgálatot világszerte, de csak évek kérdése, hogy eltűnjenek a süllyesztőbe. A nagy, tőkeerős és költséghatékonyságot kereső légitársaságok sorban állítják le a típust, legfeljebb átalakított cargo változatként lehetnek még hasznosak a jövő számára.

A Boeing 737NG család egyelőre fénykorát éli, mind közül az egyik legkeresettebb repülőgéptípus világszerte. Hosszú évekig találkozhatunk és utazhatunk még velük, megbízható és kiforrott típus, ezt jelzi, hogy még most is rengeteg rendelés van rá, hosszú időre le van kötve a gyártókapacitás!

A Boeing 737 Budapesten

A Boeing 737 minden nap megfordul a budapesti (ex. Ferihegy) repülőtéren különböző légitársaságok színeiben. Leginkább az NG családdal találkozhatunk, gyakran láthatunk még classic gépeket is, sajnos -200-ast már csak nagyon ritkán.

Egy lista azokról a légitársaságokról, akik Budapestre járnak és útvonalukon használják, vagy esetenként használják a típust:
Aerosvit, airBaltic, Air Berlin, Brussels Airlines, Czech Airlines, Egyptair, EL AL Israel Airlines, Jet2.com, KLM Royal Dutch Airlines, Lufthansa, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, Tarom, TNT, Transavia, Turkish Airlines.

Mivel a Boeing 737 rendkívül népszerű géptípus gyakran előfordulnak más formában is a repülőtéren. A menetrendszerinti forgalmon felül érdemes figyelni a Lufthansa Technics-hez ápolásra érkező példányokra, a kormányjáratokat teljesítő gépekre illetve arra, hogy a Boeing 737 típusból több retro és egyedi festésű példány repül a kontinensünkön, bármikor beeshet egy-egy érdekesebb harminchetes.

A repülőtér területén két Boeing 737-200-assal is találkozhatunk, sajnos mindkettőt roncs-közeli állapotban. A HA-LEW több, mint egy éve áll a hangárok mellett, az Air Kazakstan egykori gépe a P4-RMB pedig hosszú évek óta a tűzoltók gyakorlatozógépe, a torony mögött van jelenleg.

Boeing 737 MAX, a jövő

A Boeing repülőgépgyár 2011-ben jelentette be a Boeing 737 MAX fejlesztésére irányuló törekvéseit. Három típust terveznek gyártani, melyeket az új jelölésnek megfelelően B737-7, B737-8 és B737-9 névvel látnak el. Ezek a -700-as, a -800-as és a -900-as változatokat fogják leváltani.

Az új CFM International LEAP-1B hajtóműveknek és a gyárilag felszerelt wingleteknek köszönhetően a gyártó 10-12%-os megtakarítást ígér üzemanyag fogyasztás terén. Jelenleg a típus szélcsatorna tesztek sorozatának van alávetve, 2017-re ígérik az első átadást. A Boeing jelenleg több, mint 1000 darabos elő-, valamint véglegesített rendelést tudhat magáénak, mintegy 15 partnertől.

A Boeing 737 a Malév szolgálatában (búcsú szekció könnyezni vágyóknak)

A cikkből, illetve a képek közül is szándékosan kimaradt a MALÉV és a Boeing 737-es típus kapcsolata, így szentelhetünk Nekik külön részt, nem egészen 24 évet töltöttek Ferihegyen és a városunk felett, megérdemlik!

Az 1980-as évek végére a társaság évente már rendszeresen több mint egymillió utast szállított, 30 ország 40 városába indított járatokat. Az éves árbevétel szempontjából a társaság az ország első tíz vállalata közé tartozott, így a Malév megkezdte a géppark modernizációjának újabb szakaszát. Kelet-Európában a Malév elsőként kapta meg a szükséges kormányzati jóváhagyást a nyugati légi járművek bérletéhez, az első példány 1988. Novemberében érkezett meg Ferihegyre.

Malév Boeing 737 classic flotta
1988-tól 2004-ig használta a Magyar Légiközlekedési Vállalat a Boeing 737-es classic sorozat tagjait. Összesen 21 darab repülőgép volt magyar lajstromban a jól ismert Malév festéssel.

Boeing 737-200
6 darab (HA-LEC, HA-LEA, HA-LEB, HA-LEK, HA-LEI, HA-LEM) /gépek átvételi sorrendben/
Boeing 737-300
7 darab (HA-LED, HA-LEF, HA-LEG, HA-LEJ, HA-LES, HA-LET, HA-LEX)
Boeing 737-400
6 darab (HA-LEY, HA-LEV, HA-LEU, HA-LEN, HA-LEO, HA-LEZ)
Boeing 737-500
2 darab (HA-LEP, HA-LER)

Malév Boeing 737NG flotta
2003-ban érkezett el az idő a Boeing 737 flotta megújítására. A 2001. Szeptember 11-i események hatására ekkoriban a légi ipar válságát élte, ezért rendkívül kedvező áron és feltételek mellett jutott légitársaságunk 18 darab korszerű és vadonatúj Boeing 737NG repülőgépekhez az ILFC lízingvállalaton keresztül.

Boeing 737-600
6 darab (HA-LOD, HA-LOE, HA-LOF, HA-LOG, HA-LOJ, HA-LON)

Boeing 737-700
7 darab (HA-LOB, HA-LOA, HA-LOI, HA-LOL, HA-LOP, HA-LOR, HA-LOS)

Boeing 737-800
5 darab (HA-LOC, HA-LOK, HA-LOH, HA-LOM, HA-LOU)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!