Nem sokkal a dél-karolinai Boeing 787-es incidens után újabb General Electric GEnx hajtómű meghibásodás következett be, ezúttal egy Boeing 747-8F típuson, amelynek hatására az amerikai Nemzeti Közlekedés Biztonsági Testület (NTSB) azonnali, az érintett hajtóművel szerelt forgalomban lévő repülőgépek ellenőrzését kezdeményezi.

Július végén számoltunk be róla, hogy egy földi gurulási teszteket végző Boeing 787-8 típusú repülőgép General Electric GEnx-1B típusú hajtóművéből leváló alkatrészdarab tüzet okozott a dél-karolinai Charleston nemzetközi repülőtéren. Az ügy kapcsán az NTSB azonnali vizsgálatot rendelt el.

Azóta újabb incidens következett be: alig hat héttel a Boeing 787-es hajtómű meghibásodása után az Air Bridge Cargo vadonatúj Boeing 747-8F típusú teherszállító repülőgépe szenvedett hasonló hajtóműhibát.

Az orosz légitársaság Sanghajból Moszkvába tartó, mindössze 1200 repült órával rendelkező vadonatúj Boeing 747-8F típusú repülőgépének személyzete a felszállás közben, kb. 50 csomós, azaz alig 100km/h sebességnél az 1-es számú GEnx-2B típusú hajtómű váratlan tolóerő megszűnését észlelte, ezért a gép kapitánya a felszállás megszakítása mellett döntött. A Boeinget sikerült biztonságban megállítani.

Az Aviation Herald értesülései szerint az Air Bridge Cargo VQ-BLR lajstromú Boeing 747-8-asával történt a szeptember 11-én bekövetkezett baleset. A megszakított felszállás után a futópályát mintegy 2500 méter hosszan borították fémes alkatrészdarabok, ezért akárcsak Charlestonban hosszabb időre pályazárat kellett elrendelni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az NTSB közlése szerint a kisnyomású turbinában hasonló károsodás keletkezett a felszállás megkezdett végrehajtása közben, mint amilyet a charlestoni Boeing 787-esen azonosítottak. A sérült hajtóművet leszerelték, hogy az Egyesült Államokba szállítsák, ahol alapos vizsgálatnak vetik alá. Az NTSB pedig a kínai hatóságokkal együttműködve helyszíni vizsgálatot is indított.

A General Electric GEnx hajtóműve idén márciusban szerzett típusengedélyt a Boeing 787-esre, amely azonban egy másik, a Rolls-Royce Trent 1000-es hajtóművével is rendelhető; ellentétben a Boeing 747-8-assal, amelyhez egyedül a General Electric GEnx-2B típusa választható.

A General Electric eddig 10 darab GEnx-1B-t szállított a kéthajtóműves Boeing 787-es és 108 darab GEnx-2B-t a négyhajtóműves Boeing 747-8-as típus üzemeltetői számára. Ezek mindegyikén, a Boeing és a General Electric szakemberei közös ultrahangos ellenőrző vizsgálatot fognak elvégezni.

A Boeing 747-8F első üzembeállítója a Budapestre is rendszeresen közlekedő Cargolux, míg az utasszállító változatot a Lufthansa állította elsőként forgalomba. General Electric GEnx hajtóművel szerelt Boeing 787-es Dreamlinert pedig a Japan Airlines kezdett el elsőként üzemeltetni.

A VQ-BLR lajstromú B747-8F-et másodiként, 2012. április 2-án vette át az Air Bridge Cargo. A légitársaság összesen 5 darabot rendelt a legújabb generációs Jumbo teherszállító változatából (Fotó: Boeing Company)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!