Hamburgban zajlanak kísérletek az Airbus és a Lufthansa Technik szakembereinek részvételével, amelynek során ismét a súrlódást csökkentő cápabőr-imitációt tesztelik. Ezúttal szárnyakon próbálkoznak, robotvezérléssel készítenek olyan bevonatot, amelytől a kerozinfogyasztás egy százalékos csökkenését várják.

Forrás: ZAL | © AIRportal.hu

Forrás: ZAL

Hosszú évek óta – sőt, archívumokban találni nyolcvanas évekbeli híreket is – kísérleteznek azzal, hogy a természet egyik csodáját, a cápabőrt a repülőgépek külsejére applikálják. Persze nem szó szerint, hanem speciális bevonatként.

A magyar média is hírt adott 2010-ben a neves Fraunhofer Intézet akkori tesztjeiről, ezeken egy fólia közvetítésével felvitt réteg imitálta a porcos tengeri állat különleges bőrét. Ugyanis régi megfigyelés, hogy a cápa az aerodinamikailag csaknem tökéletes alkata mellett külhámja apró barázdáinak segítségével is küzd a közegellenállással szemben.

Most az Airbus és a Lufthansa Technik folytat újabb kísérleteket Hamburgban, de ezúttal nem az egész repülőgép, hanem csak a szárnyak kapnának cápabőr-imitációs festést, egy robot segítségével.

Az aero.de cikke szerint ugyanis egy százalékos üzemanyag-megtakarítás lehetne ezzel elérni, hiszen a szárnyak a leginkább kitettek a légellenállásnak és örvényeknek. Eleddig nehéz volt nagy, összefüggő felületeket ellátni ilyen cápabőr-bevonattal, most egy másik, automatizálási projekt részeként kísérleteznek ezzel.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A módszer szerint speciális lakk formájában viszik fel a szárnyra a mikrobarázdákat, és UV-fénnyel fixálják. A sikeres demontsrátor-tesztek után a következő lépés most az, hogy az ipari eljárások közé beillesszék ezt a folyamatot.

A flightglobal.com pár évvel ezelőtti összefoglalója szerint korábban az is felmerült problémaként, hogy miképp lehet a legjobb hatás érdekében állandóan tisztán tartani az ilyen cápabőr-felülettel ellátott repülőgépeket, anélkül, hogy folyton mosni kelljen őket, illetve hogy a bevonat ellenálló legyen a kopással szemben. Így az is kérdés, sikerül-e a szennyeződéseknek ellenálló, azt lepergető, valamint eléggé stabil és sérülésálló bevonatot kitalálni.