Az Airbus erős jelenlétet ígér a június 19-én kezdődő Párizsi Légiszalonon. A Le Bourget reptéren zajló rendezvényen bemutatórepülést végez majd egy A321neo, egy A350-1000 és egy A380-as is. A Boeing elviszi a 737 MAX 9-esét, amely a levegőben is látható majd, de a 787-10-esük csak statikus kiállítási tárgy lesz. A Qatar Airways szintén csak a földön állomásoztatja egy 777-300ER-jét, amelyen az új üzleti osztályát mutatja be. A Bombardier többek között egy CS300-assal is készül, a Szugoj a Superjetet viszi el, és meglepetésre Párizsba érkezik a Mitsubishi MRJ-90-es tesztpéldánya is.

Az idei, ötvenkettedik Párizsi Légiszalonon, a Le Bourget reptéren ismét főképp az újdonságaikat mutatják majd be a nagy repülőgépgyártók. Június 19-én kezdődik az egyik legfontosabb légiipari esemény, amely az airinfo.org szerint a két nagy gyártó esetében főképp az Airbusról szól majd – ahogy két éve, az előzőn inkább a Bombardier volt a fókuszban -, de a Boeing is legfrissebb gépeivel készül, amelyek még csak a tesztprogramjuknál tartanak. (Természetesen polgári repülőkről beszélünk most, számos katonai és űreszközt is láthatnak az érdeklődők Párizsban, amint magángépeket is).

Az Airbus először tart légibemutatót a nagyközönség előtt egy A321neo-val és egy A350-1000-rel, de persze egy A380-ast is megröptet majd. Mindezeket nem csak a szakmai, hanem a nyílt napokon is. A Boeing csupán a 737 MAX 9-esével repül, a földön pedig egy 787-10-est tekinthetnek meg az érdeklődők a gyár képviseletében.

A Qatar Airways azonban elhozza egy 777-300ER-jét is, amely szintén statikus kiállítási tárgy lesz, ezen a légitársaság új üzleti osztályát, a QSuite elnevezésű kabinját ismerhetik meg a látogatók. A katari cég egy A350-essel is készül egyébként, de csak a szakmai napokra.

Első légibemutatójára megy az A350-1000 (Fotó:Airbus) | © AIRportal.hu

Első légibemutatójára megy az A350-1000 (Fotó:Airbus)

Az Airbus további újdonságai között lesz a Digital Exhibition elnevezésű rész, először a légiszalon történetében. Ezen a virtuális valóság segítségével a cégcsoport különböző tevékenységeit mutatják be. A látogató „elutazhat” a nemzetközi űrállomásra, „részt vehet” egy mentőakcióban a H175-ös helikopter fedélzetén, „felszállhat” egy A400M katonai szállítógéppel, és megismerheti az Airspace elnevezésű kabint, amelyet az újrahajtóművezett A330neo-hoz fejlesztettek ki.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing először viszi el a párizsi szalonra az új generációs 737-esét, hiszen a típuscsalád első változata, a MAX 8 tavaly mutatkozott be Farnborough-ban a közönségnek. Most Le Bourget-ra a MAX 9-es érkezik, amely épp csak teljesítette a szűzfelszállását áprilisban, és jelenleg is tart a tesztelése. Hasonlóképp, a csak a földön bemutatkozó 787-10-es, a legnagyobb Dreamliner márciusban szállt először fel a levegőbe.

Nemrég teljesítette szűzfelszállását, most a nagyközönség is láthatja a Boeing 737 MAX 9-et (Fotó:Boeing) | © AIRportal.hu

Nemrég teljesítette szűzfelszállását, most a nagyközönség is láthatja a Boeing 737 MAX 9-et (Fotó:Boeing)


Izgalmas fejleményből több is lehet az idén: a Boeing készül egy tovább nyújtott 737-essel, a MAX 10-zel, hogy feltornázza a megrendeléseinek számát, hiszen a szegmenst az A321neo-val az Airbus letarolta. Pletykák szerint a program elindítását Párizsban jelenthetik be. Emellett érkezhetnek újabb hírek az újrahajtóművezett 777X-típuscsalád harmadik, még hosszabb verziójának tervéről is, és talán a 757-es utódnak szánt gépükről, a közepes méretű, de nagyobb hatótávolságú, 797-nek becézett új típusról is.

Az Airbus pedig az A350-es további törzshosszabbítását lebegteti jó ideje – kérdés, hogy a hírek szerint légitársaságoknak is prezentált, A350-2000-nek is nevezett tervből valóság lesz-e, és vajon most bejelentik-e. Szintén megeshet, hogy újabb részletek derülnek ki az A321neo plus-plus-nak nevezett típus, új, kompozit szárnyakkal való továbbfejlesztéséről (amellyel pedig az Airbus vágna vissza a Boeing 797-nek), bár kevéssé valószínű, hogy konkrét bejelentés történik erről.

Nagy, vagy óriásmegrendeléseket pedig nem valószínűsítenek a szakértők, mert a légitársaságok és lízingcégek az elmúlt években tekintélyes szerződésállományt halmoztak fel.

Ami a többi gyártót illeti, az airinfo.org egyik cikkében olvasható lista szerint a Bombardier például egy CS300-assal (egyes hírek szerint az Air Baltic festésében, de ennek a hivatalos listán még nincs nyoma), valamint egy CRJ1000-essel, többek között, azonban ezek csak a szakmai napokon lesznek Párizsban. Az Embraer még nem közölte, mely típusait mutatja be, de vélhetően az új hajtóművekkel továbbfejlesztett E-Jet családja, az E2 szerepelni fog Le Bourget repterén.

Meglepetésre a hosszas késésekkel, problémákkal terhelt Mitsubishi MRJ-90-es is tiszteletét teszi Párizsban – igaz, csak a szakmai napokon.

Az ATR egy 72-600-assal készül, a magángépeket (is) gyártó vállalatok pedig, mint a Gulfstream, a Dassault vagy a Bombardier szintén több típussal is képviseltetik magukat. A katonai gépek listája is impozáns, a Herculestől az F-35-ösig és az Apache-ig sok minden megtekinthető lesz. Természetesen történelmi típusok is szerepelnek a programban, például DC-3-asok.