Miután Katarnak megtiltotta Egyiptom, Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek és Bahrein, hogy használja a magaslégterét, a Qatar Airways működésében súlyos zavarok keletkeztek. Szakértők szerint ugyanakkor a nemzetközi repülési szervezet, az ICAO egyezménye értelmében utóbbi két ország nem biztos, hogy jogszerűen járt el. Sajtóhírek szerint az ügy mögött az állhat, hogy Katar egymilliárd USA-dollár váltságdíjat fizetett az uralkodócsalád Irakban elrabolt tagjaiért, a pénz terrorszervezetekhez kerülhetett.

A Qatar Airways egyik Airbus A350-ese. Nagy kitérőkre kényszerül a légitársaság a légtérzárak miatt. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Qatar Airways egyik Airbus A350-ese. Nagy kitérőkre kényszerül a légitársaság a légtérzárak miatt. (Fotó: AIRportal.hu)

Hétfőtől kizárta a katari repülőgépeket légteréből négy közel-keleti ország. Amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, Egyiptom, Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek és Bahrein azért döntött így, mert szerintük Katar terroristaszervezeteket támogat. Emellett a diplomáciai kapcsolatokat is felfüggesztették azonnali hatállyal. A lépés légügyi következménye már most látható: a Qatar Airways repülőgépei kerülőkre kényszerülnek, hiszen a félszigeten lévő országot minden oldalról körülveszik a tiltást érvénybe léptető országok légterei.

Jelenlegi információk szerint mivel Bahrein ellenőrzi Katar magaslégterét is, a Dohába tartó repülőgépeknek 25000 láb (mintegy 7600 méter) magasságban kell megközelíteniük az Arab (Perzsa)-öböl fölött Katart – írja a ch-aviation.com portál.

A katari lajstromozású repülőgépek csak egy belépő és egy kilépő ponton keresztül közlekedhetnek. (Ábra: Flightradar24.com) | © AIRportal.hu

A katari lajstromozású repülőgépek csak egy belépő és egy kilépő ponton keresztül közlekedhetnek. (Ábra: Flightradar24.com)

További probléma, hogy a doha-i reptérről induló és oda érkező repülőgépek csak egy-egy ki- (RAGAS) és belépőponton (MIDSI) keresztül repülhetnek át a Bahrein által irányított légtérből (Bahrain FIR) Irán felé és vissza, mely kapacitás gondokat, késéseket okozhat. A kényszerkerülők súlyos anyagi vonzattal járnak, a megnövekvő menetidők és üzemanyag-költségek miatt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az aero.de portál idézi egy Dubajban dolgozó légügyi szakember, Mark Martin szavait, aki szerint a tiltások miatt néhány afrikai és az Indiai-óceán térségébe közlekedő Qatar-járatok gazdaságilag fenntarthatatlanná válnak. Egy elemzőcég pedig úgy véli, a bevételek 30 százalékkal is bezuhanhatnak az intézkedések következtében.

Az is kérdés, hogy a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ICAO vonatkozó, tranzitjogokról szóló egyezményét nem sérti-e a légtérből való kitiltás, ugyanis az Egyesült Arab Emírségek és Bahrein is aláírta e szerződést.

Az IATA épp konferenciát tart a mexikói Cancúnban, ahonnan a hírek szerint privátrepülőn hazautazott a Qatar Airways vezérigazgatója, Akbar Al-Baker. A szervezet vezetője, Alexandre de Juniac azt közölte, nem támogatják a légtérzárat, és remélik, a helyzet mihamarabb rendeződik.

Sajtóhírek szerint a kuvaiti emír, illetve a British Airways is közvetítőként léphet fel a konfliktusban. Utóbbi azért, mert a Oneworld légiszövetségbeli „szomszédsága”, illetve anyacége, az IAG-holding miatt is érintett a Qatar Airways problémájában, hiszen a katariaknak 20% feletti katari tulajdonrésze van a British Airwayst, az Iberiát, a Vuelinget és az Aer Lingust irányító holdingban.

A Financial Times forrásai szerint azért robbanhatott ki a konfliktus, mert a katari uralkodói család tagjaiért, akiket Dél-Irakban raboltak el a közelmúltban, mintegy egymilliárd USA-dollár váltságdíjat fizetett Katar. Ez a pénz vélhetően iszlamista terrorszervezetkhez kerülhetett, így a négy ország azzal vádolja a kis államot, hogy ezeket finanszírozza.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu