Nem tud az Airbus új megrendeléseket szerezni az A380-as típusra, ezért tovább csökkenti a kétszintes óriásgép gyártósorának sebességét.

Az európai repülőgépgyártó vezetése várhatóan hamarosan arról kényszerül döntést hozni, hogy havi egy darab alá csökkentsék az A380-as gyártósor kibocsátási rátáját, azaz éves szinten kevesebb, mint 12 darab A380-ast készítenek
– ezt Didier Evrard az Airbus programokért felelős alelnöke mondta Cancunban a IATA éves konferenciáján az ATW Online információi szerint, bár konkrét számokkal nem szolgált.

A gyártás nem áll le, de jelentősen lassul. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A gyártás nem áll le, de jelentősen lassul. (Fotó: Airbus)

A vállalat szakemberei azon dolgoznak, hogy a várható lépés pénzügyi hatásait mérsékeljék.

Amint arról korábban beszámoltunk, az Airbus már tavaly határozott az A380-asok gyártósorának havi egy darabra történő lassításáról.

2016-ban még 27 darab szuperjumbot bocsátott ki az Airbus, idén várhatóan 15 darabot készít el, 2018-tól pedig a gyár átáll az éves 12 darabra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Azért van szükség arra, hogy havi egy darab gép kibocsátása alá lassítsák a gyártósort, mert új eladás híján az Airbusnak már 2019-ben is vannak betöltetlen gyártási slotjai. Fabrice Brégier, az Airbus Commercial Aircraft elnöke pedig már korábban világossá tette, hogy amennyiben 2017 év végéig nem sikerül újabb példányokat értékesíteniük, a havi egy darab alá kell csökkenteni a gyártást.

Az Airbus minden követ megmozgat annak érdekében, hogy kisebb változtatásokkal vonzóbbá tegye a típus a légitársaságok számára.

A fedélzet átrendezésével a gyártó jelentősen, akár 80 fővel növeli a szállítható utasok számát, és egyes hírek szerint a wingleteket is kaphat a típus, hogy a szárnyak aerodinamikailag hatékonyabbak legyenek, ezáltal csökkenjen az üzemanyag-fogyasztás. Ugyanakkor az új generációs hajtóművekkel felszerelt A380neo típusról továbbra is hallgat a gyártó, úgy tűnik egyelőre, hogy eszük ágában sincs belevágni a típus megújításába.

Mindeközben az elsőként forgalomba állt A380-asok lízingszerződései a végükhöz közelednek, a típus első üzemeltetője, a Singapore Airlines négy régi A380-asát vonja ki hamarosan és a Malaysian Airlines is megválik hatdarabos flottájától. A használt A380-asok értékesítése vagy bérbe adása is nehézkes. A repülőgépeket tulajdonló lízingcég a gépek további sorsával kapcsolatban minden opciót mérlegel, köztük a VIP szállításra történő átalakítást is, de piaci pletykák szerint

még az sem zárható ki, hogy a Singapore első, mindössze tíz éves gépeire a szétszerelés és az alkatrészként történő értékesítés vár.

Időt és ezáltal életet akar nyerni az Airbus a típusnak

Készülnek Hamburgban az A380-as törzselemek.(Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Készülnek Hamburgban az A380-as törzselemek.(Fotó: AIRportal.hu)

Az A380-as gyártósor kapacitását az Airbus úgy alakította ki, hogy havonta négy darab repülőgépet tudjon elkészíteni.

A gyártás éves szinten (nem a teljes program, csak a gyártósor) 2015-ben fordult nyereségbe, amikor 27 repülőgépet adott át az Airbus.

A gyár számos költségcsökkentést hajtott és hajt végre annak érdekében, hogy a gyártósor évi 20 darab gép átadásánál, majd később évi 12 darabnál se legyen veszteséges.

Ennek egyértelmű következménye az lesz, hogy az A380 gyártósoron dolgozók számát drasztikusan csökkenteni kell, azonban az Airbus korábbi nyilatkozata szerint nem kell jelentős elbocsátásokra számítani, mert a vállalat többi programja [pl. az A350, A330neo] fel tudja szívni az A380-as gyártósoron feleslegessé váló szakembereket.

Az Airbus vezetői mindezek ellenére – nyilvánosan – még nem tettek le a típusról.

Abban reménykednek, hogy a gyártás lassításával néhány év időt nyernek, amíg az óriásgépek iránti kereslet ismét fellendül.
Ha ez bekövetkezik, a gyártósor kapacitását néhány év múltán újra felpörgethetik és 2030-ra akár évente akár 20-30 példányt adhatnak át a típusból.

A repülőgépgyártó piaci előrejelzései szerint az A380-as iránti kereslet növekedni fog, mert a légi utasok száma évről évre növekszik, a repülőterek kapacitása pedig egyre szűkösebb. Különösen érvényes ez az Airbus által ‘mega-city’ néven emlegetett olyan nagy gyűjtő-elosztó repülőterekre, melyből jelenleg 55 van a világon. Ezek a repülőterek egyenként jelenleg napi szinten több mint tízezer hosszú távon közlekedő utast kezelnek. Az 55 mega-city-ből jelenleg 47 számít döntően menetrend szerinti járatokat bonyolító repülőtérnek, ebből 38 repülőtérre jár az A380-as. A következő 20 évben ezeknek a mega-city-ként jellemzett repülőtereknek a száma 55-ről 93-ra fog nőni a gyártó előrejelzése szerint.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!