Az orosz UAC és a kínai Comac egy szélestörzsű repülőgép fejlesztését jelentette be, az első példányt legkésőbb 2027-ben szállíthatják le. De az se lenne meglepő, ha 2030-ra sem lenne semmi a típusból.

Épp csak teljesítette szűzfelszállását több évnyi késedelem után a kínai Comac C919-es típusa, a szakemberek máris egy újabb, elég nagy fába vágták a fejszéjüket. Nem csak amiatt, hogy eddig számukra ismeretlen területre, a szélestörzsűek piacára tévednek, hanem azért is, mert 2027-re már le is szállítanák az első példányt.

Az Aviation Week szerint a szakemberek már évek óta foglalkoznak koncepció szintjén az elképzeléssel, a gép részletes műszaki paramétereit és tartalmát most kezdik el összeállítani. Ennek hátteréül szolgál a China-Russia Commercial Aircraft International Corporation (CRAIC), amelyek Sanghajban jegyeztek be.

A C929-es első verziója 280 utas szállítására lesz képes, hatótávolság nagyjából 12 ezer kilométer, 7500 tengeri mérföld lesz, de lesz ennél rövidebb, 230 és hosszabb, 320 üléses változat is, utóbbi kettő azonban az alapváltozat iránti kereslettől függ.

A versenytársak közül – méretét tekintve – leginkább az Airbus A330-900-as áll közel az alapmodellhez, de az orosz gép szélesebb lesz, így elférnek benne a 9 székes sorok is, a konfiguráció 3-3-3 lehet majd.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Forrás: Twitter | © AIRportal.hu

Forrás: Twitter


A mindenre kiterjedő technikai specifikációval a tervek szerint 2018-ra végezhetnek, ekkora kezdenek el beszállítókat keresni a projekthez, de előzetesen már 169 cégnek küldtek érdeklődő levelet, ugyanakkor előnyben részesítik a kínai és orosz gyártók termékeit, ezt követik a vegyesvállalatok. A tesztpéldányt Rolls-Royce hajtóművekkel szerelik fel, később pedig az orosz Aviadvigatel PD-35-ös hajtóművet tehetik fel a típusra.

Annyi tudható még, hogy a szárnyakat és egyéb, szárnyon lévő alkatrészeket is kompozit anyagból készítik el, a kínaiak az 50 százalékban kompozitból készülő törzsért, a vezérsíkokért, az orrkúpért, az orrfutóért és szárnytövekért lesznek felelősek.

A tervező irodát 2018-ban nyitják meg Moszkvában száz mérnök alkalmazásával, a végösszeszerelő üzem viszont a tervek szerint Sanghajban lesz.

Pontos időpont az első leszállításra egyelőre nincs, de a partner cégek állítása szerint a tervezés, gyártás és engedélyeztetés nagyjából 10 évbe kerülhet. A típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges engedély iránti kérelmet 2019-ben szeretnék benyújtani. A gyártó 2023 és 2045 között hétezer szélestörzsű gépre lát igényt, ennek piaci értéke 1,500 milliárd dollár, és az igény leginkább a jelentősen fejlődő kínai piacról, valamint Ázsia-Óceániából és Oroszországból érkezhet.