A lapunknak nyilatkozó olasz légiközlekedési szakértő szerint az Etihad sem tudta, pontosan mit akar kezdeni az Alitaliával, ezért most az araboknak is ki kellene lépnie az olasz légitársaságból. Szerinte már 2001-ben hagyni kellett volna becsődölni a céget, és a Sabena és a Swissair mintájára újat indítani.

Dino Nikpalj, a bergamói L’Eco di Bergamo gazdasági lap főszerkesztő-helyettese, légügyi szakértő az AIRportal.hu-nak telefonon nyilatkozva azt mondta, az Alitalia jelenlegi helyzetét hosszú idő alatt alakította így a piac, mivel a nagysebességű vonatok már a 2000-es éve eleje óta nagy konkurenciát jelentettek a társaságnak. A helyzetet pedig súlyosbította, hogy megjelent a Ryanair és az easyjet, akik az olasz piac 50 százalékát lefedték.

Legutóbb, két évvel ezelőtt az Alitalia már arra sem volt képes, hogy önmagától tegyen a dolgok ellen, mert nem volt tőkéje, ekkor érkezett szakmai befektetőként az Etihad. De az arabok nem tudták, a mai napig nem tudják, hogy mit kezdjenek az Alitaliával – magyarázta Dino Nikpalj, majd hozzátette: ezt támasztja alá az is, hogy még csak cselekvési tervük, programjuk sem volt arra, hogy mit kellene csinálni. Ezek után Dino Nikpalj szerint a legkevesebb az, hogy az Etihad lelép.

Fotó: Alitalia | © AIRportal.hu

Fotó: Alitalia


Arra a kérdésre, hogy ki veheti át az arabok helyét Nikpalj azt mondta, egyelőre nem tudni. A Lufthansa világossá tette, hogy nem érdekelt az Alitalia 49 százalékának felvásárlásában, az Air France-KLM szintén nem jöhet szóba a nem rég történt szakítás után, és az állam sem növelné részesedését a társaságban. Ugyanakkor az állam elkötelezett abban, hogy megmentsék az Alitaliát, ennek jelenlegi módja az, hogy kölcsönöket biztosítanak az üzemeléshez.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Különböző uniós és olasz törvények miatt tegnaptól hat hónapig még biztosan üzemképes marad az Alitalia, addig van idejük valahogyan rendbe szedni a társaságot. Legkésőbb az év vége előtt nem sokkal történnie kell valaminek, különben az Alitalia nem éli meg 2018-at, ami már csak azért sem lenne jó, mert Olaszországnak szüksége van egy nemzeti légitársaságra, már csak a turizmus miatt is.

Arra a felvetésre, hogy a Swissair és a Sabena forgatókönyvét játsszák az el Alitaliával Nikpalj azt mondta, 2001 óta, a szeptember 11-i terrortámadásokat követő nagy bezuhanás óta mindenki ezt várja. Ha akkor meglépik, akkor a mai helyzet sem állt volna elő. Most már viszont túl komplikált lenne az uniós és olasz szabályok miatt, így a mostani helyzetet kell valahogy megoldani. Ennek része, hogy szerinte az Alialiát vezető három embernek is mennie kell, mivel alkalmatlanok a társaság vezetésére.

Az Etihad 2014-es résztulajdonossá válását követően, készült az arabok részéről egy stratégiai terv a vállalat átstrukturálására. Akkori közleményük szerint több havi munkával állították össze, és 2015 januárjában hozták nyilvánosságra, nem teljes részletességgel, üzleti megfontolásokból. Bár létezett, a jelek szerint nem vált be az elképzelés, az Alitalia nem tudott érdemben válaszolni a Ryanair és az Easyjet által támasztott kihívásnak és megfelelni más egyéb körülményeknek.

A szakértő arra is kitér, hogy már régen meg kellett volna lépni a Sabena és a Swissair csődjének, majd új cégben való újrakezdésének 2001-2002-es forgatókönyvét. Ez megtörtént, hiszen 2008-ban az Alitaliát csődbe engedték. Az Air One-nal egyesített új cég ekkor indult, az adósságokat kiszervezték és elengedték.

Ebbe az új vállalkozásba fektetett be végül az Etihad, ismét átformálva a holdingsturktúrát – így a mai Alitalia szigorúan véve nem az évtizedekkel ezelőtt alapított, nagy múltú cég, hanem egy alig több mint 6 éves vállalkozás. – a szerk.