Két amerikai légitársaság, a JetBlue és a Spirit is bejelentette, hogy a problémákkal terhelt új generációs Pratt&Whitney-hajtóművek miatt később veszi át A320neo és A321neo repülőgépeit, inkább a régebbi hajtóművekkel szerelt ceo-változatokból kér. A Pratt pedig elkezdte kiszállítani az egyik gondot okozó tömítésre szóló megoldását.

Takarékos és környezetbarát, de sok problémát okoz a légitársaságoknak. (Fotó: Pratt&Whitney)

Első három darab, új generációs A321neo típusú repülőgépét az amerikai JetBlue jövőre vette volna át, de a Pratt&Whitney-hajtóművek nagy nyilvánosságot kapott gondjai miatt ezek helyett régebbi hajtóművekkel szerelt A321ceo-kat kér – írja a flightglobal.com portál. Így jövőre nyolc helyett tizenegy darab A321ceo-t vehet át az Airbustól a fapados cég.

Steve Priest pénzügyi igazgató azt közölte, hogy a Pratt remek partner, és bizakodó a problémák megoldását illetően.

A JetBlue megrendelési listáján hatvan darab A321neo és huszonöt A320neo található, java részüket a Pratt áttételes hajtóművével kérte, bár előbbiek közül tizenöthöz még nem döntött, hogy ezt van a CFM konkurens LEAP-gyártmányát kéri-e.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mindezektől különállóan, pénzügyi okokkal magyarázva a légitársaság azt is bejelentette, hogy elhalasztja tizenhárom Airbusának átvételét a következő években, a flottafejlesztési tervek áttekintése miatt. Nyolc repülőgépet 2019 helyett csak 2023-ban vesz át, másik ötöt pedig 2020 helyett 2024-ben.

Előbbiek között három A321ceo és öt -neo van, utóbbi csoportban pedig csak A321neo. Így ezzel és az előbb említett cserékkel együtt a legelső A321neo-gépét 2019-ben veszi át a JetBlue.

Az igazgató közlése szerint ezzel csökkentik a tőkeberuházások mértékét. Azt is hangsúlyozta, megmarad az opciójuk arra, hogy a megrendelésből tizenöt A321neo-t a nagy hatótávú variánsra, az A321LR-re cseréljenek, erről 2017 végéig kell dönteniük.

A Pratt-hajtóművek problémái miatt a Spirit is bejelentettea flottafejlesztési terveinek módosítását. Jövőre egyáltalán nem vesznek át A320neo-t. A négy darab, 2018-ra előirányzott gépből kettőt 2019-re halasztottak, a másik kettő helyett pedig A320ceo-t kapnak, de már az idei év végén.

Ted Christie pénzügyi igazgató közölte, „frusztráltak” az A320neo Pratt-hajtóműveinek problémái miatt, de úgy véli, sikerül megoldani őket. Mint arról az AIRportal.hu is beszámolt, a Spirit ennek következtében leparkolta legalább három, már átvett A320neo-ját.

A Pratt&Whitney közlése szerint a Spirit A320neo-inak problémáját ugyanaz a tömítés okozza, amelyet más üzemeltetők is jeleztek.

A Pratt közlése szerint sikerült megoldást találni az egyik tömítésre (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Pratt közlése szerint sikerült megoldást találni az egyik tömítésre (Fotó: AIRportal.hu)

Ismert, Indiából jelentettek fémrészecske-szennyezéseket az olajban, a tömítések hibái miatt, de kiderült, túl korai korrózió is előfordul a Pratt új generációs hajtóművein. Korábban pedig az első példányokat hosszabb ideig kellett elindítás után hűtve alapjáraton tartani, emiatt a Qatar Airways le is mondott több A320neo-t, így lett a Lufthansa a bevezető légitársaság.

A gyártó közölte, az idei évben 350-400 áttételes hajtóművet szállít a repülőgépgyártóknak, folyamatosan dolgoznak a problémák elhárításán. Bejelentették, hogy elkészült egy javítási csomag is, amely egy tömítést érint, ennek beépítését meg is kezdték. Jelenleg az üzemelő hajtóművek negyede már megkapta a módosítást, a többi május közepéig készül el – közölte a gyár anyavállalatának vezérigazgatója, Greg Hayes.

A Spirit pénzügyi igazgatója azt is közölte, hogy mind a Pratt-tel, mind az Airbusszal tárgyalnak kompenzációról.