A hosszú távú járatok piaca telített a Delta szerint, ezért miután tavaly törölte tizennyolc Boeing 787-esre szóló megrendelését, most átgondolja Airbus A350-es és A330neo-igényét is. Konkrétumok még nem ismertek, lehetséges, hogy csak átütemezi hosszabb időtávra a gépek átvételét, de az is lehet, hogy versenytársaihoz hasonlóan néhány kisebb típusra módosítja egy-egy szélestörzsűre szóló szerződését.

Az első megnövelt felszállósúlyú, 242 tonnás A330-ast a Delta kapta, ezen a változaton alapul az új generációs A330neo (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az első megnövelt felszállósúlyú, 242 tonnás A330-ast a Delta kapta, ezen a változaton alapul az új generációs A330neo (Fotó: Airbus)

A három nagy egyesült államokbeli légiholding, a Delta a napokban tartott sajtótájékoztatót a negyedéves eredményeiről. Az eseményen Ed Bastian vezérigazgató pedig azt is közölte, hogy mivel telítettnek látják a hosszú távú járatok piacát, átgondolják a közeljövő flottafejlesztési terveit a szélestörzsű típusokat illetően – írja a Bloomberg.

Mivel a Boeing felé nincs ilyen típusokra szóló megrendelése, ez figyelmeztetés az Airbusnak. Ugyanis az európai gyártóval 2014-ben kötött szerződést huszonöt A350-900-as és és ugyanennyi A330-900neo megrendeléséről.

Amint az AIRportal.hu is beszámolt róla, a Delta a Boeing 787-esére szóló, tizennyolc darabos megrendelését tavaly decemberben mondta le, ezt még a bekebelezett Northwesttől örökölte meg, hasonló indokokkal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vezérigazgató szerint túlkapacitás van a szélestörzsű típusok esetében, ezért megvizsgálják, ez milyen következményekkel jár a Delta flottájában. A hosszú távú járatokra alkalmas repülőgépek megrendelési hulláma a jelek szerint a végéhez ért
– emlékeztet a Bloomberg.

Ismert, az American Airlines tavaly módosította A350-esre szóló megrendeléseit, időben kitolva a gépek átvételét, a United pedig azon gondolkodik, hogy az A350-esekre szóló megrendeléseinek egy részét kisebb típusokra váltja, és nem kér az -1000-es változatból.

A hírügynökség kérdésére az Airbus megerősítette, hogy tárgyalásokat folytat a Deltával, de részleteket nem árult el. Az európai gyártó, mint ismert, 2014-ben elég nagyot aratott a Delta ötven gépes A350-900 és A330neo megrendelésével. Előbbi típust a 747-esek leváltására szánná a légitársaság az idei évtől, utóbbiakkal pedig majd a 767-esek legidősebb példányait helyettesítené.

Grafika a Delta leendő A350-900-asáról (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Grafika a Delta leendő A350-900-asáról (Forrás: Airbus)

A Bloombergnek piaci szakértők, köztük a neves Scott Hamilton azt mondta: hasonlóan két társához, vélhetően a Delta is a gépek átvételi időpontjait tolja majd ki időben. Eközben talán keskenytörzsű típusokra is ajánlatokat kér majd, például Boeing 737 MAX-okra és A321neo-kra, de lehetséges, hogy az A330 regionális (kisebb súlyú és hatótávú) változata is érdekelheti, az egyelőre csak hírekben szereplő közepes méretű „Boeing 797-es” mellett – tette hozzá. Mindenesetre hangsúlyozta, hogy a várható lépés figyelmeztető.

Richard Aboulafia szerint a szélestörzsű típusok értékesítése lelassult, miután a piac „felszívta” a 2011 és 2015 között a Boeing, valamint az Airbus által 16 százalékkal bővített kínálatot. Emlékeztetett arra, hogy az amerikai gyártó többször is csökkentette a 777-esek gyártási rátáját, mert nem talál elég vevőt, az A330neo értékesítése pedig szintén nehezen halad.