2017. március 7-én gördült ki a brazil gyártó São José dos Camposban található gyárából az új generációs hajtóművekkel felszerelt Embraer E195-E2 regionális repülőgép prototípusa.

Forrás: Embraer | © AIRportal.hu

Forrás: Embraer

Bár a típus az eddigi legnagyobb utasszállító repülőgép a brazil repülőgépgyártás életében, az eseményt viszonylag szűk körben tartották, melyre csak a gyártó munkavállalói kaptak meghívást.

Az időzítés sem volt teljesen szerencsés, mivel tegnap debütált a Boeing 737 MAX 9 is, így a világ inkább Rentonra figyelt.

Mindezek mellett érdemes figyelmet szentelni az új generációs E-Jet család legnagyobb tagjának, az E195-E2-nek is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A típus első példánya várhatóan a következő hónapokban emelkedik majd levegőbe és 2019 első felében állhat majd kereskedelmi forgalomba, bár az első üzemeltető egyelőre még nem ismert.

Az E195-E2-esbe a jelenlegi E195-ös gépekhez képest plusz három üléssor szerelhető be. Az E195-E2 egyosztályos, sűrű székezéssel akár 146 utas szállítására képes, kényelmesebb, kétosztályos elrendezésben pedig 120 utast szállíthat. A repülőgép 24%-kal alacsonyabb egy ülésre és egy repülőútra vetített üzemanyag fogyasztással dicsekedhet elődjénél (E195).

A gyártó jelentősen megnövelte a típus hatótávolságát is, mely mintegy 450 tengeri mérfölddel haladja meg az előd-típus tudását, az E195-E2 hatótávolsága 2 450 tengeri mérföld (4 537 km).

A brazil gyártó szerint ezek a paraméterek alkalmassá teszik a típust arra, hogy a légitársaságok akár a kiöregedő kisebb Boeing 737-eseik, vagy Airbus A319-eseik lecserélésekor az E195-E2 típust válasszák.

A cég szakemberei abban bíznak, hogy a típus meggyőzően alacsony üzemeltetési költségei és a maximális 146 székes kapacitása miatt a fapados légitársaságok érdeklődését is kivívhatja és természetesen versenyképes választási lehetőség a regionális flottájukat fejlesztő hagyományos légitársaságok számára is.

A gyártó közleménye azt is kiemeli, hogy az E195-E2 10%-kal több utas szállítására képes a közvetlen versenytárs repülőgépénél (Bombardier CS300), miközben a repülőgép tömege megegyezik a rivális gépével.

Az E195-E2-es repülőgépeit is a Pratt & Whitney Geared Turbofan új generációs hajtóművei szerelték fel, hasonlóan a Bombardier CSeries családhoz. Ez a hajtóműcsalád az egyik választási lehetőség az A320neo típus esetében is.

A hajtóművek gyártása és üzemeltetése nem mondható problémamentesnek, bár az nem ismert, hogy az A320neo gépeknél felmerült korábbi és újabb hibák az E-Jetekre felszerelt hajtómű-változatokat is érintik-e.

Az Embraer az E2 program indítása óta 690 darab új generációs repülőgépre kötött megállapodást, melyből 275 a kötelező érvényű megrendelés, 415 pedig opció, vagy vásárlási jog.

Az új generációs E-jet család kisebb (középső) tagja, az E190-E2 a tervek szerint 2018 első felében áll forgalomba a norvég Widerøe légitársaság flottájában.

Így debütált az Embraer E195-E2