Az ATW Online szakértője szerint egyre kisebb esélye van az európai légitársaságoknak arra, hogy rentábilisan működjenek a piaci környezet változásai miatt.

Fotó: Flybe | © AIRportal.hu

Fotó: Flybe

Alan Dron publicisztikájában rámutatott arra, amiről kollégái is beszéltek már, hogy a regionális légitársaságoknak már most nagyon ügyesen kell balanszírozniuk, hogy fenntartható és rentábilis útvonalakat találjanak és üzemeltessenek, már most nagyon szűk a rés az e fajta üzemelésnek.

Mivel túl kevés az utas, ezek a légi összeköttetések életképtelenek lehetnek, de ha egy regionális cég képes jó táptalajú járatot találni és üzemeltetni azzal a diszkontok figyelmét is felkeltik, akik így rárepülhetnek az útvonalra és ezzel veszélyt jelenthetnek a magasabb árszínvonalon dolgozó regionálisokra.

Ezt a folyamatot az elmúlt évek alacsonyabb kerozinára nem hogy gyengítette, de erősítette is, mert a diszkontok is merészebben vágtak bele járatfejlesztési terveikbe azokon a területeken is, ahol rizikósabb a rentábilis üzemelés.

Ezt alátámasztja az is, hogy a regionális cégeknél lassabb mértékben egyik légitársaság sem növekedett kisebb mértékben, a flotta pedig nem hogy fiatalodott volna, de öregedett is, ráadásul nagyobb mértékben, mint a légiközlekedési piac más szereplőinél, a diszkontok pedig fiatalítottak. Ezt a folyamatot csak részben tudta ellentételezni, hogy a turbólégcsavaros gépek száma némileg növekedett, ezeket viszont az utasok kevésbé szeretik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A helyzetet Európai Befektetési Bank (EIB) próbálja enyhíteni azzal, hogy 1 milliárd euróig tőkét biztosít regionális cégeknek és úgy tudni, sokan már a véső tárgyalási fázisban vannak. A friss pénzt a cégek új gépek vásárlására fordíthatják. Ez két fronton is segít a regionálisoknak: egyrészt csökkenti az üzemelési költségeket, másrészt az emisszió-kibocsátás miatt kevesebb bírságot kell fizetniük.

Ezzel kapcsolatban a cégek hiába várják az Európai Egységes Égbolt (SES) projekt előrehaladását, amely a rövidebb útvonalakkal szignifikánsan tudná csökkentei a kibocsátott szén-dioxid mennyiségét.