A jövő héten jelentheti be az IAG holding, hogy a tulajdonában lévő ír Aer Lingus hét darab megnövelt hatótávú, új generációs hajtóművekkel felszerelt Airbus A321LR-t állít üzembe. Szintén szólnak arról hírek, hogy a Lufthansa fapadosa, a Eurowings is érdeklődik a típusváltozat iránt. Az IAG eközben azon is gondolkodik, hogy a kanadai Bombardier C-Series típuscsaládjából is rendeljen az ír légitársaságnak, a British Airwaysnek és az Iberiának egyaránt.

Az ír légitársaság A320-as típuscsaládra épülő keskenytörzsű flottájába jól illeszkedne a megnövelt hatótávú A321LR (Fotó:AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az ír légitársaság A320-as típuscsaládra épülő keskenytörzsű flottájába jól illeszkedne a megnövelt hatótávú A321LR (Fotó:AIRportal.hu)

Feltehetőleg a február 24-i eredményközlő konferenciáján jelenti be az IAG holding, hogy a tulajdonában lévő Aer Lingus ír légitársaságnak az Airbus új generációs hajtóművekkel szerelt, megnövelt hatótávú A321LR típusváltozatából hét darabot rendel.

A Bloombergnek nyilatkozó névtelenséget kérő források szerint valószínűleg lízingszerződéssel jut majd a cég a repülőgépekhez, tehát nem közvetlen megrendelésről lesz szó.

Willie Walsh, a holding vezetője már korábban is többször nyilatkozott pozitívan az A321LR-ről, amely szerinte jól passzolna az Aer Lingus profiljába, főképp az Egyesült Államok keleti partvidékének városaiba közlekedő járatain. Novemberben pedig arról szóltak a hírek, hogy az Airbustól jó előzetes ajánlatot kaptak a típusváltozatra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az A321LR-ekkel az Aer Lingus öregedő Boeing 757-eseit váltanák le, valamint néhány, A330-assal kiszolgált útvonalra is beállítanák, az eddigi egyetlen járat helyett kettőt indítva, ezzel frekvenciát növelve az adott célállomásra.

Az IAG nem kommentálta az értesülést. A hírügynökség a cikkében emlékeztet arra, hogy az ír légitársaság egyre erősebb konkurenciával kénytelen szembesülni a Norwegian ottani jelenléte miatt. A norvég fapados, ahogy arról az AIRportal.hu is írt, írországi városokból több transzatlanti járatot is készül indítani az új generációs Boeing 737 MAX 8-asaival, vélhetően a típus bevezető légitársaságaként.

Az anyakonszern eközben arról is tárgyal az American Airlines illetékeseivel, hogy az Aer Lingust is bevegyék a transzatlanti együttműködésbe, a British Airways és az Iberia mellé (amelyek szintén a holding tulajdonai).

Mint ismert, az A321neo alapján készülő, várhatóan 2019-től rendelkezésre álló LR verzió három kiegészítő üzemanyagtartállyal, 97 tonnára megnövelt legnagyobb felszállósúllyal mintegy 7400 kilométert is képes lesz megtenni (a sztenderd verzió hatezer kilométere helyett), és két osztályos elrendezésben akár 206 utast is szállíthat majd. A Norwegian harmincat már megrendelt, de fix szerződése van az Azores Airlinesnak is, ezen kívül kifejezte érdeklődését többek között a TAP, a Jetblue és az SAS is.

Eközben a Lufthansa fapadosa, a Eurowings is élénken érdeklődik az A321LR iránt, Oliver Wagner kereskedelmi igazgató szerint „nagyon alaposan megvizsgálják” a típusváltozatot.

Az anyaholdingnak negyvenöt példányra van megrendelése az ennek alapját jelentő A321neo-ból, de jelenleg nincs információ arról, hogy ebben vannak-e LR verziók. A Eurowings jelenleg A330-asokat üzemeltet a hosszú távú járatain.

Az aero.de portálnak Wagner hangsúlyozta, hogy semmilyen döntést nem hoztak még, bár kétségtelen, hogy például olyan, kisebb forgalmú járatokon opció lehetne, mint a Düsseldorf-New York.

Azonban azt is hozzátette, hogy Németország épp egy kicsit keletebbre fekszik ahhoz, hogy a típusváltozat tervezett hatótávolsága elég legyen, egy fapados cégnek nagy kihasználtságú járatokat kell üzemeltetnie, legalább 170-180 utassal. (Vélhetően arra utalt ezzel, hogy szerintük csak csökkentett terheléssel, a maximális befogadóképességhez képest kevesebb utassal-csomaggal jutnának el egy német városból az Egyesült Államok keleti partvidékére.)

A Norwegian azonban nem csak Írországból közlekedne Boeing 737 MAX-aival, hanem egy korábbi közlésük szerint a megrendelt harminc darab A321LR-jeiből Németországban is állomásoztatnának néhányat, és innen szintén az Egyesült Államokba közlekednének. Az aero.de szerint Thomas Ramdahl alelnök úgy véli, akár az USA közép-nyugati részét is elérnék a típussal.

Játékban a C-Series?

Az aerotelegraph.com arról ír, hogy egy belfasti lapértesülés szerint az IAG holding szintén a február 24-i konferenciáján bejelentheti azt is, hogy C-Series típuscsaládba tartozó repülőgépeket rendel a kanadai Bombardier gyártól. Azt nem tudni, hogy a kisebb, CS100-as, vagy a nagyobb, CS300-as változatról van-e szó, esetleg mindkettőről.

A névtelenséget kérő informátorok szerint mind az Aer Lingus, mind a British és az Iberia kapna az új generációs kanadai típusból.

A portál emlékeztet arra, hogy Willie Walsh többször is pozitívan nyilatkozott erről a típusról is. Most az észak-írországi (ahol a C-Series néhány részegységét is gyártják) információkat sem az IAG, sem a Bombardier nem akarta kommentálni.

Információk szerint a kanadai C-Series típuscsalád is versenyben van az IAG holdingnál, de hogy mely változatot rendelnék meg, arról nincsenek hírek (Forrás: Bombardier Aerospace) | © AIRportal.hu

Információk szerint a kanadai C-Series típuscsalád is versenyben van az IAG holdingnál, de hogy mely változatot rendelnék meg, arról nincsenek hírek (Forrás: Bombardier Aerospace)