Harminchat turbólégcsavaros utasszállító repülőgépre szerzett megrendelést és nyolcvanat gépet adott át 2016-ban az ATR, de így is dominálja a saját szegmensét a francia gyártó.

Grafika: ATR | © AIRportal.hu

Grafika: ATR

A dél-franciaországi Toulouse-ban működő repülőgépgyártó 2016-ban 80 darab repülőgépet adott át mely némi visszaesést jelent a 2015-ben elért 88 darabos és a 2014-ben elért 83 darabos számhoz képest.

A 2016 legyártott mennyiség azonban így is a harmadik legjobb évét reprezentálja a regionális repülőgépgyártónak és a valaha mért második legjobb év az elért 1,8 milliárd dolláros forgalmat tekintve.

Az elmúlt évben a gyártó összesen 36 darab repülőgépet értékesített, melyből 34 darab ATR 72-600-as és két darab rövidebb törzsű ATR 42-600-as új generációs turbó légcsavaros repülőgép volt.

A megrendelések száma jelentős visszaesést mutat a 2015-ben eladott 76 darabhoz képest,
melyet az alacsony olajárakkal és a regionális repülőgépek piacán tapasztalható nehézségekkel magyaráz a cégvezetés.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az ATR abban bízik, hogy a világban tapasztalható gazdasági fellendülés és a növekvő olajárak meghozzák a kedvét az üzemeltetőknek ahhoz, hogy többet rendeljenek a rövid repülőutakon rendkívül jó gazdasági mutatók mellett üzemeltethető 42-78 utas szállítására képes repülőgépekből.

Ugyanakkor a rivális Q400-asokat gyártó kanadai Bombardiert azzal vádolják a franciák (a brazil Embraerrel karöltve), hogy a CSeries jetek gyártására kapott állami támogatások közvetetten a turbó légcsavaros repülőgépek piacára is torzító hatással lehetnek, ami a Q400-asok árazásában nyilvánulhat meg. Mint ismert, a Bombardier ellen a WTO is vizsgálódik a Québec állam és a kanadai szövetségi kormányzat által nyújtott támogatások ügyében.

Az egyre komolyabb piaci kihívások ellenére az 50-90 fős regionális utasszállító repülőgépek szegmensében a gyártó 35% fölé tudta növelni a piaci részesedését 2010 óta.

A 2016. év végén az ATR könyveiben szereplő rendelésállomány (backlog) még akkor is három évre lekötné a teljes gyártósor kapacitását,
ha a következő időszakban egyetlen repülőgépet sem tudnának értékesíteni.

Jó hír ugyanakkor, hogy az ATR sikerrel zárta a tárgyalásokat az Iran Airrel 20 darab ATR 72-600-as repülőgép kötelező érvényű megrendeléséről, plusz 20 darab repülőgép opciós megvásárlásáról. A listaárakon 540 millió euró értékű szerződést hamarosan aláírhatják a felek a Reuters szerint.

Az ATR-t 1981-ben alapították, a gyártó azóta több, mint 1500 darab repülőgépet értékesített. Az ATR repülőgépek a világ közel 100 országában, mintegy 200 üzemeltetőnél teljesítenek szolgálatot. A toulouse-i központú gyár 50-50%-ban az Airbus és az olasz Leonardo tulajdona.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!