A fapados légitársaságok által üzemeltetett hosszútávú jártatok éve lehet 2017, ugyanis, ha kiderül, hogy a 737 MAX-ok ebben a szegmensben is jól használhatók a Norwegiannél, akkor mindenki elkezd utánuk menni.

A Skift elemzésében rámutatott, hogy a kulcsmomentum a Boeing 737 MAX piaci bevezetése lehet, mivel a gép hatékonyságjavulásának köszönhetően már az Egyesült Államok és Európa közötti útvonalon is képes lehet gazdaságos járatokat teljesíteni. Az eddigi specialista, a Norwegian eddig Dreamlinereket használt a két kontinens között, első keskenytörzsű Boeingjei júniusban érkeznek meg és év végéig hetet vehetnek át a tervek szerint.

A Norwegian már korábban bejelentette, hogy USA-beli másodlagos reptereket venne célba európai bázisairól, akkor viszont még nem nagyon volt konkurenciájuk. Most már van, bár egyelőre az izlandi Wow Air még kicsi. De állatorvosi lónak tökéletes, kiderülhet, hogy más is képes-e arra a sikerre, amire a Norwegian.

A 737 MAX érkezése felboríthatja a diszkont piacot. (Grafika: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A 737 MAX érkezése felboríthatja a diszkont piacot. (Grafika: Boeing Company)


Björn Kjos korábbi nyilatkozatai szerint a 737 MAX az ő üzemelési környezetükben egyes hosszútávú járatokon olcsóbban üzemeltethető lehet, mint a 787 Dreamliner,

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

ami azt jelenti, hogy a mostaninál is alacsonyabb, nagyjából 20 ezer forintos egyirányú árat is kínálhatnak a norvégok.

Ha a recept bejön, az szinte az összes nagy szereplőt rászabadíthatja a szegmensre, élükön a nagy hálózatosok diszkontjaival. Az idő közben forgalom szempontjából legnagyobbá váló Ryanair egyelőre kivár, pont most ütött nyélbe egy üzletet, amelynek köszönhetően hosszútávú járatok feeder légitársasága lehet, tehát ők hordhatják az átszálló utasokat az Aer Lingus és a Norwegian egyes járataira.

A hálózatosok diszkont cégei, az Eurowings, az IAG és az Air France-KLM is ráállhat a piacra már csak azért is, hogy ne hagyják túl nagyra nőni a Norwegiant. Még ebben az évben el is indul a francia-hollandok diszkontja, és az International Airlines Group is hasonló lépést fontolgat, legutóbbi hírek szerint az Iberia Express alapjain.

Az IAG vezetője, Willie Walsh korábban még azt mondta, a diszkont modell legfeljebb négyórás úton lehet életképes, mert az emberek nem fogadnák el, hogy egy ennél hosszabb úton fizetnie kéne az ellátásért, még a vízért is. A Norwegian viszont bebizonyította, hogy ez így nem igaz, és működik a modell.

De idén jön a kelet is, az Air Asia X 2012 után sokkal hatékonyabb, így olcsóbban üzemeltethető gépekkel térhet vissza Európába, és a Sigapore Airlines fapadosa, a Scoot is szemet vetett már Európára a korábbi nyilatkozatok szerint.

Az Air Asia X és a Scoot meg megjelenhet a piacon ebben az évben. (Fotó: Scoot Airlines) | © AIRportal.hu

Az Air Asia X és a Scoot meg megjelenhet a piacon ebben az évben. (Fotó: Scoot Airlines)


Egyelőre annak nagyon kicsi az esélye, hogy ebbe a játékba magyar szereplő is beszálljon a Wizz Airrel. Váradi József vezérigazgatót korábbi sajtótájékoztatókon többször is kérdeztük ezzel kapcsolatban, de a válasz mindig ugyanaz volt: a Wizz nem tervezi a fapad hosszútáv bevezetését, mert nem erre optimalizálták az üzleti modellt. Konkrétan a Wizz Air modelljébe semennyire nem fér bele ez a fajta üzemelés is, így egyelőre marad az európai LCC szegmens.

Ha a folyamat eszkalálódik Európában, akkor a nagy hálózatosoknak fel kell kötniük a gatyájukat. Ma már a legtöbben a gyűjtő-elosztó központokon keresztül szállított hosszútávú utasokból élnek, pontosabban a tengeren túli és transzkontinentális járatokon tudnak jól keresni. Ha a forgalom áttevődik a diszkont leányvállalatokra az a nagy hármasnak azért fájhat, mert bár az utas a cégcsoporton belül marad, jóval kisebb hasznot tudnak a légicégek húzni az üzemelésből. Legfeljebb a kiegészítő árbevétel lesz nagyobb például a fizetős catering és az egyéb szolgáltatások miatt. Ha az olajárak az eddigieknél jobban megemelkednek, akkor lesz pár álmatlan éjszakája Willie Walshnak, Carsten Spohrnak és Jean-Marc Janaillac-nak.