A repülő-szerencsétlenségeket vizsgáló Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) és az Aviation Safety Network (ASN) összesítése szerint a 2016-os légikatasztrófákban mintegy háromszázhuszan haltak meg. Ez több mint kétszázzal kevesebb az egyébként szintén jó adatokat mutató 2015-höz képest, a tavalyi év minden idők második legbiztonságosabb éve volt. A tavalyi 35 millió különféle repülőútból tizenkilenc olyan baleset történt, amely halálos áldozatot követelt.

Bár voltak súlyos balesetek a mögöttünk hagyott évben, a civil légiközlekedésben az egyik legbiztonságosabb esztendő volt 2016. Az aero.de cikke szemlézi két, a repülő-szerencsétlenségekkel foglalkozó szervezet adatait.

A hamburgi intézmény, a Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) és a holland Aviation Safety Network (ASN) eltérő módszertan szerint számol. Előbbi csak azokat a civil légiközlekedési eszközöket veszi tekintetbe, amelyek 5,7 tonnánál nehezebbek és legalább tizenkilenc utast szállítanak. Utóbbi azonban már a tizennégy üléssel rendelkezőket is beleszámítja a statisztikáiba. Az ASN adatai szerint a statisztikák vezetése óta minden idők második legbiztonságosabb éve volt a tavalyi.

Tizenkilenc olyan baleset volt a világban tavaly, amely halálos áldozatot követelt (Forrás: Aviation Safety Network) | © AIRportal.hu

Tizenkilenc olyan baleset volt a világban tavaly, amely halálos áldozatot követelt (Forrás: Aviation Safety Network)


A katonai járműveket egyik szervezet sem vette számításba, így az orosz légierő karácsonykor lezuhant, többek között a híres Alexandrov-kórus szinte egészének halálát okozó katasztrófája nincs benne az adatokban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A két repülésbiztonsággal foglalkozó szervezet fentebbi, eltérő számítási módszere szerint 321, illetve 325 áldozatot követeltek a 2016-os szerencsétlenségek. Az előző, 2015-ös év mérlege 521, illetve 560 halott volt a két intézmény szerint.

A legnagyobb katasztrófák között volt a bolíviai LaMia repülőgépének balesete, amelyben hetvenegy ember halt meg, a Chapecoense futballcsapat tizenkilenc tagjával együtt. A jelek szerint merénylet miatt lezuhant Egyptair-repülőgép, valamint a Flydubai 737-800-asának rosztovi lezuhanása szintén súlyos eset volt.

Az Emirates 521-es járatának, egy Boeing 777-esnek a dubaji reptéren történt „látványos” balesete nem követelte az utasok vagy a személyzet életét, a fedélzeten tartózkodó háromszáz ember megúszta, ám egy tűzoltó meghalt a hatalmas lángokkal égő gép oltása közben.

Az ASN adatai szerint tavaly 35 millió civil járatot teljesítettek, ezek közül tizenkilenc baleset járt halálos áldozatokkal.

A világ légitársaságai 2016-ban mintegy 3,7 milliárd utast szállítottak, ez tizenkétszer annyi, mint 1970-ben – idézi az aero.de a német légiközlekedés magán- és állami szereplőit tömörítő BDL szövetség adatait.

Míg a hetvenes években az esély, hogy az ember egy utasszállító repülőgépen életét veszítse, 1:264 000-hez volt, ez tavaly 1:12 847 000-re csökkent. Tehát a civil repülés negyvenkilencszer biztonságosabbá vált az elmúlt negyven évben – közölte a BDL.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!