CímlapLégiközlekedési hírek, cikkek  Négymilliárdot kap a Wizz Air a nyugat-balkáni járatokért

Négymilliárdot kap a Wizz Air a nyugat-balkáni járatokért

Szerző: AIRportal.hu | Dátum: 2017.01.02. 17:19


Több mint négymilliárd forintot fizet az állam a Wizz Airnek azért, hogy a diszkont légitársaság elindítsa és négy éven át üzemeltesse járatait Budapestről a nyugat-balkáni fővárosokba - számolt be cikkében a Magyar Nemzet.

A 2024-es olimpiai pályázatot népszerűsítő repülőgép-festésekért állítólag nem kapott (külön) pénzt a Wizz Air. <br />(Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu
A 2024-es olimpiai pályázatot népszerűsítő repülőgép-festésekért állítólag nem kapott (külön) pénzt a Wizz Air.
(Fotó: AIRportal.hu)
December közepén jelentette be Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója, hogy cége nyerte azt pályázatot, melyet Budapest és a nyugat-balkáni fővárosok közötti légijáratok elindítására írt ki a a magyar állam.

A decemberi sajtótájékoztatón azt nem közölték, hogy a járatok elindításáért mennyit fizet a magyar adóforintokból a diszkont légitársaságnak az állam, de az Európai Unió hivatalos lapjában december 31-én közzétett tájékoztatásból a lap kiderítette:
több mint négymilliárd forintjukba kerülnek a magyar adófizetőknek a Tiranába, Podgoricába, Szkopjébe, Szarajevóba és Pristinába 2017 áprilisától négy éven át hetente két alkalommal közlekedő járatok.

A lap cikke megemlíti, hogy a pályázat a magát „de facto” Magyarország nemzeti légitársaságának aposztrofáló Wiz Airre volt szabva: a formailag nyílt, a gyakorlatban azonban célzottnak tűnő kiírás szerint csak olyan cégek jelentkezhettek, amelyeknek nyolcévesnél fiatalabb a repülőgépflottájuk, és magyarországi a karbantartási bázisuk. A gépeknek legalább 30 utas szállítására kell alkalmasaknak lenniük. Szintén feltétel volt, hogy a jelentkezést magyar nyelven kellett beadni. E kitételeknek pedig egyértelműen csak a Wizz Air tudott megfelelni. A célzott kiírásra utal az is, hogy a kiíró semmilyen elvárást nem rögzített azzal kapcsolatban, hogy költséghatékonysági okokból az utasszámhoz igazodó gépekkel repüljön a szolgáltató. Azaz alkalmanként néhány tucat utast 180 férőhelyes Airbusokkal szállíthat a Wizz Air.

A lap cikke arra is emlékeztet, hogy a nyugat-balkáni városok és Budapest között 2012 februárjáig, a Malév bedőléséig volt közvetlen kapcsolat; hajdan ténylegesen is jövedelmező volt a magyar légitársaság számára a járatok üzemeltetése, amelyekkel a magyar főváros és a nyugat-európai központok között közlekedő járatokra „hordták rá” az utasokat – javarészt ENSZ-diplomatákat, vendégmunkásokat és üzletembereket.

A Magyar Nemzet cikke szerint a most újraosztott szolgáltatás hozadéka ugyanakkor kétséges. A közszolgáltatási jelleg akkor érvényesül a légiiparban, ha például egy állam egy-egy szigetre vagy régióba egyéb szolgáltatás híján szükségesnek látja a légi összeköttetés megteremtését. Ilyenre példa a Spanyolország és a Kanári-szigetek, illetve Portugália és az Azori-szigetek közötti légi kapcsolat.

A Budapest és a nyugat-balkáni városok közötti járatoknál azonban inkább arról van szó, hogy a Wizz Air állami szubvenció mellett csak névleg szállít majd Budapestre utasokat, valójában ráhordó szerepet lát el nyugat-európai célpontok felé induló járataira.
follow us in feedly

Vissza a Magyar légiközlekedés rovathoz

  Oda-vissza        Egyirányú

Honnan

BudapestBécs

Hova

LondonPárizsBarcelona

Odaút

Visszaút

Felnőtt

Gyerek

Csecsemő

+/- 3 nap

Business

Repülőjegy keresés
Hirdetés

Hozzászólás Szerző: djfox | Dátum: 2017.01.02. 18:12 | Re: Négymilliárdot kap a Wizz Air a nyugat-balkáni járatokért


"csak névleg szállít majd Budapestre utasokat, valójában ráhordó szerepet lát el nyugat-európai célpontok felé induló járataira"

Nem hinném, hogy annyira sok utas lesz átszálló a Wizz-nél. Ha egy hagyományos társaság lenne, akkor ez logikus következtetés lenne, de mivel jelenleg semmilyen formában nem lehet átszállásos jegyet venni a Wizznél, így csak néhány elszánt fiatal lesz az, aki bevállalja az átszállást.

A támogatással kapcsolatosan nem úgy volt, hogy majd a veszteséget kárpótolják??? Nem úgy emlékszem, hogy az lett volna mondva, hogy aki nyer a pályázaton, az kap egy összeget, amiért majd repülni fog oda.
djfox
100-299 hsz.
100-299 hsz.
 
Hozzászólások: 114

Hozzászólás Szerző: taxavol | Dátum: 2017.01.02. 18:34 | Re: Négymilliárdot kap a Wizz Air a nyugat-balkáni járatokért


Ha jól értem, a négymilliárd nem egy évre, hanem összességében értendő a négy évre - vagyis több mint 200 hétre, heti két járattal öt úticélra tehát több mint 2000 oda- és ugyanennyi visszaúti járatra. Ha így nézem, nem egy hajmeresztő összeg, tudván azt is, hogy például Szarajevó a drága repterek közé tartozik. Hogy ezeknek mennyire lesz közszolgáltatás jellege, az erősen kétséges, de hogy indokolatlan a felkínált kapacitás, az teljesen biztos. A hasonló "thin line"-okat régebben is BASe repülte a Malévnak (mint Zágráb, Ljubljana, Kolozsvár), ez a lehetőség most jól jött volna nekik, ha nem lettek volna a kiírásban az ismert kritériumok....
taxavol
Új felhasználó
Új felhasználó
 
Hozzászólások: 2

Hozzászólás Szerző: e30st | Dátum: 2017.01.02. 18:47 | Re: Négymilliárdot kap a Wizz Air a nyugat-balkáni járatokért


Ez a 4milliárd azt jelenti, hogy járatpáronként durván 2.000.000Ft a támogatás, vagyis utasülés/irányonként 5000Ft. Ez egyáltalán nem sok, én kicsit többre is számítottam. Nem akkora deal ez a wizznek, hogy itt is korrupciót kelljen kiáltani.
A kiírás lehet hogy elég erősen a wizzre volt szabva, de más is indulhatott volna, ha nagyon akarja. Austrian ide telepíthetett volna 1-2 regional jetet, amit a LuftiTechnik szervizel, és felvesznek 50 embert sztyuvinak és pilótának. Ryanair is meg tudta volna csinálni, és még sokan mások.
Én csak abban reménykedtem, hogy nem lesz az, hogy Andy Vajna vagy Habony szerez gyorsan egy használt Q400-ast és azzal repüli irdatlan magas támogatásért cserébe, és örülök hogy ez nem is jött össze.
Az Oszkó Péteres wizzair pedig mindig is inkább lesz a szememben balos, mint jobbos, nem hinném hogy itt piszkos alkuk vannak a háttérben.
e30st
50-99 hsz.
50-99 hsz.
 
Hozzászólások: 87

Hozzászólás Szerző: slowhand | Dátum: 2017.01.02. 18:59 | Re: Négymilliárdot kap a Wizz Air a nyugat-balkáni járatokért


Az meglepő lenne, ha hirtelen kiadnák valakinek üzemeltetésre ezeket a járatokat, aki gombokért lerepüli egy öreg ATR-rel, amire rákasírozzák a Wizz emblémát? Vagy ezt kizárja a szerződés? Oké, hogy 8 évesnél fiatalabb flotta kellett, hogy megnyerjék, de a szerződés kizárja, hogy más gépekkel repüljék le?
slowhand
50-99 hsz.
50-99 hsz.
 
Hozzászólások: 52

Hozzászólás Szerző: pucalaca | Dátum: 2017.01.02. 20:02 | Re: Négymilliárdot kap a Wizz Air a nyugat-balkáni járatokért


Politika mentesen!:
Én is ezt számolgattam mennyit adnak így járatonként támogatást. Már csak arra lennék kíváncsi mennyibe jön ki egy járat költsége egy útra. Nem ismerem az adatokat de nekem a 2 millió úgy tűnik mintha akkor is megérné már ha üresen mennek. De persze ez gondolat csak. Nem tudom mennyi a költségük.
A MALÉV élt, él és élni fog!
pucalaca
500-999 hsz.
500-999 hsz.
Avatar
 
Hozzászólások: 512

Hozzászólás Szerző: djfox | Dátum: 2017.01.02. 20:45 | Re: Négymilliárdot kap a Wizz Air a nyugat-balkáni járatokért


e30st írta:járatpáronként durván 2.000.000Ft a támogatás, vagyis utasülés/irányonként 5000Ft


Szerintem ez már nagyon sok pénz "veszteség kompenzálás" címen. 10 000Ft/retúr jegy kb 1 órás útra -> nem ismerem az A320 költségeit, de nem lennék meglepve, ha ebből már kijönne az út költsége, vagyis amennyi jegyet eladnak, az már haszon lenne.

slowhand írta:Az meglepő lenne, ha hirtelen kiadnák valakinek üzemeltetésre ezeket a járatokat, aki gombokért lerepüli egy öreg ATR-rel, amire rákasírozzák a Wizz emblémát?


A Wizznek szerintem jól jön egy kis plusz repült óra, ez a heti 2x4 járat nem terhel le egy gépet, hiszen csak napi 1 járatról van szó, amit 3 óra alatt teljesítenek. Ha ezért beszereznének egy új típust, azzal csak gond lenne, ráadásul ott állna kihasználatlanul, mert más járatra nem tudnák beforgatni. Így meg ha 5000ft-os jegyeket fognak reklámozni, akkor nem csodálkoznék, ha megtöltik a 180 személyes gépet.
djfox
100-299 hsz.
100-299 hsz.
 
Hozzászólások: 114

Hozzászólás Szerző: OKdoki | Dátum: 2017.01.03. 01:34 | Re: Négymilliárdot kap a Wizz Air a nyugat-balkáni járatokért


A kerozin európai átlagára jelenleg kb. 510$/tonna. Egy Tirana oda-vissza kevesebb lehet, mint tíz tonna. Ez olyan egy millió forint. Viszont, van még a reptéri illeték, személyzet költsége, repült idő költsége, a gép bérleti díjának erre az útra eső költsége, irányítás költsége, stb. Nem lövünk mellé, ha azt mondjuk üresen aligha éri meg. Ha viszont összejön 30-50 utas akkor már működhet. Plusz, egy gép jobb kihasználtságát is segítheti, ha egyébként nem sikerült jövedelnezőbb járatra betervezni. Ez lehet a magyarázat arra, miért nem fordultak más európai légitársaságok az EU megfelelő szervéhez, a célzott kiírás helyesbítésének kérelmével. Egyszerűen marginális lehetőség. Csak az eleve itt állomásoztat ott gépekkel éri meg napi egy fordulót betervezni. Abból is csak azzal, amit nem sikerült jobban jövedelmező irányba elküldeni.
OKdoki
300-499 hsz.
300-499 hsz.
 
Hozzászólások: 338
Szólj hozzá az AIRportal.hu híreihez a Facebookon

Vissza: Légiközlekedési hírek, cikkek


Vissza: Hírek, cikkek: Magyarországi légiközlekedés, Ferihegy archívum


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Bing [Bot] valamint 1 vendég

Hirdetés