CímlapLégiközlekedési hírek, cikkek  Utasszállító repülőgépeket vásárol a Magyar Honvédség

Utasszállító repülőgépeket vásárol a Magyar Honvédség

Szerző: AIRportal.hu | Dátum: 2017.01.02. 11:59


Használt keskenytörzsű utasszállító gépeket - Boeing 737-eseket vagy Airbus A320-asokat - vásárol a magyar kormány a honvédségnek az expedíciós missziók személyi váltásának kiszolgálására, és a Malév megszűnése óta szünetelő nemzeti légi evakuációs képesség helyreállítására és delegációk szállítására - számolt be cikkében a Magyar Nemzet.

Boeing 737-800NG az amerikai repülőgépgyár festésében. (Forrás: Boeing) | © AIRportal.hu
Boeing 737-800NG az amerikai repülőgépgyár festésében. (Forrás: Boeing)
A lap cikke megemlíti, hogy a Magyar Honvédség negyven év körüli An-26-os könnyű szállítógépei nem tudják kiszolgálni az afganisztáni és a kurdisztáni néhány száz fős missziók elsősorban személyszállítási igényeit, illetve biztosítani egy olyan nemzeti légi evakuációs képességet, mellyel egy vészhelyzetben akár a csapatokat, akár civileket haza lehet menekíteni, amire a magyar állam a Malév felszámolásával képtelenné vált.

Értesüléseik szerint a Zrínyi 2026 fejlesztési program első, ugyanakkor több fázisban megvalósítani tervezett tétele lesz a minimális mértékben módosított utasszállítók beszerzése, melyek száz-kétszáz főt és néhány tonnányi, nem túl nagy méretű árut (csomagokat, katonák egyéni felszerelését) képesek közepes távolságra (egész Európa, Közép-Ázsia, Afrika nagy része) leszállás nélkül szállítani.

Ezek három példányának beszerzése – a követelmény leginkább a világ két legnépszerűbb utasszállítójára, a Boeing 737-esre és az Airbus 320-asra illik – a használt piacról 2017-ben a jelek szerint meg fog történni a lap cikke szerint, bár a HM nem határozott meg beszerzési időintervallumot.

A 15-20 éves gépek darabára a lap információi szerint a néhány tíz millió eurós sávban (3-10 milliárd forint) mozog.

Mivel a honvédségnek nincs megfelelő háttere az ilyen gépek üzemeltetéséhez a lap úgy tudja:
a beszerzésre és fenntartásra valamilyen Budapesten is bázissal rendelkező, magyar kötődésű légitársasággal, civil karbantartó céggel közös konstrukciót alakíthatnak ki.

A lap a szakminisztériumhoz intézett kérdéseire adott válaszaiban hangsúlyozzák, hogy nem a politikai vezetők szállítására szánt (VIP) gépekre kér ajánlatot a HM Védelemgazdasági Hivatala. Ugyanakkor tény, hogy a belső tér rugalmas átalakításával erre is megfelelnének, bár az is igaz, hogy még a legnagyobb miniszterelnöki, köztársasági elnöki delegáció is ritkán éri el az említett típusok kapacitását.

A szállítógépek beszerzése nem merülne ki ebben a három, a HM által nem túl beszédesen „közepesnek” leírt gépben.

A következő fázisában jönne két „könnyű” üzleti repülőgép, melyek valóban VIP-szállításra (néhány fős, akár civil, akár katonai delegációk célba juttatására) optimálisak,
ám ezek beszerzésének kommunikációját politikai okokból nem tartják célravezetőnek, nehogy rá lehessen sütni a „kormánygépet vesznek maguknak” szlogent az ellenzék részéről. Itt szintén elsősorban használt gépekről lehet szó.

Airbus A320 (ceo - 'hagyományos' hajtóműves változat) az európai repülőgépgyár festésében. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu
Airbus A320 (ceo - 'hagyományos' hajtóműves változat) az európai repülőgépgyár festésében. (Fotó: Airbus)
follow us in feedly

Vissza a Magyar légiközlekedés rovathoz

  Oda-vissza        Egyirányú

Honnan

BudapestBécs

Hova

LondonPárizsBarcelona

Odaút

Visszaút

Felnőtt

Gyerek

Csecsemő

+/- 3 nap

Business

Repülőjegy keresés
Hirdetés

Hozzászólás Szerző: termoscudo | Dátum: 2017.01.02. 13:41 | Re: Utasszállító repülőgépeket vásárol a Magyar Honvédség


Gyakorlatilag az sem lenne ördögtől származó gondolat, ha simán kormànygépet - azaz VIP - vásárolnának...sokkal kisebb országok is rendelkeznek saját géppel, szerintem simán szégyen, hogy Wiccérrel repkednek...
termoscudo
Új felhasználó
Új felhasználó
 
Hozzászólások: 18

Hozzászólás Szerző: B762 | Dátum: 2017.01.02. 13:57 | Re: Utasszállító repülőgépeket vásárol a Magyar Honvédség


Szerintem ezek tulajdonképpen normál esetben kimondatlanul,de kormánygépekként fognak működni és extrém esetben lesz vele menekítés, ellátmányhordás stb.
"Nem az a kérdés, hogy van-e élet a halál után...hanem, hogy van e előtte?"
"Hangosabban beszél az aki vagy, mint az amit mondasz"
B762
100-299 hsz.
100-299 hsz.
 
Hozzászólások: 295

Hozzászólás Szerző: OKdoki | Dátum: 2017.01.02. 14:12 | Re: Utasszállító repülőgépeket vásárol a Magyar Honvédség


Most mit lehet erre mondani? Összeszedjek néhány gondolatot? Persze, ez nem kérdés volt. Kell-e? Van létjogosultsága. Nem passzol ugyan a szólamokhoz.... A magyar honvédség is részt vesz külföldi feladatokban, így a katonái szállításáról megfelelő színvonalon gondoskodni kéne. Alkalmas erre az An-26os? Néhány közelebbi feladatra alkalmas, de az ilyen jellegűekre nagy kompromisszum. Kell-e alapvetően utasszállításra tervezett típus? Ha sűrű használnák katonák utaztatására, elfogadható minőségű és alapvetően biztonságos repülőterek között (amiről szó van), akkor igen. Mekkora lehet a hetente felmerülő ilyen jellegű szállítási igény? 200-400 fő? Mennyi egy 737-320as gép átlagos napi üzemkészsége a normál légi forgalomban? 10-12 óra. Természetesen ez az üzletileg nyereséges vállalkozások minimuma, de állami fenntartással ez lehet kevesebb. Mindenesetre, a gépek felesleges tároló-amortizálását a minimumhoz kéne közelíteni a lehetséges mértékben. A felmerülő igényt egy gép is ki tudná elégíteni? Nagy valószínűséggel igen. Persze a rendelkezésre állás biztonságát nagyban növelné, ha kettő van, ez viszont csökkenti a kihasználtságot, miközben a "rezsi" díj nem csökken akkora mértékben. De három? Baj-e, ha a kormány is használna VIP repülésekre egy ilyen gépet? Nem. Sőt! Sokkal logikusabb, mint három darab ilyen gép mellé venni még egy-két business jet-et. Valójában, fajlagosabban még olcsóbb is üzemeltetni egy ilyen bevált-bejáratott.nagy számban elterjedt típust. Még "VIP" átalakító készlettel is. Ehhez persze, előny lenne egy főfedélzetes tehertér ajtóval ellátott változat. Vajon mekkora az igény a mindenkori kormányzat részéről egy hivatalos szállítógépre? Heti egy-egy út, ami egy-két napig tart? Talán. Én még mindég a két gépnél tartok. Mi lenne akkor, ha karbantartás miatt, nem lenne gép a katonák szállítására? Ami most is lehetne. Több szövetséges légierő is tart hadrendben ilyen feladatra polgári gépeket. Spanyolok, kanadaiak, németek, stb, A310-est, csehek A320-ast, a teljesség igénye nélkül. Tőlük most is lehetne bérelni a feladatra, mint ahogy magán vállalkozások is rendelkezésre állnak. A katonai szövetségeseknek valószínűleg nem is fogna annyira vastagon a ceruzája, hiszen örülnének a gépek jobb kihasználásának Ők is, ráadásul a feladat biztonsági követelményének is jobban megfelelne, hiszen van már ilyen tapasztalatuk. Lehetne, e más jellegű gépet beszerezni ilyen feladatra ami jobban megfelelne a katonák egyéb speciális igényének? Lehetne. Csak egy elrugaszkodott példa. Ha egy megfelelően átalakított B767-200asa lett volna a Honvédségnek (Vajon hol is rohadt ilyen típus a betonon?) az többféle szerepkörben megállná a helyét. VIP szállító épp úgy lehetne, mint légi-utántöltő, amit kiajánlunk NATO feladatokhoz, illetve bérelhetnék bizonyos országok ezen képesség gyakorlására. Igaz, ez még így is drága mulatság lenne, még ha értelmes is. Ez a vonat már elment. Maradt e legértelmesebb 737/320-as kombó.
OKdoki
300-499 hsz.
300-499 hsz.
 
Hozzászólások: 351

Hozzászólás Szerző: OKdoki | Dátum: 2017.01.02. 14:16 | Re: Utasszállító repülőgépeket vásárol a Magyar Honvédség


termoscudo írta:Gyakorlatilag az sem lenne ördögtől származó gondolat, ha simán kormànygépet - azaz VIP - vásárolnának...sokkal kisebb országok is rendelkeznek saját géppel, szerintem simán szégyen, hogy Wiccérrel repkednek...

Szerintem nem szégyen, hanem érdem. Viszont egy közös felhasználású gépnek lenne értelme, ez tagadhatatlan. De az is működne, hogy a Wicc-től bérelnek, ha szükséges, akár a katonák, akár a kormány szállítására. Kérdés, hogy a Wicc akarja-e ehhez az arcát adni?
OKdoki
300-499 hsz.
300-499 hsz.
 
Hozzászólások: 351

Hozzászólás Szerző: Barat | Dátum: 2017.01.02. 19:39 | Re: Utasszállító repülőgépeket vásárol a Magyar Honvédség


A véleményem: :devil:
Barat
Új felhasználó
Új felhasználó
 
Hozzászólások: 1

Hozzászólás Szerző: IMIMIS | Dátum: 2017.01.02. 21:51 | Re: Utasszállító repülőgépeket vásárol a Magyar Honvédség


Ha mindenképpen az említett két típusból akarnak választani,logikus lenne a 320-as.Legalábbis a légitársaságoknál most azt látjuk,hogy a 737-eseiket cserélik le 320-asra.
IMIMIS
25-49 hsz.
25-49 hsz.
 
Hozzászólások: 35
Tartózkodási hely: MIskolc

Hozzászólás Szerző: topfly | Dátum: 2017.01.02. 22:27 | Re: Utasszállító repülőgépeket vásárol a Magyar Honvédség


OKdoki írta:Szerintem nem szégyen, hanem érdem. Viszont egy közös felhasználású gépnek lenne értelme, ez tagadhatatlan. De az is működne, hogy a Wicc-től bérelnek, ha szükséges, akár a katonák, akár a kormány szállítására. Kérdés, hogy a Wicc akarja-e ehhez az arcát adni?


Wizz air ultrafapados modell szerint működik, azaz a flottája kapacitását a végletekig kihasználja. Nem reális, hogy bárki is a Wizz air-től alkalomszerűen béreljen repülőgépet!
topfly
100-299 hsz.
100-299 hsz.
 
Hozzászólások: 105
Szólj hozzá az AIRportal.hu híreihez a Facebookon

Vissza: Légiközlekedési hírek, cikkek


Vissza: Hírek, cikkek: Magyarországi légiközlekedés, Ferihegy archívum


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 8 vendég

Hirdetés