Az International Airlines Group (IAG) is belép a diszkont formában működő hosszútávú járatok piacára, Barcelonából indítanának járatokat az USA nyugati partjára – írta a Wall Street Journal.

 | © AIRportal.hu

A napilap online kiadása szerint erről Williw Walsh, az IAG vezetője beszélt. A tervek szerint Barcelonából júniusban szállnak fel az első járatok, amelyeket kezdetben két Airbus A330-as teljesít. A lehetséges célállomások között emlegetik Los Angelest, San Franciscót, illetve Buenos Airest, Havannát, Tokiót és Santiagót is.

Barcelonában az IAG diszkontja, a Vueling már jelen van egy bázissal, de arról egyelőre nem tudni, hogy ezeket a járatokat a Vueling, vagy új légitársaság repüli-e.

A lépéssel az IAG csatlakozik az Air France-KLM-hez, a Lufthansa-csoporthoz, valamint a Norwegianhöz, jelenleg ezek a légitársaságok kínálnak diszkont jegyeket hosszútávú járatokra Európa és Amerika között.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Lufthansához és az Air France-KLM-hez hasonlóan várhatóan az IAG is új leányt indít, a Vueling marad Európában. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Lufthansához és az Air France-KLM-hez hasonlóan várhatóan az IAG is új leányt indít, a Vueling marad Európában. (Fotó: AIRportal.hu)


Az utasok örülhetnek, hiszen újabb légitársaság kínál majd helyeket, a légicégek viszont már kevésbé boldogak, mivel Európa és Amerika között már így is temérdek túlkapacitás van. Válaszlépésként frekvenciacsökkentés jöhet, mivel az alacsony jegyár és az egységköltségek amúgy is alacsony volta egyébként is pár százalékos marzsot enged csak. Vagy presztízs okokból mindenki marad a helyén, és benyelik a veszteséget, amiből az üzemanyagár emelkedése miatt 2017-ben egyébként is több lehet, mint idén.

Európában a Norwegian Air Shuttle volt az első, aki megpróbálkozott a long haul low cost modellel, és egyelőre úgy néz ki, hogy sikeresen üzemeltethető a modell. Erre bizonyíték, hogy a Norshuttle hosszú-hosszú huza-vona után végül megkapta az engedélytaz egyesült államokbeli új járatok indítására, és nem állt el ettől.

Hasonlóval próbálkozik a Lufthansa-csoporton belül az Eurowings, és úgy néz ki, lassan összeáll az üzemelés az első időszak nehézségei után. Nem marad ki a versenyből az Air France-KLM is, a francia-holland cég még novemberben jelentette be, hogy új légitársaságukkal a diszkont hosszútávú piacon akarnak helytállni.

Európában a Norwegian járta ki az utat, most a többiek is utána erednének. (Fotó: Norwegian Air Shuttle) | © AIRportal.hu

Európában a Norwegian járta ki az utat, most a többiek is utána erednének. (Fotó: Norwegian Air Shuttle)


Európa és Amerika között rajtuk kívül még a kanadai Westjet van jelen nagyobb kapacitással, a kanadaiak Londonból repülnek, de szinte teljes hálózatuk elérhető, mivel biztosítják a csatlakozásokat. Hasonló modellben működik az Air Canada „diszkontja”, a Budapestre is közlekedő Rouge.

A lépés természetesen nem meglepő az európai hálózatos légitársaságoktól. Amikor megjelentek a diszkontok Európában, akkor nagyon nehezen és lassan reagáltak, amelynek az lett a vége, hogy jelentős piacokat vesztettek, a nagy hálózatosok ma már leginkább a jó pénzt hozó hosszútávú járatokra koncentrálnak. Most, hogy már a hosszútávon is kezd elterjedni a diszkont forma, megpróbálnak nem lemaradni. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség szerint ezt a folyamatot támogatja, hogy a világ gazdasága gyengül, ezért egyre kisebb a kereslet a prémium szolgáltatások iránt.

Vagy a Scoot, vagy az Air Asia, de valamelyik jönni fog Európába is. (Fotó: Scoot Airlines) | © AIRportal.hu

Vagy a Scoot, vagy az Air Asia, de valamelyik jönni fog Európába is. (Fotó: Scoot Airlines)


Ami Európában új, az a Távol-Keleten már bevett jelenség, ott ugyanis már több éve működnek a nagy hálózatosok által üzemeltetett diszkont légicégek, amelyek hosszútávú járatokat repülnek. Ilyen Ausztráliában a Qantas tulajdonolta Jetstar, az ANA Vanilla Airje és a Singapore Airlines Scootja. Utóbbi már Európát is célba vette, terveik szerint 2017-ben betennék a lábukat az öreg kontinensre, de ezen töri a fejét a távol-kelet legnagyobb diszkontja, az Air Asia X is, aki egyszer már járt Európába, de a rossz hatékonyságú gépek és a magas kerozinár miatt visszavonulót fújtak.