Csökkentette a légitársaságok profit-előrejelzését a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 2016-ra, és azzal számol, hogy a dráguló üzemanyagárak és az emiatt bekövetkező visszaeső utazási igény miatt 2017 rosszabb év lesz az ideinél.

A montreáli székhelyű szervezet lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a júniusi 39,4 milliárd dolláros előrejelzett nyereségszintet nem érik majd el a légicégek, év végén várhatóan 35,6 milliárd dollár kumulált adózott nyereséget érhetnek el. Elemzésük szerint az előrejelzés módosítása mögött a lassuló GDP, illetve a magasabb üzemelési költségek húzódnak meg.

Ezzel együtt Alexandre de Juniac vezérigazgató szerint 2016 a légiközlekedés legjobb éve lehet jövedelmezőség szempontjából. Az elmúlt három év rendkívüli volt az IATA szerint, mivel ezek a számok azt is jelentik, hogy rekord magas, 5,1 százalékos a légicégek átlagos haszonkulcsa.

Jövőre is a kerozin ára határozza majd meg az üzemelési költségszint legnagyobb részét. (Fotó: Alaska Airlines) | © AIRportal.hu

Jövőre is a kerozin ára határozza majd meg az üzemelési költségszint legnagyobb részét. (Fotó: Alaska Airlines)


Az IATA azonban figyelmeztetett, hogy jövőre is kiemelt figyelmet kell fordítania a légitársaságoknak a költségszintre, mivel az idén még átlagosan hordónként 52 dolláros kerozin 65 dollárra emelkedhet 2017-ben. Jövőre az üzemanyagköltség a teljes üzemelési költségszint 18,7 százalékát adhatja, amely jóval alacsonyabb a 2012-2013-as 33 százalékos rekordszintnél.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A jövő évben a magasabb kerozinárak vélhetően magasabb jegyárakat eredményezhet, amely viszont az utazási kedvet mérsékelheti. Az IATA szerint a 2016-ra várt 5,9 százalékos éves utasforgalom bővülési ráta 2017-re 5,1 százalékra mérséklődik. Ezek figyelembe vételével 2017-ben a légicégek összesen 30 milliárd dollár körüli adózott nyereségre számíthatnak.

Emirates A380-asok sorakoznak a dubaji repülőtéren. Az öböl-menti légicégek dolgoznak az egyik legalacsonyabb haszonkulccsal. (Fotó: Emirates) | © AIRportal.hu

Emirates A380-asok sorakoznak a dubaji repülőtéren. Az öböl-menti légicégek dolgoznak az egyik legalacsonyabb haszonkulccsal. (Fotó: Emirates)

A haszon földrészenként megoszlása azonban rendívül aránytalan lesz. A legnagyobb nyereséggel és haszonkulccsal az észak-amerikai légicégek dolgozhatnak 2017.-ben: 18,1 milliárd adózott eredmény várható. Európában az idei 7,5 milliárd után jövőre 5,6 milliárdos összesített nyereséggel számolhatnak, míg a világ utasforgalmának 40 százalékát adó Ázsia-Óceániában az ideinél 1 milliárddal kevesebb, 6,3 milliárd dollár profit keletkezhet.

A legrosszabb helyzetben e tekintetben a közel-keleti légitársaságok vannak, amelyek számolatlanul öntik a kapacitást a piacra. Az IATA szerint ebben az évben 500 millió dollár lehet a nyereség, ami jövőre 300 millió dollárra zsugorodhat.

Ez utasonként átlagosan 1,56 dollár nyereséget jelent a közel-keleti légicégeknek.

Ennél rosszabb helyzetben csak az afrikai légitársaságok lesznek az IATA előjelzése szerint. A földrész légicégeinek az ideivel nagyjából megegyező mértékű, 800 millió dolláros veszteséggel kell számolniuk a jövő évre is.

A szállítási szövetség összehasonlította az árszintet az 1995-öshöz viszonyítva. Ebből kiderült, hogy egy retúr jegy átlagos ára 2017-ben 351 dollár lehet, amely 63 százalékkal alacsonyabb a ’95-ös árnál, az áruszállítás tarifája pedig 68 százalékkal alacsonyabb lesz szintén a ’95-öshöz viszonyítva.