A nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint októberben pluszban zárt a világ légiáru- és utasforgalma is, a cargo 18 hónapja nem látott mértékű bővülést produkált.

Utasforgalom

 | © AIRportal.hu

Az utasforgalom az éves 7,1 százalékos átlagos bővülési ütemnél alacsonyabb, 5,8 százalékos rátával emelkedett az év tizedik hónapjában értékesített utaskilométerben számolva. Ez még önmagában annyira nem lenne rossz hír, de a túlkapacitás ismét közrejátszott: 6,3 százalékkal emelték a légicégek az elérhető ülőhelyeket, emiatt az átlagos töltöttség 0,4 százalékponttal 80,1 százalékra mérséklődött, a jövedelmezőség pedig újabb pofont kapott.

Az elmúlt hónapokban rendre a közel-keleti légitársaságok produkálták a régiók között a legnagyobb bővülést, októberben viszont csak a másodikak lettek 6,5 százalékos rátával. Beelőzte őket a világ utasforgalmának mintegy 30 százalékát adó Ázsia-Óceánia 9,2 százalékkal. Európa kicsivel az átlag alatt teljesített 5,3 százalékkal, Észak-Amerika pedig a tökutolsó lett 2,1 százalékkal.

Áruforgalom

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: UPS | © AIRportal.hu

Fotó: UPS

Az áruforgalom a karácsonyi időszak előtt erőre kapott, hiszen 8,2 százalékos javulást produkált a szegmens, 18 hónapja nem volt ilyen mértékű bővülés. A kapacitásokat mindössze 3,6 százalékkal növelték a piaci szereplők, így a kihasználtság 1,9 százalékpontot ugrott. Jót is tett ez a rekord-alacsony load factornak, amely október végével 46,2 százalékon állt.

Meglepetésre Európa áruforgalma bővült a legnagyobb mértékben és az öreg kontinens volt az egyetlen, ahol kétszámjegyű (pontosan 13,4 százalékos) bővülés mutatkozott. A Közel-Keleten 9,2, az áruforgalom 40 százalékát adó Ázsia-Óceánia 7,8 százalékos bővülést regisztrált.

Az IATA azonban közleményében figyelmeztetett, hogy strukturális változások hiányában januártól újra nehéz szelek fújhatnak majd az áruszállítás egén.